۶ گام ساده برای تغییر نگرش به غذا برای کاهش وزن کدامند؟

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن ما هستند و باعث می‌شوند که فعالیت‌های مختلف، نه تنها فعالیت‌های فیزیکی، بلکه عملکرد مغز و ارگان‌های بدن نیز تحت تأثیر آن قرار بگیرند.

بدترین توصیه‌ها درباره رژیم غذاییبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قبل از اینکه به سراغ خرید مواد خوراکی که درباره آن شنیده و یا خوانده‌اید بروید، به متخصص تغذیه مراجع کنید تا برنامه غذایی و شیوه زندگی مطابق با خودتان را بیابید.

از زبان متخصصان، به بدترین توصیه‌هایی که تا به حال در مورد تغذیه وجود داشته اشاره می‌کنیم تا از آن‌ها دوری کنید، چرا که آن‌ها شرایط را به نفعتان رقم نخواهند زد.

گلوتن
وقتی حرف از تغذیه به میان می‌آید، احتمالاً با میلیون‌ها نظر متفاوت از وبلاگ‌ها، همکاران، دوستان و خانواده خود روبه‌رو می‌شویم که تمیز دادن ایده‌های مناسب و غلط بسیار سخت خواهد شد. جالب است که حتی متخصصان تغذیه نیز گاهی توصیه‌های غیرمعقول از برخی مراجعان می‌شنوند که در اینجا درستی و نادرستی آن‌ها را با ما در میان می‌گذارند.

1. مصرف گلوتن را به صفر برسانید

البته اگر شما به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن مبتلا هستید باید مصرف آن را قطع کنید. اما اگر هنوز مجبور نشده‌اید، گلوتن را رها نکنید. به گفته یکی از پزشکان: بدترین توصیه‌ای که تا به حال در این زمینه دیدم، این بود که یکی از مراجعان به توصیه فردی دیگر، مصرف گلوتن را به صفر رسانده بود تنها به این خاطر که شنیده بود این کار برای سلامتی خوب است!

گلوتن پروتئینی در برخی از دانه‌های بسیار مغذی مانند گندم، جو، چاودار، فارو (نوعی گندم)، بلغور و اسپند است که با ویتامین B برای متابولیسم انرژی، فیبر برای احساس پری و سیری و منیزیم برای سلامت استخوان مشارکت می‌کند.

اگر دلیل پزشکی برای جلوگیری از مصرف گلوتن وجود نداشته باشد، توصیه‌های بی‌اساس برای کنار گذاشتن آن باعث می‌شود که داشتن رژیم غذایی که نیازهای تغذیه‌ای را برآورده می‌کند بسیار سخت باشد، زیرا این کار انتخاب را محدود می‌کند. به طور کلی، بهترین شرط این است که غذاهای سالم را به رژیمتان اضافه کنید و گروه‌های غذایی را کاملاً کنار نگذارید.

2. از حبوبات دارای لکتین زیاد دوری کنید

در حالی که ممکن است برخی افراد با رژیم غذایی دارای لکتین، ناراحتی‌هایی را تجربه کنند و از مصرف آن‌ها اجتناب کنند، از طرف دیگر بسیاری از مردم می‌توانند از دانه‌ها و میوه‌هایی که حاوی لکتین هستند، لذت ببرند که اتفاقاً جزء مهمی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم است. به جای یک رویکرد کلی و حذف کامل این دسته از مواد، از پزشک خود درخواست تجویز آزمایش حساسیت غذایی داشته باشید تا از اینکه آیا لکتین، واقعاً باعث ناراحتی شما شده یا نه، مطمئن شوید.

یکی از بدترین توصیه‌هایی که به برخی مراجعین می‌شود این است که «فقط غذاهای ارگانیک مصرف کنید»! این باعث می‌شود آن‌ها مصرف میوه‌ها و سبزیجات را که اغلب با سموم و آفت‌کش‌ها رشد کرده‌اند متوقف کنند.


3. شما به هیچ کربوهیدراتی نیاز ندارید

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن ما هستند و باعث می‌شوند که فعالیت‌های مختلف، نه تنها فعالیت‌های فیزیکی، بلکه عملکرد مغز و عملکرد ارگان‌های بدن نیز تحت تأثیر آن قرار بگیرند. ما ممکن است مصرف برخی مواد حاوی کربوهیدرات را محدود کنیم (زیرا باید مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده را محدود کرده و غلات کامل و کربوهیدرات سالم مانند آن‌هایی که در نشاسته گیاهان و غیره وجود دارد را جایگزین آن کنیم)، زیرا سلامت دستگاه گوارش و فرایند دفع ضایعات بدن به این کار بستگی دارد. اما نکته اینجاست که قطعاً نباید آن‌ها را به طور کامل حذف کنیم.

4. رژیم غذایی «فاد» را دنبال کنید


رژیم غذایی مبنی بر هورمون HCG بدترین رژیم غذایی است که تا به حال شنیده شده است. در حالی که رژیم غذایی فاد واقعاً مناسب نیست بسیاری از افراد یک رژیم غذایی دارای 500 کالری در روز را دنبال می‌کنند که همراه آن فرد هورمون HCG را مصرف و یا تزریق می‌کند که توسط مراکز پزشکی کاهش وزن تجویز شده‌اند.

هیچ راهی آسیب زننده‌تر (به متابولیسم بدن) از یک رژیم غذایی محدود، در طولانی مدت و محدود کردن خود به مصرف 500 کالری در روز، نیست. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند شمارش کالری را متوقف کنید و به جای آن به احساس واقعی گرسنگی و یا سیری بدنتان اهمیت دهید. وقتی بدنتان را زمانی که از نظر فیزیولوژی نیازمند انرژی و غذاست، تغذیه کنید، مؤثرتر از آن خواهد بود که بدنتان خالی از انرژی باقی بماند.

5. فقط غذای ارگانیک بخورید


هیچ اشکالی در مصرف مواد غذایی ارگانیک وجود ندارد اما اگر این توصیه باعث شود که مصرف میوه‌ها و سبزیجات را محدود کنید، در اشتباهید. یکی از بدترین توصیه‌هایی که به برخی مراجعین می‌شود این است که «فقط غذاهای ارگانیک مصرف کنید»! این باعث می‌شود آن‌ها مصرف میوه‌ها و سبزیجات را که اغلب با سموم و آفت‌کش‌ها رشد کرده‌اند متوقف کنند.

این ایده کاملاً نادرست و غیرعلمی است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات کاملاً ارگانیک و یا محصولاتی که به طور مرسوم در بازار وجود دارد، یک انتخاب شخصی است، اما این موضوع نباید سبب ترس شما و خانواده و اطرافیانتان از مصرف میوه‌ها و سبزیجات و ترک آن‌ها برای همیشه شود.

6. مصرف میوه را ترک کنید چون آن‌ها دارای قند هستند

متأسفانه توصیه‌های بدی در این زمینه وجود دارد و یکی از بدترین آن‌ها این است که از مراجعه کننده می‌خواهند میوه را ترک کند چون دارای قند است. اما همه ما می‌دانیم که قند موجود در میوه با قند موجود در سایر مواد و محصولات خوراکی تفاوت بسیار بزرگی دارد. مغز ما، به قندهای طبیعی به شکل گلوکز نیاز دارد تا بتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد، عضلات ما نیز به این قندها محتاجند تا بتوانند به بهترین نحو فعالیت کنند.

قند، به طور کلی، تفسیر بدی پیداکرده است زیرا در اغلب محصولات فرآوری شده وجود دارد. اما قند موجود در میوه‌ها برایتان مفید است زیرا با ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی ترکیب و همراه شده است. هرگاه بین خوردن یک موز یا یک شکلات مردد بودید، ما به شما مصرف موز را پیشنهاد می‌کنیم.

منبع:تبیان

انتهای پیام/

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن ما هستند

برچسب ها: تغذیه ، دانستنی‌ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.