مسدود شدن 100 حلقه چاه غیر مجاز استان در سالجاری

صد حلقه چاه غیر مجاز از اول سال تاکنون درآذربایجانغربی مسدود شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،مدیرعامل تشکل آب بران بخش مرکزی مهابادبا اشاره به اینکه بیش از 59 هزار حلقه چاه غیر مجاز در آذربایجان غربی وجود دارد که با برداشت سالانه 550 میلیون مترمکعب آب از دلایل اصلی خشک شدن آب های زیر زمینی هستند گفت: آب های زیر زمینی، منابع خدادادی است که برداشت غیرمجاز وبی رویه آنها را با خطر نابودی روبروکرده است.

آهنگری افزود: استفاده نامناسب از آبهای زیرزمینی پیامد های ناگواری همچون خشک شدن تالاب ها ودریاچه ها و به خطر افتادن معیشت انسان ها و جانوران را به دنبال دارد همچنانکه اینک در تالاب قوپی باباعلی شاهد هستیم که به دلیل برداشت غیر مجاز آب قسمت زیادی از آب آن خشک شده است.

مدیر امور آب مهاباد هم با اشاره به اینکه حذف چاههای غیر مجاز تاحدود زیادی از خشک شدن آب های زیر زمینی جلوگیری می کند گفت: در مهاباد پنج هزارو361 حلقه چاه غیر مجاز داریم که 68 میلیون متر مکعب برثانیه آب مصرف می کردند.

جهینی افزود: تاکنون 318 مورد از این چاههای غیر مجاز مسدود شده و با این اقدام از مصرف بی رویه چهارو نیم میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: امسال هم 145حلقه چاه دیگر بخصوص آنهایی که در مسیر آب شرب قرار دارند مسدود می شوند.

مسئول آبیاری تحت فشار جهادکشاورزی مهاباد هم با بیان اینکه کشاورزان زیادی با روی آوردن به روشهای نوین آبیاری به یاری سفره های آب زیرزمینی آمده اندافزود: حدود 27 درصد از 25 هزار هکتار اراضی آبی مهاباد یعنی 6 هزارو700 هکتار به انواع روشهای آبیاری نوین شامل قطره ای، بارانی و نوارتیپ مجهز شده اند که با احداث آنها 23 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

امانی راد اضافه کرد: این طرح در12 هزار هکتار دیگر از اراضی پایاب سد مهاباد هم دردست اقدام است که با اجرای آن میزان صرفه جویی به 60 میلیون متر مکعب میرسد.

انتهای پیام/ع

مسدود کردن چاه غیر مجاز

برچسب ها: چاه غیر مجاز ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.