طوفان عظیم در سیاره مریخ آرزو‌های ناسا را نابود کرد + تصاویر

کاوشگر منحصربه فرد ناسا در آستانه ۱۵ سالگی خود در سیاره سرخ به دلیل طوفانی مهیب در معرض خطر آسیب دیدن و نابودی دائم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان سازمان ناسا اعلام کرده اند پس از وقوع طوفانی عظیم در سیاره مریخ که از اواخر ماه می‌ در سطح سیاره آغاز شده و وسعتی به اندازه قاره آمریکای شمالی و روسیه داشته است، ارتباط آن‌ها با مریخ نورد فرصت (Opportunity) قطع شده است.


این طوفان عظیم اکنون یک چهارم از سطح سیاره را فراگرفته است، مقام‌های ناسا سرانجام امروز این مسئله را در نشست خبری اعلام رسمی کردند.


کنترل کننده‌ها در مرکز هدایت ناسا در زمین امیدوار هستند پس از پایان طوفان و پدیدارشدن آفتاب بر سطح مریخ، پنل‌های خورشیدی موجود در کاوشگر دوباره شارژ شوند و ارتباط آن با زمین برقرار شود.


ناسا در سال ۲۰۰۳ دو کاوشگر دوقلوی فرصت (Opportunity) و روح (Spirit) را برای مطالعه سنگ و خاک‌های سطح سیاره در ماموریتی ۳ ماهه به فضا پرتاب کرد.

متاسفانه کاوشگر روح نتوانست ماموریت خود را به دلیل سرد شدن سطح سیاره در سال ۲۰۱۰ انجام دهد، اما کاوشگر فرصت تاکنون اطلاعات بسیار زیادی درباره سیاره سرخ به زمین ارسال کرده است و هنوز به کاوش خود برسطح سیاره ادامه می‌دهد.

افزون بر گرد و غبار و تاریک شدن سطح سیاره، طوفان سبب کاهش دمای هوای مریخ نیز می‌شود که احتمال دارد سبب آسیب دیدن تجهیزات کاوشگر شود، به همین دلیل باید در اولین فرصت سیستم ضد انجماد کاوشگر به راه افتد.


کارشناسان اعتقاد دارند همزمان با خاموش شدن باتری‌های خورشیدی کاوشگر، این وسیله به خواب می‌رود و به چندین روز زمان نیاز دارند با باتری‌های آن به وسیله نور خورشید درسطح سیاره مریخ دوباره شارژ شوند.

محققان کاوشگر فرصت از نوعی سیستم حافظه فلش استفاده کرده اند که حتی درصورت قطع جریان برق اطلاعات را در خود نگه می‌دارد و مانع از دست رفتن آن‌ها می‌شود.


در ماه‌های تابستان در سیاره مریخ به دلیل گرم شدن هوا طوفان‌های شدید رخ می‌دهد.

کارشناسان امیدوار هستند هرچه زودتر طوفان فروکش کند، زیرا ادامه آن آسیب جدی به کاوشگر می‌زند و سبب اتمام ناگهانی ماموریت او می‌شود.

خوشبختانه کاوشگر دیگر ناسا، به نام کنجکاوی درسمت دیگر سیاره مریخ مشغول به حفاری است و کارشناسان پیش بینی می کنند طوفان به آن منطقه نمی رسد.

همچنین کاوشگر کنجکاوی به دلیل سن کم خود به نسبت کاوشگرهای دیگر از فناوری های پیشرفته تری برخوردارست که سبب ایمنی آن در مقابل طوفان می شود.

منبع:space

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار