نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

اولویت اول ما ساماندهی زاینده رود است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ساماندهی زاینده رود گفت: تا کنون نظارت و کنترلی روی زاینده رود نبوده وانشعابات زیادی از این رودخانه گرفته شده است .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حیدر علی عابدی  امروز در نشست مطبوعاتی به سوالات خبزنگاران پاسخ گفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت :خوشبختانه در دوره جدید با توجه به حضور نمایندگانی با تفکرات متفاوت اصولگرا ، اصلاح طلب و مستقل در مباحث استانی هم نظر هستیم و به طور ماهانه جلسات مجمع در هر ماه در یک شهرستان برگزار و در این جلسات به مشکلات شهرستانی پرداخته می شود .

وی افزود : در خصوص اعتبارات استانی مشکل عمده ای در بودجه سال 97 نداشتیم و آنچه را می خواستیم تقریبا متناسب با بضاعت کشور تصویب شد. بخصوص که ما در صحن علنی مجلس باید در مورد خرید زمین برای فرودگاه شهید بهشتی تصمیم گیری می کردیم که با تلاش نمایندگان و رایزنی آنها آرای لازم بدست آمد.

عابدی تاکید کرد: به رغم سه گرایش سیاسی که در مجمع نمایندگان استان وجود دارد ، برای مسئله آب و توسعه اصفهان و مسائل مهمی  که در خصوص اصفهان است هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

وی در مورد طرح  بکارگیری نکردن بازنشستگان گفت : در مجلس آمادگی برای تصویب این مصوبه وجود دارد

وی ادامه  داد :  سه دسته از افراد هستند که می توانند بازنشسته باشند و شغل جدید  داشته باشند  . دسته اول نمایندگان مجلس دسته دوم روسای سه قوه و دسته سوم وزرای دولت هستند که جمع این افراد کمتر از 300 نفر است   که در صورت تصویب این لایحه بازنشستگانی که دردستگاه ها مشغول کار هستند 60 روز فرصت دارند از دستگاه خود خداخافظی کنند و از آن شغل خارج شوند.

وی با اشاره به نقش ایثارگران در جبهه های جنگ تصریح کرد : بر اساس قانون ایثارگران شامل این قانون نمی شوند.

عابدی ادامه داد : به دلیل اینکه در بودجه برای پاداش بازنشستگی سقف تعین شده و این قانون از سال 97 به اجرا درمی آمد بسیاری از شاغلان برای اینکه از سقف پاداش معاف شوند ، در اسفند 96 با پاداش کلان بازنشسته شدند و در ادامه با استفاده از تبصره های قانون بازنشستگی به کار خود بازگشتند که در صورت تصویب این قانون این بازنشستگان باید مشاغل خود را ترک کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی دادمه داد  : در باره  پرداخت حق نکشت کشاورزان استان در هفته آخر اسفند قسمتی که کارشناسی شده بود به کشاورزان پرداخت شد و در جلسه ای که با حضوروزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی مقرر شد ، وزیر نیرو  تا پایان اردیبهشت جدول زمانبندی اجرای مصوبات شورای عالی آب را در اختیار نمایندگان مجلس قراردهد .  این جدول در حال آماده سازی است و در نامه ای از وزیر نیرو درخواست شده که این جدول زمانبندی را سریعتر به مجلس ابلاغ کند.

وی در خصوص سوال خبرنگاری درباره طرح رسیدگی به اموال نامشروع مسئولان گفت : نام این طرح از ابتدا دارای بار منفی است . قبلا هم در قانون آماده که  مسئولان باید قبل از مسئولیت و بعد از مسئولیت اموال خود را به دادستانی اعلام کنند که این قانون باید اجرا شود اما بحث جدی در صحن مجلس در حال پیگیری است. گاهی ممکن است لایحه ای در مجلس برای تصویب نیاز به دو یا سه ماه زمان داشته باشد.

عابدی در خصوص صندلی خالی مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان گفت : وظیفه نمایندگان نظارت بر عملکرد قوه مجریه است . نمایندگان به طور سنتی عادت کرده اند که عنوان کنند فرماندار یا مسئولان را تغییر داده ایم. این جز وظایف مجلس نیست  و دخالت در امور اجرایی کشور است .تصمیم نهایی را خود وزیر باید اتخاذ کند و امیدوار هستیم که وزیر آموزش و پرورش فارغ از فشارهای سیاسی از مدیران شایسته استفاده کند.

وی افزود : هیچ طرحی نباید مانع طرح دیگر شود . اما باید برنامه ریزی داشته باشیم . اولویت اول ما ساماندهی زاینده رود است .تا کنون نظارت و کنترلی روی زاینده رود نبوده وانشعابات زیادی از این رودخانه گرفته شده است.

عابدی ادامه داد :  بدنه زاینده رود دارای زمینه مناسبی برای  برداشت های متعدد بوده ، برخی از قسمت های زاینده رور امکان دسترسی و نظازت را ندارد . در این صورت باید رودخانه با استفاده از نظارت خود کشاورزان ساماندهی شود.

این نماینده مجلس افزود : اگر بخواهیم زاینده رود جاری باشد روزانه یک ملیون متر مکعب آب نیاز است تا زاینده رود همیشه جاری باشد یعنی در سال 365 میلیون متر مکعب این در حالی است که ما در سال بیش از 600 میلیون متر مکعب آب قبل از ورود به استان اصفهان حیف و میل می شود .

آمارهای موجود نشان می دهد از تونل اول تا سد برداشت های متعددی وجود داد که تاکنون محاسبه نشده . از  سد تا تصفیه خانه بابا شیخ علی بر اساس محاسبات ما حدود 360  میلیون متر مکعب در سال گم می شود . اگر ساماندهی  رودخانه انجام شود هیچ آبی گم نمی شود .

عابدی گفت : اولویت دوم اجرای برنامه های عقب افتاده است ، چیزی که در سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب آمده و ذکر شده در بند سیزدهم یا چهاردهم آمده که در حال حاضر تونل سوم و بهشت آباد عقب افتاده است .

وی ادامه داد : اولویت سوم مطالعه بر روی منابع جدید است . این منابع جدید می تواند در حوزه خود اصفهان در منطقه فریدونشهر  و یا  از خلیج فارس باشد و حتی تهاتر آبی صورت گیرد و آب مورد نیاز در صنعت خوزستان از خلیج فارس تامین شود و آب مصرفی صنایع خوزستان به اصفهان منتقل شود.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف آب عنوان کرد: در سال 97 استفاده از پساب و کشت‌های گلخانه‌ای برای منطقه شرق اصفهان در نظر گرفته شده، همچنین برای فضای سبز هم از درختانی مانند طاق که کمتر به آب نیاز دارند استفاده شود، در کویر سجزی برای بیابان‌زدایی از همین نوع درخت استفاده شده است

عابدی ادامه داد :  اگر ما گردشگری داخلی را ساماندهی کنیم به اقتصاد مقاومتی کمک کرده ایم .در بخش گردشگری خارجی  توانایی برداشت از  میراث گذشتگان  را داشته باشیم و همچنین در بحث طبیعت گردی و کویری مشتاقان زیادی دارد و باید روی توسعه گردشگری کار شود و در کنار آن می توان شغل های متعددی در گردشگری و صنایع دستی ایجاد شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با طرح جامع سلامت گفت :  وزارت بهداشت  و درمان در چهارچوب برنامه کار نکرده . دربرنامه پنجم و ششم چند تکلیف به وزارت بهداشت شده که وزارت بهداشت به آن عمل نکرده است.

وی ادامه داد : پرونده هر بیمار باید الکترونیک باشد  . دفتزچه کاغذی قابل جعل است و باعث سو استفاده از این دفترچه ها می شود که این امر باعث بروز خسارت میلیاردی به بیمه ها می شود .قدم دوم اینکه باید نظام ازجاع  درست می شد . در نظام ارجاع خدمات سطح بندی می شود برای هر خدمت راهنمای بالینی تعریف می شود و بیمار در صورت نیاز به متخصص ارجاع داده می شود و به دلیل باز بودن نظام درمانی کلیه بیماران به متخصص مراجعه می کردند که این امر باعث افزایش هزینه های می شد.

