نگرانی مقامات کاخ سفید از ضعیف جلوه دادن ترامپ پیش از نشست با کیم جونگ اون

مقامات کاخ‌سفید ضمن انتقاد از نخست‌وزیر کانادا، او را متهم به ضعیف نشان دادن دونالد ترامپ پیش از دیدار با رهبر کره شمالی کردند.

نگرانی مقامات کاخ سفید از ضعیف جلوه دادن ترامپ پیش از نشست با کیم جونگ اونبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لس آنجلس تایمز، مقامات کاخ سفید با انتقاد از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، او را متهم به تلاش برای ضعیف نشان دادن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از رهسپار شدن وی برای برگزاری نشست با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی کردند.

دو تن از مشاوران اقتصادی ارشد رئیس‌جمهور آمریکا خاطر نشان کردند: جاستین ترودو یک دشمن دوست نما، خائن و دورو است که با به نمایش گذاشتن یک شیرین‌کاری سیاسی این خطر را ایجاد می‌کند که ترامپ را پیش از نشست روز سه شنبه با رهبر کره شمالی در سنگاپور دچار آشفتگی کند.

پیتر ناوارو، مشاور اقتصادی کاخ سفید در برنامه فاکس نیوز ساندی اعلام کرد: جایگاه ویژه‌ای در جهنم برای هر مقام خارجی وجود دارد که در دیپلماسی ناعادلانه علیه رئیس جمهور ترامپ مشارکت و تلاش می‌کند تا به او خیانت کند. ناوارو با انتقاد شدید از بیانیه پایانی گروه هفت آن را یک بیانیه‌ سوسیالیستی خواند. او همچنین گفت: رئیس جمهور قصد حضور در نشست گروه 7 را نداشت ولی با این کار حُسن نیت خود را به ترودو نشان داد. او موضوعات بسیار مهمتری در سنگاپور دارد و با حضور در کبک به ترودو لطف کرد.

لری کادلو، اداره کننده شورای ملی اقتصادی اظهارات تا حدی متفاوت در این خصوص داشت و روز یکشنبه اعلام کرد:  رئیس جمهور با ادبیات بیانیه موافق بوده است. این بیانیه موید تعهد مشترک برای همکاری در خصوص موضوعات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی است. او در ادامه افزود: اما ترامپ لحن توهین آمیزی را نسبت به ترودو در پیش گرفته است و امتناع او از امضاء کردن بیانیه گروه هفت عمدتا به این علت صورت گرفت که او نمی‌خواست پیش از دیدار با کیم جونگ اون ضعیف به نظر برسد.

او در برنامه شبکه سی ان ان گفت: رئیس جمهور نمی‌خواهد به نخست وزیر کانادا اجازه آزار او را بدهد. ترامپ نمی‌خواهد به کسی اجازه دهد تا او را در مذاکرات با کره شمالی دارای نقطه ضعف نشان دهد. کیم نباید ضعف آمریکایی‌ها را ببیند. کادلو گفت: زمانیکه ترودو اعلام کرد کانادا مجبور به تلافی تعرفه‌های آمریکا است او واقعا به ما خیانت کرد. ما در آستانه دستیابی به توافقی با کانادا بر سر قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی بودیم اما نخست وزیر کانادا چنین نمایشی را به راه انداخت.

اظهارات مقامات دولتی آمریکا با انتقاد وزیر خارجه کانادا و نیز اعضای دموکرات‌ و برخی جمهوریخواهان در واشنگتن همراه شد. از جمله سناتور جف فلیک، نماینده جمهوریخواه ایالت آریزونا پس از اظهارات ناوارو در پیامی توئیتری خطاب به اعضای حزب جمهوریخواه چنین نوشت: هم حزبی‌های جمهوریخواه، این آن چیزی نیست که ما هستیم. این نمی‌تواند نشان حزب ما باشد.

خشم مقامات کاخ سفید نشات گرفته از انتقادات نخست وزیر کانادا از سیاست‌های تجاری ترامپ بود که در کنفرانس خبری روز شنبه و پس از برگزاری نشست سالانه گروه هفت در شهر کبک صورت گرفت. یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که  آمریکا بیانیه مشترک گروه هفت را امضاء خواهد کرد. با این حال همان شب ترامپ به طور ناگهانی و از طریق توئیتر خود اعلام کرد که او بیانیه گروه هفت را امضاء نخواهد کرد و ترودو را فردی بسیار ضعیف و متقلب برای انتقادات تجاری او خواند.

نخست وزیر کانادا هنوز به طور مستقیم و علنی به این اظهارات واکنش نشان نداده است. 

لس آنجلس تایمز نوشت: خشم مقامات کاخ سفید به این موضوع برمی‌گردد که ترودو کاری را کرد که ترامپ و دولتش اغلب به انجام آن مباهات و  درباره آن لاف زنی می‌کنند و آن حمایت از منافع شهروندان خود است. ترودو این کار را با اظهاراتی کمتر بحث برانگیز نسبت به ترامپ انجام داد. پیشتر نخست وزیر کانادا اعلام کرد که در صورت لغو نشدن تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم در ماه جولای تعرفه‌های تلافی جویانه خود را اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار