توزیع بز اصیل سانن در بین دامداران شهرستان آبیک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: برای اصلاح نژاد دام سبک، چهار رأس بز اصیل سانن در بین دامداران این شهرستان توزیع شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک افزود: این طرح برای اصلاح نژاد دام سبک، افزایش تولید شیر در بز‌های بومی منطقه و همچنین افزایش بهره وری پرورش دام سبک اجرا شد.

لطفی ؛ افزایش بهره وری در واحد‌های پرورش دام سبک، انتخاب بز نر از نژاد اصیل سانن و آمیخته گری با بز‌های بومی ماده، تولید بزغاله با بهره وری بالا و همچنین سازگار با شرایط بومی منطقه را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: زیستگاه اصلی بز سانن در کوه‌های کشور سوئیس در روستایی به نام سانن است که این نژاد از این نقطه به سراسر جهان منتقل شده است.

لطفی اضافه کرد: بز سانن دارای مو‌های کوتاه سفید و گاهی خاکستری است که به تولید شیر معروف است و بهترین نژاد شیری بز در دنیا محسوب می‌شود.

به گفته‌ی وی؛ دوره شیردهی این بز ۲۹۰ تا ۳۰۵ روز است و روزانه بین ۳ تا ۸ لیتر شیر تولید می‌کند.

لطفی اضافه کرد: بز معمولی در کشور ما سالانه حدود ۱۵۰ کیلو شیر می‌دهد در صورتی که تولید شیر بز سانن ۱۰ برابر و حدود ۱۵۰۰ کیلو در سال است.

وی یاد آور شد: همچنین دوقلوزایی در بز‌های سانن خالص از دیگر ویژگی‌های این نژاد بز است که گا‌ها منابع درصد دوقلوزایی بز‌های ماده در این نژاد از ۴۵ تا ۸۰ درصد و موارد زایش سه یا چهار قلو نیز در این نژاد گزارش شده است.

انتهای پیام/

توزیع چهار رأس بز اصیل سانن برای اصلاح نژاد دام سبک در آبیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۷:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
ادرس و شماره تماس محبت میکنین
آخرین اخبار