تست ۸ هزار و ۷۰۰ راس گاو و گوساله برای تشخیص بیماری سل

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از تست ۸ هزار و ۷۰۰ راس گاو و گوساله برای تشخیص بیماری سل در استان خبر داد.

بخشی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ با اشاره به اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه دامپزشکی گفت: بیماری سل گاوی در خراسان جنوبی تحت کنترل است.


وی افزود: بیماری سل گاوی در گروه بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان قرار دارد که خوشبختانه با اقدامات بهداشتی، تشخیصی و پیشگیرانه دامپزشکی طی دو سال اخیر موردی از این بیماری در جمعیت گاو و گوساله استان مشاهده نشده و این بیماری تحت کنترل است.


بخشی با اشاره به اینکه طی سال ۹۶ بیش از ۸ هزار و ۷۰۰ راس گاو و گوساله برای تشخیص این بیماری تست شده اند، گفت: از ابتدای سال جاری بر روی حدود ۹۰۰ راس گاو و گوساله برای شناسایی این بیماری تست تشخیصی انجام شده که مورد مثبتی گزارش نشد.


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: حجم عمده عملیات مبارزه با این بیماری طبق برنامه پیش بینی که از طرف سازمان دامپزشکی کشور تدوین می‌شود در ۶ ماهه دوم سال انجام خواهد شد.


بخشی بیماری سل را یکی از بیماری‌های عفونی مهم و شایع قابل انتقال از دام به انسان دانست و گفت: این بیماری بیشتر از طریق گوارشی و مصرف شیر خام آلوده به انسان منتقل می‌شود.


وی افزود: شناسایی و ریشه کنی این بیماری با انجام برنامه‌های کنترلی از طریق تست تشخیصی در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی اقدام می‌شود که در صورت مثبت بودن تست، دام باید کشتار و از چرخه تولید حذف شود.
انتهای پیام/ب


بیماری سل گاوی در خراسان جنوبی تحت کنترل است

برچسب ها: دامپزشکی ، غذا و دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.