واکسینه شدن بیش از ۵۰ هزار راس دام در برابر تب مالت

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت:بیش از ۵۰ هزار راس دام سبک در برابر بیماری بروسلوز یا تب مالت واکسینه شدند.

جانباز مدیرکل دامپزشکی هرمزگان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت:از ابتدای سال تا کنون بیش از ۵۰ هزار  راس دام سبک در برابر بیماری بروسلوز یا تب مالت واکسینه شدند.
وی افزود: پیش بینی شده است حدود ۱۴۷ هزار و و ۴۰۰ راس بز و بزغاله در طح مقابله با بیماری بروسلوز یا تب مالت واکسینه شوند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: بیماری بروسلوز یک بیماری باکتریایی ومشترک بین انسان ودام است که به لحاظ اقتصادی وبهداشت عمومی دارای اهمیت فروان است.
جانباز افزود: افرادی که به طور مستقیم با دام سروکار ندارند ممکن است از طریق مصرف فرآورده‌های دامی به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مبتلا شوند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود افراد از فرآورده‌های دامی پاستوریزه استفاده نمایند و از مصرف محصولات لبنی سنتی مانند بستنی سنتی، پنیر به خصوص پنیر گوسفندی بپرهیزند و درصورت مصرف شیر سنتی قبل از مصرف حتما آن را بجوشانند.

وی گفت:اگر از بروز بیماری بروسلوز در دام‌ها جلوگیری شود، انسان‌ها با مصرف فرآورده‌های دامی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و به همین دلیل طبق برنامه هرسال دام‌های سراسر کشور در مقابله با این بیماری واکسینه می‌شود.

مهمترین راه ورود میکروب عامل بروز تب مالت به بدن حیوان از طریق دستگاه گوارش است که به وسیله علوفه آلوده و زباله به حیوان سرایت می‌کند و سبب شیوع بیماری می‌شود.
همچنین این بیماری از طریق مصرف شیرآلوده به صورت خام و فرآورده‌های شیری آلوده مانند پنیر تازه، سرشیر، خامه و بستنی به انسان سرایت می‌کند.
این بیماری در دام‌ها به صورت سقط جنین و در انسان به صورت تب ظاهر می‌شود.

انتهای پیام/ر


واکسیناسیون دام‌های سبک در برابر تب مالت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.