بیل ریچاردسون: آمریکا در ازای امتیاز‌هایی که به کره شمالی داد هیچ دستاوردی نداشت

بیل ریچاردسون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل گفت، دولت ترامپ در ازای تعهداتی که به کره شمالی داده است هیچ دستاوردی از جمله در مساله هسته‌ای و موشکی نداشت.

بیل ریچاردسون: آمریکا در ازای امتیاز‌هایی که به کره شمالی داد هیچ دستاوردی نداشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، بیل ریچاردسون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که مذاکرات با کره شمالی را نیز در دولت کلینتون به عهده داشت گفت، دولت ترامپ در ازای تعهداتی که به کره شمالی داده است هیچ دستاوردی از جمله در مساله هسته‌ای و موشکی نداشت.

مجری شبکه گفت: «می‌دانم که شما پیش از شروع نشست با مایک پمپئو صحبت کردید. آیا فکر می‌کنید او به هر آنچه که می‌خواست از این گفتگو‌ها دست یافته است؟»

ریچاردسون گفت: «او به هر آنچه که می‌خواست نرسیده است. آمریکا هم به هر آنچه که می‌خواست نرسید. چیزی که ما بیش از همه می‌خواستیم تعهدی از سوی کره شمالی برای فرایند عاری سازی هسته‌ای بود تا در کوتاه مدت برخی تسلیحات خود را برچیند؛ برخی فعالیت‌های موشکی خود را متوقف کند و کاری درباره تسلیحات متعارفی که کره جنوبی را هدف قرار داده اند انجام دهد. ما به این هدف نرسیدیم. یکی از چیز‌هایی که باید با تاسف از آن یاد کنم کاهش یا در واقع متوقف شدن رزمایش‌هایی است که با کره جنوبی انجام می‌دهیم.»

وی ادامه داد: «تا زمانی که کره شمالی‌ها پاسخگو نباشند، بازرسان حضور نداشته باشند و دسترسی‌های بدون مانع به سایت‌های آنان تامین نشود در واقع بی مهار خواهند بود و این نگرانی من است.»

ریچاردسون درباره اینکه آمریکا چه کاری می‌تواند انجام دهد که کره شمالی را به انجام بخشی از تعهدات خود که در این توافقنامه مطرح شده است وادار کند گفت: «به نظر من رئیس جمهور می‌تواند به کیم جونگ اون بگوید من به شما طرح کلی را دادم. اکنون شما رهبری جهانی هستید و با رئیس جمهور آمریکا دیدار کرده اید. شما نیز باید واکنش نشان بدهید و وعده خود را عملی سازید. این به چه معناست؟ بدین معناست که خیلی سریع باید دیدار‌ها در سطح وزرا و دیگر کارکنان تکرار شود و فرصت به دست آمده را مغتنم شمارند. گروه‌های کاری را برای عاری سازی هسته ای، تسلیحات اتمی و موشک‌ها تشکیل دهند؛ همچنین درباره حقوق بشر، زیرا ما صحبتی درباره حقوق بشر به میان نیاورده ایم. این نیز اولویت باشد. باید بگوییم که اگر به دنبال توافق صلح هستند باید گام‌هایی را بردارند.»

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل بیان کرد: «باید گفته شود که ما دو کار را برای شما انجام دادیم، اول اینکه رزمایش‌های خود را تعلیق کردیم. همچنین گفته ایم که تضمین امنیتی به شما داده ایم به این معنی که تلاش نمی‌کنیم شما را از قدرت براندازیم. شما در قبال آن چه چیزی به ما می‌دهید؟ آن‌ها تا دقیقه پایانی صبر می‌کنند و بله و خیری نمی‌گویند. آن‌ها به شیوه‌ای که ما مذاکره می‌کنیم، مذاکره نمی‌کنند. صبر می‌کنند و ما را وامی دارند تا اولین حرکت را انجام دهیم.»

ریچاردسون درباره اظهارات ترامپ درباره رزمایش‌های انجام شده در کره جنوبی گفت: «مشکلی که وجود دارد این است که ما اصلا با کره شمالی رایزنی نمی‌کنیم. آن‌ها غافلگیر شده اند و می‌خواهند بدانند رئیس جمهور ترامپ چه منظوری از تعلیق رزمایش‌ها دنبال می‌کند. مساله آمادگی مطرح است؛ درست است که ما ۲۰ هزار نیرو در کره جنوبی داریم، تعهد و پیمانی در روابط با این کشور داریم تا از همدیگر دفاع کنیم، ولی این رئیس جمهور است که شیوه دیپلماسی را تعیین می‌کند. با کره جنوبی رایزنی نمی‌کند یا برخی متحدان را مانند کانادایی‌ها، اروپایی‌ها یا انگلیسی‌ها، عصبانی می‌کند. این دیپلماسی خوبی نیست.»

وی ادامه داد: «ولی باید توجه کنیم که چه در خصوص کره شمالی چه روی داده است. اینکه سران دو طرف دیدار کرده اند اتفاق خوبی بود، ولی در ازای آن چه به دست آورده ایم؟ باید برخی تعهدات و پای بندی به آن‌ها را نیز شاهد باشیم. چنین چیزی هنوز اتفاق نیفتاده است. البته شاید اتفاق بیفتد و ما فرایند مذاکرات را مشخص کرده ایم، ولی باور دارم که باید از فرصت به دست آمده استفاده کنیم و سریع حرکت کنیم. باید رئیس جمهوری داشته باشیم که بخشی از مذاکرات باشد و به جای اینکه شرکت کننده باشد، آن را هدایت کند نه اینکه قدم بزند و عکس بگیرد و بگوید خوب برویم سر مشکل و موضوع بعدی!»

انتهای پیام/

سخنان نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل درباره مذاکرات دولت ترامپ با کره شمالی

برچسب ها: آمریکا ، کره شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار