مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی قم خبر داد؛

احتمال رؤیت هلال ماه شوال در روز پنچ شنبه

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی قم از احتمال رؤیت هلال ماه شوال با چشم مسلح روز پنجشنبه ۲۴ خرداد امسال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛ محمد صالح نجف؛مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی قم  با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در زمینه احتمال رؤیت هلال ماه شوال اظهار کرد: رؤیت هلال ماه بر اساس محاسبات مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی امسال بر دو مبنای چشم غیر مسلح و چشم مسلح برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ رؤیت هلال ماه با چشم غیرمسلح در بخش‌های جنوب غربی قاره آسیا و شرق و شمال شرقی قاره آفریقا با توجه به ارتفاع و میزان نور دارای شرایط بحرانی است بنابراین شرایط دیگری باید وجود داشته باشد تا امکان رؤیت باشد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی قم با بیان اینکه در غرب قاره آفریقا و آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و آمریکای شمالی احتمال رؤیت با چشم نیز وجود دارد گفت: در این مناطق با توجه به وضعیت جوی احتمال رؤیت هلال ماه وجود دارد.

وی تصریح کرد: در مناطقی مانند شمال و شرق قاره آسیا و شمال اروپا هلال ماه با چشم غیر مسلح مشاهده نمی‌شود و کارشناسان احتمال رؤیت با تلسکوپ را در این مناطق بحرانی دادند و احتمال رؤیت هلال ماه در مناطق جنوب غربی قاره آسیا، شمال آفریقا و بخشی از جنوب قاره اروپا با تلسکوپ و چشم مسلح وجود دارد.

نجف با بیان اینکه بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های کارشناسان احتمال رؤیت هلال ماه شوال با چشم مسلح برای روز پنجشنبه 24 خرداد امسال وجود دارد گفت: در این روزها شرایط جوی چندان ثابت و پایداری وجود ندارد البته اگر هوا صاف باشد می‌توان رهگیری و رصد هلال ماه را انجام داد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی قم خاطرنشان کرد: اعزام تیم رصد برای روز پنجشنبه صورت می‌گیرد و گروه‌های رصد در رصدخانه امام علی، اطراف قم و یک یا دو گروه دیگر در شهرهای مختلف مانند کرمان مستقر می‌شوند.

وی عنوان کرد: برخی از همکاران مرکز به صورت مشترک با ستاد استهلال در شهرهای مختلف کشور ارتباط دارند که گزارشات آنها دریافت می‌شود.

انتهای پیام/الف

احتمال رؤيت هلال ماه شوال با چشم مسلح در روز پنجشنبه

برچسب ها: سرویس فرهنگی ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۲۷ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
سلام وقتی شعبان 29 روز بوده است چطور ممکنه است رمضان هم 29 روز باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