ربیعی:

صنعت گردشگری امروز ظرفیت اشتغال‎زایی بالایی دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پیشرفت گردشگری داخلی و خارجی کشور گفت: رشد چشمگیر این دو حوزه نشان دهنده آن است که صنعت گردشگری امروز ظرفیت اشتغال‎زایی بالایی دارد.

صنعت گردشگری امروز ظرفیت اشتغال‎زایی بالایی داردبه گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در جلسه مشترک علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که امروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ علی ربیعی، وزیر کار گفت: یکی از حوزه‌هایی که در حدود یک میلیون شغلی که پیشبینی کردیم، برای ما پر کشش است، حوزه گردشگری و حوزه صنایع دستی است. از نظر گردشگری هم گردشگری داخلی ما، و نیز گردشگری خارجیمان در این سال‌ها رو به افزایش بوده و رشد چشمگیری داشته است. درواقع این نشان می‌دهد که صنعت گردشگری امروز ظرفیت و کشش اشتغال بالایی دارد. ما بیش از۱۴۰هزار شغل را برای حوزه‌های گردشگری و هنر خلاقه در نظر گرفتیم، البته رئیس سازمان میراث فرهنگی معتقد است که این سازمان ظرفیت بیشتری دارد، ولی این حداقل ظرفیتی است که برای آن پیشبینی شده است. هم اکنون مواردی که در تک تک استان‌ها با برش استانی آماده شده در جلسه مشترک من و رئیس سازمان میراث فرهنگی بررسی شدند و کار‌هایی که در بخش صنایع دستی و بوم گردی باید انجام شود، در مرکز توجه قرار گرفت و مزیت‌های آن دیده شد.
 
وی افزود:حدود۲۰درصد از بخش وام اشتغال روستایی به دو مجموعه گردشگری از نوع بوم گردی و صنایع خلاق و صنایع دستی تعلق دارد که نحوه تامین و بانک‌های عامل آن در این جلسه مشخص شد و ما امیدواریم با تفاهم عمومی که صورت گرفت، بتوانیم در۳ماهه آینده کل منابع پیشبینی شده برای این حوزه از محل توسعه اشتغال روستایی را بتوانیم هزینه کنیم و شاید بتوانیم از سایر منابع نیز استفاده کنیم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بخش اشتغال فراگیر هم مباحثی را مطرح کردیم که بیشتر روی پروژه‌های با اندازه بالاتر متمرکز خواهد بود. خوشبختانه مسیر‌های گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی استخراج شده و هم اکنون روی هر نقطه آن میتوان سرمایه گذاری کرد. بحث دیگری که انجام دادیم این است که طبقات پایین اجتماعی باید بتوانند یک گردشگری ارزان قیمت داشته باشند. متاسفانه تا به حال برنامه‌ای در این خصوص پیشبینی نشده و ما داریم این بحث را پیگیری می‌کنیم تا با توجه به مجموعه امکانات وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی و سازمان میراث فرهنگی، کار را از بازنشستگان و از گروه‌های اجتماعی خاص شروع کنیم و پیشنهاد‌هایی را به مردم ارائه کنیم حتی بتوانیم حمایت‌های مالی در قالب وام انجام بدهیم تا به نوعی گردشگری ارزان قیمت را برای طبقات اجتماعی که قدرت مالی بالا ندارند، راه بیندازیم تا گردشگری در سبد مصرفشان قرار بگیرد.
 

مونسان: به ازای هر شغل ما به پنجاه میلیون تومان نیاز داریم

علی اصغر مونسان نیز در ادامه این جلسه گفت: اول بگذارید بگویم که فضای ماموریت سازمان میراث فرهنگی هم ابعاد اقتصادی دارد و هم ابعاد اجتماعی، یعنی ما هم می‌توانیم به درآمد و اقتصاد کشور کمک کنیم و هم ایجاد شغل را با سرمایه گذاری‌های بسیار پایین‌تر نسبت به سایر بخش‌ها داشته باشیم و به توزیع عادلانه ثروت کمک کنیم، که ۲تا از این ماموریت‌ها جزو ماموریت‌های مهم وزارت کار و رفاه هست و روی آن تاکید دارند.
 
مونسان افزود: ماموریت‌هایی که سازمان میراث فرهنگی انجام می‌دهد، عمق روستا‌ها را صاحب درآمد می‌کند. بوم گردی حقیقتا روستا‌های مختلف ما را صاحب درآمد کرده است بنابراین ما در قالب طرح اشتغال روستایی و در قالب طرح اشتغال فراگیر که۱۷۳هزار شغل عدد اولیه‌ای بود که سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کرده و در قالب اشتغال روستایی هم از۱۲هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته ۲۴۰۰میلیارد تومان به سازمان میراث فرهنگی داده شده که در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سرمایه گزاران قرار می‌گیرد. در جلسه‌ای که با وزیر کار داشتیم موانع و مشکلات بررسی شد تا بتوانیم به در قالب طرح‌های اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر به اشتغالزایی رونق بدهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: خوشبختانه عمده طرح‌هایی که در سازمان میراث فرهنگی برنامه ریزی و اجرایی شده اند، برمبنای سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند. ما فقط تسهیل میکنیم و در قالب وام کمک کار سرمایه گذاران خواهیم بود. به ازای هر شغل ما نیاز به عدد پنجاه میلیون تومان داریم که در قیاس سایر بخش‌ها عدد بسیار پایینی است بنابراین عمده کار را بخش غیر دولتی انجام می‌دهد.
 
مونسان بیان کرد: ما هم در بخش گردشگریمان استقبال خوبی داریم و هم استقبال به سزایی از بخش صنایع دستی شده است. در این بخش تولیدات خوبی داریم و باید روی فروش و مارکتینگ بیشتر کار کنیم بنابراین از سال۱۳۹۶ طرحی را در قالب طرح تجاری سازی صنایع دستی کشور به اجرا گذاشتیم. خوشبختانه روی طراحی‌های متناسب با سلیقه مشتری، بسته بندی و برندسازی کار میکنیم و سال گذشته خوشبختانه شاهد رشد فروش صنایع دستی بودیم یعنی۲۸۱میلیون صادرات صنایع دستی کشور در قالب گزارش گمرکی جمهوری اسلامی گرفته شده است و اعتقاد داریم چیزی در حدود۲۵۰میلیون دلار هم در قالب صادرات چمدانی داشتیم و بیش از۵۰۰میلیون دلار عدد قابل توجهی است. اعتقاد ما این است با کمی حمایت این عدد قابلیت افزایش در حدود۲میلیارد دلار که یک میلیارد دلار از منابع رسمی کشور و یک میلیارد دلار از منابع چمدانی صادرات صنایع دستی داشته باشیم. بیش از ۱۵۰۰میلیارد دلار هم فروش صنایع دستی در داخل کشور داریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار