واکسیناسیون بیش از ۲۳ هزار دام سبک علیه تب برفکی در خوی

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۲۳ هزار و ۲۹۸ راس دام سبک در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ دکتر منصوری سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۲۳ هزار و ۲۹۸ راس دام سبک و ۷ هزار و ۹۶۴ راس دام سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوی گفت : در حال حاضر مایه کوبی بر علیه بیماری تب برفکی در مناطق مختلف شهرستان خوی ادامه دارد .

وی گفت : تب برفکی یک بیماری ویروسی است و با توجه به راههای ورود این ویروس به بدن دام از قبیل تنفس، قطرات آلوده وخوردن علوفه آلوده این بیماری می تواند تا 100درصد گله را درگیر کند.

دکتر منصوری بیان کرد: این بیماری واگیردار همراه با تب شدید 40 تا 41 درجه سانتی گراد ، بی حالی ، بی اشتهایی ،ایجاد تورم حاد دهان و به تبع آن ترشحات کشدار ، لزج و ایجاد تاول در مخاطات دهان، لثه و زبان بوده و می تواند خسارت های اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری تحمیل کند.

به گفته وی، افت شدید تولید شیر و گوشت، کاهش زایش، تلفات در گوساله ها به همراه هزینه درمان از جمله خسارت های اقتصادی وارده به دامداران است.

وی اضافه کرد:رعایت ضوابط بهداشتی در ورود و خروج ، حمل و نقل، نگهداری و تغذیه دام ، رعایت ضوابط بهداشت فردی شامل پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی های بین دامداری ها و واکسیناسیون به موقع دامها در کنترل این بیماری بسیار موثر است.

دکتر منصوری اعلام کرد، کارشناسان دامپزشکی برای جلوگیری از خسارت ‌های اقتصادی‌ که این بیماری ممکن است بر دوش دامداران بگذارد، اقدام به مایه ‌کوبی دام ها علیه این بیماری می‌ کنند.

انتهای پیام/ح

مایه کوبی دام ها برعلیه تب برفکی در خوی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.