وی ادامه داد : ثابت نگهداشتن قیمت ها در هر رده ای غلط است و باید به نسبت تورم همه قیمت ها تغیر کند این در حالی است که  سه سال است قمیت نان تغیر نکرده و  این فنر رد می شود و شاهد قیمت های چند برابر برای نان هستیم که برای مردم قابل قبول نیست . مگر اینکه دولت توانایی پرداخت یارانه برای این امور باشد.

وی در خصوص نظام اداری گفت : حدود دو ماه قبل نامه‌ای به سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشتم وپیشنهاد دادم که برای مدیران، کارگاه اموزشی با موضوع اصلاح فرایند گذاشته شود، چون برخی از آن‌ها حتی خودشان هم نمی‌دانند که ارباب رجوع تا چه اندازه مراحل بی فایده‌ای را باید طی کند، نوبخت استقبال کرده و قرار شده این کارگاه گذاشته شود.

این نماینده مجلس ادامه داد :  به دلیل تحریم صنایع ما تحت تاثیر قرار گرفته و ما باید تلاش خود در جهت اقتصاد مقاومتی افزایش دهیم .صنایع اصفهان بیشتر نیاز به مراقبت دارد و با وضع قوانین به صنایع آسیب می زنیم. مالیاتی که برای تولید در نظر گرفته شده بیش از توان تولید است و باید اصلاح شود .

وی با اشاره به اعتصاب کامیون داران گفت : با پیگیری های انجام شده حق بیمه کامیون داران تا 2 درصد کاهش پیدا کرد ، نرخ کرایه متعادل سازی شد و حق کمیسیون متناسب نبود که این مشکل از طریق سامانه هوشمند وزارت راه برطرف می شود و سوال من از مسئولان حمل و نقل این است که آیا نمی شد این تصمیمات در ماه های قبل صورت گیرد؟

در بحث اشتغال باید آموزش های لازم برای دانشجویان درنظر گرفته شود ولی چهار واحد کارآفرینی به دانشجویان تدریس نمی شود که این امر باعث می شود که جوانان در امرکارآفرینی ناموفق باشند.طرح های مختلفی وجود دارد مانند طرح کارآموزی ، معافیت های مالیاتی ولی تا زمانی که نیروی کار خلاقیت ایجاد شغل نداشته باشد هیچ کدام از این طرح ها قابل اجرا نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت :  پیشنهادی در برنامه ششم توسعه ارائه کردیم که  تایید شد و آن گسترش خدمات پرستاری در منزل بود . متاسفانه متخصص پرستاری در کشور نداریم که این موضوع اصلا جالب نیست.

عابدی ادامه داد رهبر انقلاب آرمان‌ها را مطرح می‌کنند اما این اختیار را می‌دهند که مسؤولان با تفکر و تعقل خود راه را ادامه دهند و فشاری بر هیچ مسؤولی نیست.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها سه دسته بود، آمریکا تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکرد اما تحریم‌های سازمان ملل که فلج کننده بود و تحریم‌های شورای حکام همچنان تعلیق است، باید واقعیت‌ها را دید و تصمیم گرفت ما امکان تحریک آمریکا را نداریم که بخواهیم اقدام متقابل داشته باشیم.

عابدی در پایان گفت : در موضوعات موشکی و توان دفاعی مان شوخی نداریم، سرنوشت افرادی مانند صدام در مقابل ماست که وقتی فکر کردند می‌توانند بر سر توانشان مذاکره کنند نابود شدند، ما در جبهه‌ها تجربه مان را پس داده‌ایم و تا جایی که به استقلال و اقتدار نظام لطمه وارد نشود سعی می‌کنیم برجام را حفظ کنیم.

 

انتهای پیام/م

 

نشست خبری نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار