خرید بیش از ۶ هزار تن گندم از کشاورزان استان مرکزی/ تغییرنکردن قیمت، کاهش مراکز خرید و پرداخت نسیه ۳ مشکل کشاورزان

مدیرکل غله استان مرکزی ازخرید بیش از ۶ هزار تن گندم از کشاورزان این استان از آغاز خرید تضمینی تا کنون خبرداد.

حسنی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراکگفت: از آغاز خرید تضمینی گندم  در این استان تاکنون بیش از ۶ هزار تن گندم خریداری شده است.

حسنی با بیان اینکه ظرفیت سیلو‌های مکانیزه استان مرکزی بیش از ۶۰۰ هزار تن و خرید تضمینی کشاورزان استان مرکزی از ساوه شروع شده است افزود: بیش از ۲۶ مرکزخرید تضمینی در این استان شامل سیلو‌های خصوصی طرف قرارداد و مراکز دولتی و تعاون روستایی کار خرید گندم کشاورزان را انجام می دهند.


کاهش بیش از ۵۰ درصدی تعداد مراکز خرید تضمینی کندم در استان مرکزی

تعداد مراکز خرید کندم در استان مرکزی از سال ۹۵ تا کنون به بیش از نصف کاهش یافته و این موجب معطلی کشاورزان در صف تحویل بار به سیلو و افزایش هزینه بار می‌شود.

به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی سال ۹۵ تعداد مراکز خرید تضمینی گندم در این استان ۶۰ مرکز، در سال ۹۶ با کاهش ۵۰ در صدی به ۳۰ مرکز و امسال هم به ۲۶ مرکز کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: امسال قیمت خرید تضمینی برای هر کیلوگرم گندم هزارو ۳۰۰ تومان اعلام شده که در صورت سن زدگی و افت بیش از ۲ درصد برای هر درصد به ازای هر کیلوگرم گندم ۲۵ تومان از مبلغ کل کسر شده و از افت ۴ درصد به بالا هم برای هر درصد ۳۵ تومان از مبلغ کل خرید کاسته می‌شود.

قیمت خرید تضمینی علی رغم تورم همان قیمت پارسال

درحالی قیمت خرید تضمینی برای هر کیلوگرم گندم هزارو ۳۰۰ تومان اعلام شده است که باوجود وجود تورم و گران شدن هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت از جمله بذرف کود، کارگر، کمباین و هزینه جابجایی بارو ... نرخ خرید تضمینی همان نرخ خرید سال گذشته است و تغییری نکرده است.

کشاورزان علاوه بر این مسئله با مسئله خرید نسیه روبرو هستند و کشاورزی که تمام هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت را نقدا از جیب خود پرداخت کرده حال باید بعد از تحویل گندمش منظرلطف دولت و دریافت پول حاصل زحمتش باشد.

تولید گندم نقد، خرید تضمینی نسیه

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: پول خرید گندم در دو مرحله به کشاورزان پرداخت می‌شود که در مرحله اول همزمان با فروش ۵۰ درصد مبلغ پرداخت شده و ۵۰ درصد باقیمانده دو ماه بعد پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام / ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.