آیا مادر شیرده نیاز به دارو‌های مکمل ویتامین و املاح معدنی دارد؟

بسیاری از مادران شیرده می‌توانند تمامی نیاز‌های غذایی خود را با رژیم مناسب و متعادل کسب کرده و نیازی به استفاده از دارو‌های مکمل دارای ویتامین و مواد معدنی ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مرضیه اکبرزاده استادیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: همه مادران می‌توانند شیر دارای مقادیر کافی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد را داشته باشند، حتی زمانی که مواد موجود در بدن آنان محدود باشد، مواد مفید موجود در شیر به کمک مواد ذخیره موجود در بدن مادر، تامین می‌شود.

وی افزود: اگر احتمال داده می‌شود رژیم غذایی مادر نمی‌تواند مواد مغذی ضروری برای او را تامین کند، با نظر پزشک دارو‌های مکمل برای او تجویز می‌شود.

اکبرزاده ادامه داد: در این قبیل موارد، تجویز دارو‌های دارای ویتامین و مواد معدنی برای جبران ذخیره‌های بدن مادر است، نه این که ویتامین‌های موجود در این دارو‌ها به طور مستقیم وارد شیر شود، یا کیفیت شیر را بهبود دهد.

استادیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی، اضافه کرد: موادی که احتمال دارد به تدریج بر اثر تغذیه نامناسب مادر شیرده در شیر او رو به کاهش گذارند، ویتامین‌های B. ۶، B. ۱۲ و A. است.

اکبرزاده یادآور شد: در صورتی که میزان قرار گرفتن مادر شیرده در معرض نور مستقیم آفتاب ناکافی باشد، میزان ویتامین D. شیر او ممکن است نیاز‌های بدن شیرخوار را جبران نکند و به همین دلیل است که توصیه می‌شود از هفته دوم تولد به بعد، دارو‌های مکمل ویتامین D. به شیرخوار داده شود.
انتهای پیام/ر

آنچه مادران شیرده باید بدانند

برچسب ها: تغذیه ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار