رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرضا:

روستاهای شهرضا صاحب کتابخانه می‌شوند

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا گفت:درصدد هستیم روستاهای شهرستان شهرضا دارای کتابخانه شوند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فاطمه پورخاقان با بیان این‌که کتاب و کتاب‌خوانی به عنوان یک اصل مهم و اساسی در تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: شهرضا از گذشته‌های دور با هویت و اصالت‌های فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح بوده است.

وی افزود: بی‌شک با وجود ظرفیت‌های کم نظیر در حوزه فرهنگ مکتوب باید سیاست‌گذاری‌ها و هدف‌گذاری‌های دقیقی مبتنی بر مطالعات جمعیت شناسی که در آن نیازمندی‌های تمام رده‌های سنی، گروه‌های شغلی، علایق فرهنگی و اجتماعی و گرایش‌های تحصیلی لحاظ شده باشد به عنوان یک اصل مهم در سال جاری با همکاری وهم‌افزایی مجموعه دستگاه‌های مسؤول و اثرگذار در حوزه کتاب در شهرضا انجام شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با تأکید بر این‌که باید بتوانیم در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده مشخص زمینه ارتقای شهرضا به جایگاه حقیقی در عرصه کتاب و کتابخوانی را مهیا کنیم، گفت: شهرضا در حال حاضر دارای 11 باب کتابخانه است که ۴ باب کتابخانه نهادی و 2 باب از این کتابخانه‌ها توسط خیران به اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شهرضا واگذار و اهدا شده است.

وی بیان داشت: 7 باب کتابخانه مشارکتی شامل، کتابخانه کانون ولایت کمیته امداد، کتابخانه زینب کبری، کتابخانه استاد طاهر فرهنگسرای شهرداری، کتابخانه سلمان فارسی، کتابخانه غدیر منظریه، کتابخانه روستایی هونجان و کتابخانه زندان شهرضا که با همکاری اداره کتابخانه در حال فعالیت و ارائه خدمات است.

پورخاقان با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام، اذعان داشت: کتابخانه عمومی قصرچم در سال 1394 طبقه دوم حسینیه بیت‌العباس روستای قصرچم از طرف خیر حاج کرمعلی مهدیان مارانی جهت راه‌اندازی کتابخانه عمومی مشارکتی اختصاص یافت.

وی با اشاره به این‌که با پیگیری  بخشدار و دهیار وقت کل طبقه دوم ساختمان از سوی خیر در سال 95  تجهیز و به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شد، خاطرنشان کرد: در سال 96  در دیدار  نماینده مردم در مجلس  شورای اسلامی با دبیر کل نهاد و مساعدت وی، نواقص عمرانی  از جمله راه‌اندازی سیستم گرمایشی و سرمایشی، مجزا کردن طبقه دوم، اصلاح روشنایی برطرف شد و هم اکنون به عنوان کتابخانه عمومی آماده بهره‌برداری است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به کتابخانه عمومی ریحانه النبی واقع در فاز 4 سروستان، عنوان کرد: در منطقه سروستان با وجود جمعیت زیاد و عدم وجود کتابخانه در سال گذشته مقرر شد طبقه دوم حسینیه با متراژ800 متر جهت راه‌اندازی کتابخانه و سالن مطالعه اختصاص یابد که هم اکنون  این پروژه به مراحل پایانی رسیده و  پس از تجهیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به پروژه کتابخانه شهر منظریه، ادامه داد: در سال 1391 زمینی توسط شهرداری منظریه جهت راه‌اندازی کتابخانه عمومی به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شد که با مساعدت شهرداری منظریه و اعتبارات تملک دارایی 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با توجه به نیاز مبرم اهالی این شهر به کتابخانه این پروژه نیز به زودی به مرحله بهره‌برداری می‌‌رسد.

پورخاقان با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه محله خمینی‌آباد، اضافه کرد: در سال 1396 پیرو درخواست اهالی محله خمینی‌آباد جهت راه‌اندازی کتابخانه طی مکاتباتی که با شهردار انجام شد، ساختمانی دو طبقه در قالب تهاتر به این امر اختصاص یافت که با تصویب لایحه شهرداری توسط اعضای شورای اسلامی شهرضا در دست اقدام و پس از طی کردن مراحل قانونی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این‌که درصدد هستیم روستاهای شهرستان شهرضا دارای کتابخانه شوند، بیان داشت: در سال 92 در روستای هونجان کتابخانه مشارکت راه‌اندازی شد و در سال گذشته به دلیل جابجایی مکان با پیگیری‌های بخشداری و دهیار و شورای بخش مکان جدیدی خریداری شد که پس از تعمیرات اساسی منابع کتابخانه‌ای به آنجا منتقل می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به راه‌اندازی گنجینه آثار مکتوب مؤلفان و مفاخر شهرستان شهرضا، اظهار کرد: کتابخانه عمومی علامه طباطبایی شهرستان شهرضا به منظور حفظ میراث مکتوب گران‌بهای شهرستان شهرضا در راستای سایر فعالیت‌های فرهنگی خود اقدام به ایجاد بخشی تحت عنوان گنجینه مؤلفان بومی شهرستان کرده است.

وی با بیان این‌که این بخش از  سال 1376 با پیگیری مسؤولان وقت با اختصاص قفسه‌ای بدین منظور راه‌اندازی شد، ادامه داد: هدف این بخش گردآوری و اشاعه آثار نویسندگان بومی شهرستان شهرضا است.

پورخاقان خاطرنشان کرد: در راستای گردآوری آثار نویسندگان بومی شهرستان شهرضا، فراخوانی برای دریافت آثار نویسندگان و مفاخر بومی شهرضا از طریق اطلاع‌رسانی در روزنامه‌های شهرستان و اعلام به انجمن‌های ادبی و علمی شهرستان شهرضا انجام شد.

وی بیان داشت: در این فراخوان از کلیه نویسندگان و بزرگان شهرضایی که در امر نگارش فعال بودند، خواسته شد تا یک نسخه از اثر خود را جهت معرفی، نمایش و استفاده عموم مخاطبان به کتابخانه علامه طباطبایی اهدا کنند که این حرکت با استقبال فراوان از سوی نویسندگان شهرضایی مواجه شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا گفت: در ادامه با پیگیری‌های مستمری که از سال 1388 توسط مسؤولان کتابخانه انجام شد، تاکنون بیش از 450 عنوان کتاب در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری، روانشناسی از 290 نویسنده در این گنجینه گردآوری شده است که بالغ بر 79 اثر مربوط به حدود 46  نویسنده بانو و 357 نسخه مربوط به 244 نویسنده مرد است.

وی اضافه کرد: از جمله فعالیت‌هایی که اداره کتابخانه‌های عمومی در جهت حفظ و گردآوری آثار نویسندگان شهرضایی انجام شده، می‌توان به برگزاری دو همایش تحت عنوان فروغ صبح دانایی1 و فروغ صبح دانایی2 در سال‌های 1395 و 1396 اشاره کرد.

پورخاقان تأکید کرد: در این دو همایش که با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار شد، بیش از 90 عنوان کتاب که توسط نویسندگان شهرضایی به چاپ رسیده بود، رونمایی و از نویسندگان این آثار تقدیر به عمل آمد و در این دو سال به صورت نمادین عناوین رونمایی شده در قالب دو جلد کتاب نگهداری می‌شود. وی بیان داشت: به منظور اطلاع‌رسانی به نویسندگان شهرضایی که تاکنون آثار خود را به بخش گنجینه کتابخانه علامه اهدا کرده‌اند و در جهت افزایش آگاهی و دانش عموم مردم درباره مفاخر و نویسندگان بومی شهر خود کتاب‌های گنجینه در دو نمایشگاه بزرگ تحت عنوان چلچراغ1 و چلچراغ 2 که در سال‌های 1395 و 1396 برگزار شد، به نمایش عموم گذاشته شد.

 رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا گفت: با توجه به این‌که چنین گنجینه‌ای در این سطح کمتر در جای دیگر استان گردآوری شده است و علما و اساتید شهرضا همانند آیت‌الله محمد علی اسماعیل‌پور، حسن عرفان، دکتر خلیل رفاهی و دکتر علی رحیمی مجموعه کامل آثار خود را به این گنجینه اهدا کرده‌اند که طبیعتا جمع‌آوری و نگهداری این آثار سبب پیشرفت و گسترش فرهنگ مکتوب شهرستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با اطلاع‌رسانی‌های گسترده روند اهدای آثار مؤلفان شهرستانی به این مجموعه شدت گرفته است، اما از نظر گستردگی دامنه فعالیت نویسندگان شهرستانی در دنیا، انتظار می‌رود همچنان شاهد حمایت اقشار مختلف مردم در مسیر تکمیل این گنجینه پر بها باشیم.

 

انتهای پیام/م

گردآوری بیش از 450 عنوان کتاب از 290 نویسنده شهرضایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.