به یاد ماندنی ترین لحظات ایران در جام جهانی از نگاه ای اف سی

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه جام جهانی روسیه به مرور لحظات به یاد ماندنی ایران در جام های جهانی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سایت ای اف سی، در آستانه جام جهانی 2018 روسیه به مرور به یاد ماندنی ترین لحظات نمایندگان آسیا در جام های جهانی پرداخته است.
در این گزارش از و تساوی برابر اسکاتلند ، برد آمریکا و عملکرد قهرمانانه برابر آرژانتین به عنوان بهترین لحظات برای ایران نام برده شده است.
ای اف سی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران پس از دوبار صعود متوالی به جام جهانی فوتبال برای اولین بار در تاریخ خود، قصد دارد در گروه به شدت رقابتی B در روسیه، شگفتی ساز شود.

ایران در این گروه با اسپانیا فاتح جام جهانی 2010 ، پرتغال قهرمان اروپا 2016 و همچنین مراکش، که در شش بازی خود در جام ملت های آفریقا گلی دریافت نکرده، همگروه است.
ایرانی ها باید موفقیت های گذشته الهام بگیرند و ما می خواهیم به بهترین لحظات ایران در جام های جهانی نگاهی بیندازیم:

1978: دانایی یفرد یک امتیاز برابر اسکاتلند کسب کرد

ایران پس از پیروزی در بازی های مقدماتی به جام جهانی 1978 آرژانتین صعود کرد. چهار سال پیش آنها در اولین تلاش خود موفق به رسیدن به مرحله نهایی مسابقات نشده بودند ، اما تک گل غفور جهانی در پیروزی 1-0 بر استرالیا، در فاصله یک بازی مانده به پایان،صعود ایران به مسابقات جام جهانی را تضمین کرد.

با قرار گرفتن ایران در گروهی دشوار شامل پرو، هلند و اسکاتلند ، بسیاری اعتقاد داشتند که این تیم آسیای مرکزی فقط برای دریافت گل های زیاد به جام جهانی رفته ات.اعداد بودند. شکست 3-0 مقابل فینالیست نهایی آن دوره یعنی هلند اوضاع را بدتر کرد، «راب رنسن برینک» در بازی اول دو تیم هت تریک کرد. در دومین بازی ایران برابر اسکاتلند، همه اوضاع از بد به بدتر تبدیل شد زمانی که آندرانیک اسکندریان توپ را از دروازه بان خودی رد کرد و نیمه اول اسکاتلند را یک بر صفر پیش انداخت.

ایرانی ها به جای آنکه سرشان را پایین بیندازند، جنگیدند و در نهایت پاداش خود را گرفتند، زمانی که ایرج دانایی فرد از زاویه ای بسته برای ایران گلزنی کرد؛ ایرانی ها بلاخره در جام جهانی گلزنی کردند. هنگامی که سوت پایان به صدا در آمد، جشن فراوانی برگزار شد، زیرا تیم ملی اولین امتیاز خود را در جام جهانی به دست آورد.

 

1998: اولین پیروزی جام جهانی

ایران پس از شکست 1-0 برابر یوگسلاوی در روز اول مسابقات، برابر ایالات متحده قرار گرفت و می دانست برای این که امیدش برای صعود زنده بماند، باید پیروز شود.

 

جو پر هیاهویی که از قبل ایجاد شده بود، هنگامی که حمید استیلی دروازه کیس کلر را باز کرد به اوج خود رسید. هر دو تیم پس از این گل تا دقیقه 83 با هم جنگیدند، تا این که مهدی مهدوی کیا، بازیکن سال آسیا سال گذشته، با فراری زیبا با زهم دروازه کلر را گشود و پیروزی ایران را مسجل کرد.

پس از آن برایان مک براید یکی از گل را جبران کرد تا چند دقیقه ی پایانی بازی پر هیجان تر دنبال شود.
در نهایت، ایران به اولین پیروزی خود در جام جهانی دست یافت.تيم ملي در مرحله گروهي باز هم حذف شد اما آن شب در ليون هميشه يك خاطره ماندگار براي همه ايرانيان بوده است.

 

2014: عملکرد قهرمانانه مقابل آرژانتین

 

تیم ملی پس از حذف در رقابت های مقدماتی سال 2010، به جام جهانی بازگشت و با آرژانتین ، نیجریه و بوسنی و هرزگوین تازه وارد قرار گرفت. ایران پس از تساوی در کورتایبا برابر نیجریه، قهرمان وقت آفریقا، زمان آن فرا رسیده بود که در روز دوم مسابقات برابر لیونل مسی و یارانش قرار بگیرد.

شاگردان کارلوس کی روش که آشکارا به عنوان تیم ضعیف تر قدم به میدان گذاشتند از سوی حریف اذیت نشدند و در دقایق اول بازی در هر منطقه از زمین با آرژانتینی ها برابر بودند. قبل پایان نیمه اول ،ضربه سر جلال حسینی که درست از بالای دیرک افقی دروازه به بیرون رفت،تنها فرصت جدی دو تیم برای شکستن قفل دروازه ها بود.
در حالی که آرژانتین در نیمه دوم فشار را بیشتر کرد، ایران در ضد حملات فرصت های گلزنی پیدا کرد و رضا قوچان نژاد دو بار نزدیک بود برای تیم ملی گلزنی کند، اما در هر دو مورد توسط دروازه بان سرجیو رومرو ناکام ماند. در آن سوی دیگر زمین، هرچه به پایان 90 دقیقه نزدیک می شد آلبی سلسته از گلزنی ناامیدتر می شدند. درست بعد از آن، لحظه ی درخشش فردی مسی فرا رسید و سرانجام او مقاومت ایران را شکست و گل پیروزی بخش دیرهنگام آرژانتین را به ثمر رساند.

با وجود این نتیجه، عملکرد شجاعانه تیم ملی برابر آرژانتین  به سر تیتر خبرها تبدیل شد و بازیکنان استادیوم مینیرو را با سرفرازی ترک کردند. آرژانتین در صدر این گروه قرار گرفت و به فینال رسید، در حالی که یک امتیاز مقابل نیجریه تنها دستاورد ایران در جام جهانی 2014 شد.

بیشتر بخوانیم :

دایی: به درخشش تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ امیدوارم
ایران ومصر برترین تیم‌های آسیایی وآفریقایی جام جهانی ۲۰۱۸
کی روش: برنامه‌ای برای مهار اینیستا و رونالدو ندارم/ هر نتیجه‌ای در برابر اسپانیا یا پرتغال امکان پذیر است
انتهای پیام/


لحظات به ماندنی ایران در جام های جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار