ترکیه: علی رغم مخالفت آمریکا، سامانه اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری می‌کنیم

ترکیه در مذاکرات اخیر با آمریکا درخواست دولت ترامپ برای لغو قرارداد خرید سامانه‌ «اس-۴۰۰» از روسیه را رد کرده است.

ترکیه: علی رغم مخالفت آمریکا، سامانه اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری می‌کنیمبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، ترکیه در مذاکرات اخیر با آمریکا درخواست دولت ترامپ برای لغو قرارداد خرید سامانه‌ «اس-400» از روسیه را رد کرده است.

برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند ترکیه درخواست آمریکا برای لغو قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه را در مذاکرات اخیر میان آنکارا و واشنگتن رد کرده است.

طبق اعلام این منابع مطلع، مقامات آمریکایی در این مذاکرات از ترکیه به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواسته‌اند تا قرارداد خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه را لغو کند. آمریکا به ترکیه هشدار داده که خرید این سامانه‌ها می‌تواند باعث اعمال تحریم‌هایی علیه آنکارا شود، اما مقامات ترکیه‌ای این درخواست را رد کرده‌اند.

مقامات ترکیه اعلام کردند این قرارداد با روسیه اجرا خواهد شد چرا که آنکارا به سامانه‌های اس-۴۰۰ احتیاج دارد و البته «هرگونه تحریم علیه ترکیه نیز بدون پاسخ نخواهد ماند».

روزنامه «حریت» ترکیه نوشت به دنبال موضع سرسختانه آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، مقامات آمریکایی تاکید کردند ترکیه نباید در صورت خرید این سامانه‌ها از روسیه، از آنها استفاده کند اما با واکنش مقامات ترکیه‌ای مواجه شدند که این درخواست را انتظاری غیرواقع‌گرایانه خواندند.

با این وجود، آنکارا به واشنگتن پیشنهاد داده تا به منظور جلوگیری از عواقب احتمالی استقرار این سامانه‌ها و برطرف شدن نگرانی‌های آمریکا درباره امنیت پروازهای ناتو در این منطقه، همکاری مشترکی میان ترکیه و آمریکا آغاز شود.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از محورهای مذاکرات انجام شده میان آنکارا و واشنگتن پیشنهاد آمریکا برای فروش سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» به ترکیه نیز بود. مذاکره‌کنندگان ترکیه‌ای اعلام کردند احتمال خرید این سامانه‌ها توسط آنکارا وجود دارد اما به شرطی که دولت «دونالد ترامپ» بتواند این قرارداد را به تصویب کنگره آمریکا برساند.

مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می قانون اختیارات دفاعی ملی سال ۲۰۱۹ مالی این کشور را به تصویب رساند. بر اساس این لایحه فروش هرگونه تسلیحات آمریکایی به ترکیه بدون ارائه گزارشی درباره قرارداد آنکارا برای خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه غیرممکن است.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه و ترکیه مذاکراتی را برای خرید سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» آغاز کرده‌اند. روسیه در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تأیید کرد این قرارداد امضا شده و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که پیش‌پرداخت این قرارداد انجام گرفته است.

انتهای پیام/

ترکیه سامانه اس 400 را از روسیه خریداری می کند

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار