همه آنچه درباره تب مالت، یک بیماری هزارچهره که نمی‌دانید

تب مالت جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده که عامل بروز آن باکتری به نام بروسلا است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تب مالت جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده که عامل بروز آن باکتری به نام بروسلا است.

این بیماری از راه‌هایی مانند مصرف لبنیات آلوده، اسنتشاق و یا تماس مستقیم منتقل می‌شود و عوارضی از جمله مننژیت و ضایعات مغزی دارد که قلب، سیستم تنفسی و تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با ورود به فصل گرما و سفر به طبیعت و مصرف مواد و لبنیات طبیعی باشگاه خبرنگاران جوان تصمیم دارد تا درباره این بیماری هزارچهره اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد، پس با ما همراه باشید.

همه آنچه درباره تب مالت، یک بیماری هزارچهره نمی‌دانید

تب مالت چیست؟

بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد. باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی شود


این بیماری به علت سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی، نازایی و از دست دادن ارزش‌های اقتصادی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده است.

تب مالت چگونه منتقل می‌شود؟

درمورد اینکه تب مالت چطور منتقل می‌شود نظرات مختلفی وجود دارد به طوریکه برخی تماس با فرد مبتلا یا شی آلوده را عنوان می کنند، اما برخی معتقدند که تماس با فرد مبتلا هیچ دلیلی بر انتقال بیماری نیست؛ بنابراین شیرخام، پنیر‌های محلی و بستنی‌های سنتی در انتقال این بیماری نقش موثری دارد.

همه آنچه درباره تب مالت، یک بیماری هزارچهره نمی‌دانید

نشانه‌های تب مالت

علائم تب مالت می‌تواند هر زمانی از چند روز تا چند ماه پس از ابتلا به عفونت بروز نماید. علائم و نشانه‌ها مشابه آنفولانزا بوده و عبارتست از:

• تب
• لرز
• تعریق
• ضعف
• خستگی
• درد کمر، مفاصل و عضلات
• سردرد

علائم تب مالت می‌تواند پس از چند هفته تا چند ماه از بین رفته و مجدداً عود کند.

همه آنچه درباره تب مالت، یک بیماری هزارچهره نمی‌دانید

در برخی افراد، تب مالت می‌تواند مزمن باشد و علائم تا چند سال حتی پس از درمان پایدار باقی بماند. علائم و نشانه‌های بلند مدت شامل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره‌های ستون فقرات است.

راه‌های پیشگیری از تب مالت

برای پیشگیری کسانی که با گوشت و پوست حیوان در تماس هستند، لازم است از عینک و دستکش استفاده کنند تا ترشحات حیوان آلوده به مخاط چشم و تنفس آن‌ها منتقل نشود.

شیوه دیگر پیشگیری از تب مالت، این است که از مصرف پنیر تازه خودداری شود. پنیر باید ۹۰ روز در آب نمک بماند و سپس مصرف شود. شیر نیز باید حتما پس از جوشاندن میل شود.

همه آنچه درباره تب مالت، یک بیماری هزارچهره نمی‌دانید

مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه است، زیرا میکروب با جوشاندن شیر از بین می‌رود. همچنین بیاد داشته باشید فریز کردن مواد غذایی این میکروب را نابود نمی‌کند.


ببینید: بیماری مشترک انسان و دام معروف به هزار چهره + فیلم 


قابل ذکر است که علاوه بر این واکسیناسیون دام‌ها و کنترل بیماری در دام یک راه مؤثر دیگری برای کنترل این میکروب است.

افراد‌ی هم که در کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند، قصاب‌ها و شکارچیان حیوانات باید هنگام تمیز کردن احشاء حیوان از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنند.

همه آنچه درباره تب مالت، یک بیماری هزارچهره نمی‌دانید

در حقیقت هیچگونه واکسن اضافی که کاملاً مورد تأیید بوده و به مدت طولانی باعث ایمنی فرد بشوند، وجود ندارد، گرچه نوعی واکسن برای افراد شاغل در صنایع دامپزشکی تولید شده، ولی این واکسن هر ۲ سال یکبار باید تکرار شود و در تمام کشور‌ها هم اجازه مصرف ندارد.

پیشگیری از این بیماری با واکسیناسیون دام‌های آلوده و ریشه کن کردن بیماری در دام‌ها صورت می‌گیرد، ولی در هر صورت با توجه به این که این بیماری در دام‌های ایران به وفور وجود دارد، بهترین راه پیشگیری، اجتناب از مصرف شیر نجوشیده یا غیر پاستوریزه، پنیر محلی و بخصوص بستنی‌های غیرپاستوریزه و متفرقه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۲ دی ۱۴۰۰
سلام،بعداز دوماه که میگن دوره درمان تب مالت هست چند هفته دیگه باید تست تب مالت داده بشه که ببینیم تموم شده یانه
Iran (Islamic Republic of)
رخساره
۰۱:۲۳ ۲۲ تير ۱۳۹۹
سلام ، پسر من هفت ساله است که حدود شش ماه پیش دچار تب مالت شد و تتراسایکلین و ریفامپین را سه ماه استفاده کرد و وقتی دوباره آزمایش دادیم هنوز آزمایش مثبت بود وطبق دستور پزشک دارو را قطع کردیم و سه ماه گذشته و دوباره دچار کمر درد شده حالا چه کار کنیم
Switzerland
سوسن اجاقوردیزاده
۲۳:۵۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام من حدود دوسال در گیر تب مالت هستم داورهاشو میخورم میرم ازمایش میگن تب مالت تموم شد بعد شش ماه باز تب مالتم عود میکنه واقعا دیوانه شدن همه جام درد میکنه میشه راهنمایم کنید بی زحمت
Netherlands
فاطمه پاکزاد
۰۸:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
درود
من تمام علائم تب مالت رو دارم دقیق 11روزه هرشب تب و لرز میکنم و تعریق زیاد به اضافه درد لگن وپاها فقط مسکن خوردم ودکتر هم متوجه نشده خودم با کمک دوستم متوجه شدم که همه علائم تب مالت هست
حتی آزمایشکرونا هم دادم که منفی بوده میشه راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
عبداله نجفی
۰۲:۲۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
با سلام دکتر من شش ماهه درمان میشوم داکسي باريفپامين مصرف مکنم اما تازه آزمایش دادم ماه قبل17بوده الان21.5شده و مفاصل ولگنم خیلی درد میکنه بيضه هام هم درددارند دائم بی حالم لطفا راهنمایی م کنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
من استخوان رانم به شدت درد میکنه تب و حالت تهوع دارم وبی اشتهام تعریق هم میکنم اینها علامت تب مالته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
من پنج شش ماهه زانوم درد میکنه نشونه تب مالته ایا
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسنی
۲۱:۳۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
من پاهام از لگن تا انگشتام درد انكار سرد گرم میشن بیشتر در زانو و عصب پا دیسك كمر دارم ولی بیشتر پاهام درد میكنن نظر دكتر تب مالت یا دسك
آخرین اخبار