تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی با به کارگیری زنان در عرصه های مختلف

شعار حمایت از کالای ایرانی در صورتی تحقق می‌یابد که از نیروی کار زنان در عرصه‌های مختلف جامعه استفاده شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در آخرین روز از ماه مبارک رمضان مهمان سفره کارگری کانون انجمن‌های صنفی کارگران ایران بودم. سفره‌ای بی آلایش و ساده که بر عکس خیلی از سفره‌های پر زرق و برق، سفره‌های افطاری بود.

جامعه کارگری کشور همواره از مقاوم‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه به حساب می‌آیند که در همه صحنه‌ها حضور داشته و کمتر از سایر اقشار جامعه به چشم می‌آیند.

تقریبا یک ساعت تا اذان مغرب مانده بود، بین افراد حاضر با مقام مسئول، گفتگو‌هایی صورت گرفت.

هر یک به نوبه خود، گلایه‌هایی داشتند، یکی از افراد حاضر می‌گفت: شب کاری زنان در برخی کارخانجات، یکی از مشکلات اصلی زنان کارگر است.

او می‌گفت: خلا قانونی در این راستا، باعث شده که خیلی از کارفرمایان از زنان کارگر به عنوان شیفت شب استفاده کنند.

دیگری که به نسبت دیگر افراد حاضر، گویا دغدغه مندتر بود، می‌گفت: تبعیض جنسیتی در اکثر کارخانجات و حتی مراکز مهم دولتی به وفور دیده می‌شود. من چون زن هستم، توانایی کمتری نسبت به مردان دارم؟

در صحبت‌هایی که میان نائب رئیس فراکسیون زنان در مجلس رد و بدل شد، برخی از درخواست‌ها و خواسته ها، مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه، سمیه گلپور، رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی با اشاره به درخواست‌های به حق جامعه زنان کارگر، اظهار کرد: در بسیاری از موارد، زنان پا به پای مردان مشغول به فعالیت هستند، اما در زمان تصمیم گیری‌های مهم، نقشی از زنان دیده نمی‌شود. در برخی موارد، زنان با گرفتن پست مدیریتی باعث شدند که افراد به این موضوع که زنان هم می‌توانند نقش مهمی در پست‌های مدیریتی داشته باشند، فکر کنند، اما واقعیت موضوع آن است که آن‌ها اکثرا نسبت سببی با افراد مسئول دارند.

گلپور افزود: نباید فعالیت زنان در حوزه‌های مدیریتی، محدود شود. نتیجه این عمل، به گوشه کشیده شدن زنان در عرصه‌های مختلف خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بی هویتی زنان کارگر بزرگترین معضل این عرصه است، خاطرنشان کرد: زنان باردار که از حق مسلم خود در زمان بارداری باید استفاده کنند، در برخی مراکز شاهد پایمال شدن حق این بانوان هستیم.

سیده فاطمه ذوالقدر، نائب رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تعاملات بیشتر با کانون انجمن‌های صنفی، اظهار کرد: نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و بر اساس شعار امسال که سال حمایت از کالای ایرانی است، اگر از زنان حمایت لازم صورت نگیرد، قطعا این شعار عملی نخواهد شد.

ذوالقدر افزود: زنانی که توانمند هستند، باید در پست‌های مدیریتی مورد استفاده قرار گیرند و فرصت در اختیار آن‌ها نهاده شود.

وی افزود: دولت را مکلف کرده ایم که زنان خانه دار دارای ۳ فرزند باید بیمه شوند و در بودجه ۹۷، ۲۴۰میلیارد تومان برای امور زنان تخصیص داده شده است.

نائب رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر تلاش بر این است که برای بالا بردن امنیت شغلی، حداقل قرارداد را ۲ سال تعیین کنیم. یکی از موضوعات دیگر، قراداد‌های سفید امضا است که یکی از موارد اصلاح قانون کار در ماده ۷ یانون کار است.

وی گفت: طرح ساماندهی مشاغل غیررسمی (زیر زمینی) در دستور کار است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک بسزایی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت کار ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار