خسارت شدید گرمای کم سابقه به مراتع و نهالکاری‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از ورود خسارت شدید به مراتع و ٣٠ درصد از نهالکاری‌های انجام شده در عرصه‌های ملی به موجب گرمای کم سابقه استان خبر داد.

خسارت شدید به مراتع و نهالکاری‌های انجام شده به موجب گرمای کم سابقهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سهیل مهاجری ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:خسارت برآورد شده از سوی کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های استان در اثر خشکسالی و گرمای شدید اخیر در مراتع و پوشش گیاهی طبیعی و دست کاشت در مراتع، بیش از ۵٠ درصد است.

وی افزود: پروژه‌های زیادی به صورت بوته کاری و نهال کاری در اراضی مرتعی و بیابانی شهرستان‌های مختلف استان در فصل بارندگی اجرا شد که هرچند از گونه های گیاهی مقاوم و سازگار به خشکسالی و با نیاز آبی کم استفاده شده اما متاسفانه گرما و خشکسالی کم سابقه اخیر در استان بیشتر آنها را تهدید کرده و در آستانه خشک شدن هستند.

تهدید مناطق نهال‌کاری شده

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: بیشترین سطح نهالکاری‌های انجام شده طی سال‌های گذشته در شهرستان‌های دشتستان و دشتی بوده که در شهرستان دشتستان هزار و ٢٠٠ هکتار نهالکاری در سنوات اخیر انجام شده که پس از سه سال آبیاری و مراقبت و استقرار و رشد بیشتر نهال‌ها، اکنون به شدت مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان در سال جدید نیز بیش از ٨٠٠ هکتار نهال کاری داشته است که در شرایط عادی آب و هوایی معمول استان هر دو هفته یک بار آبیاری می شوند، لیکن با توجه به شرایط بد آب و هوایی و گرمای شدید هوا می‌بایست مدت زمان آبیاری را به حداقل برسانیم و هفته‌ای یک بار به نهال‌های کاشته شده آب برسد.

کمبود شدید اعتبار و نیروی انسانی

مهاجری ادامه داد: ما اکنون با توجه به کمبود شدید اعتبار و نیروی انسانی، طی برنامه زمانبندی شده در دشتستان با ١۶ دستگاه تراکتور به این دو هزار هکتار نهال کاری های انجام شده آبرسانی می کنیم که اصلا کافی نیست و می بایست با توجه به شرایط بد آب و هوایی پیش آمده این اعتبار افزایش یابد تا فاصله آبیاری ها را کاهش دهیم.

وی گفت: در سطح بخش بوشکان استان بوشهر نیز به نحوی که برآورد می شود مناطق جنگلکاری شده سنوات گذشته تا سطح ١٠ درصد دچار خسارت و در مناطقی که طی سال جاری نهال‌کاری طرح‌های بیولوژیک آبخیزداری انجام شده تا حدود ١۵ درصد شاهد آسیب جدی باشیم و در اراضی بیابانی این منطقه نیز با توجه به لخت بودن عرصه و وزش تندبادهای محلی، قریب به ۴٠ درصد عرصه های نهالکاری شده آسیب دیده است.

تهدیدی به نام خشکسالی و گرمای شدید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به شهرستان دشتی نیز اظهار داشت: اکنون بیش از ٢۵٠ هکتار از نهالکاری های انجام شده در اراضی بیابانی شهرستان دشتی نیز در معرض تهدیدهای مختلف خشکسالی و گرمای شدید هوا هستند .

وی افزود: در این شهرستان ١٠٠ هکتار از درختان کاشته شده بزرگ شده اند و اکنون آبیاری نمی شوند وحدود ١۵٠٠٠ اصله نهال معادل ١۵٠ هکتار آن در حال آبیاری هست که متاثر از گرمای شدید حاضر است.

مهاجری پارک جنگلی «چاه چاهو» شهرستان دشتی را نیز یکی از مناطق گردشگری این شهرستان نامید و تصریح کرد: تعداد دو هزار اصله نهال که عمدتا از گونه های کنار، آکاسیا ویکتوریا و کهور پاکستانی هستند در این جنگل میانکاری شده و در حال حاضر آبیاری می شود و ما نگران آنها نیز هستیم.

حمایت از عرصه‌های منابع طبیعی

وی مراقبت و حمایت از عرصه‌های منابع طبیعی، به عنوان شکننده‌ترین اکوسیستم‌ها در برابر خشکسالی و گرمای شدید را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در این راستا اقداماتی جهت مقابله با پدیده خشکسالی از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان صورت گرفته که با توجه به اعتبار موجود کافی نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار امیدواری کرد که از محل اعتبارات مدیریت بحران استان به وضعیت پیش آمده در مراتع و بیابان های استان کمک شود و تابستان پیش رو را با کمترین خسارت ممکن سپری کنیم

انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.