دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی خبر داد

روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور

موسوی از روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی امروز دوشنبه (بیست و هشتم خرداد ماه سال جاری) با حضور مسئولان برگزاری همایش و اصحاب رسانه و خبرنگاران در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران برگزار شد.

میرطاهر موسوی دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی در این نشست خبری اظهار کرد: متاسفانه روند آسیب‌های اجتماعی در کشور با گستردگی و فراوانی رو به تزاید روبرو است.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر نوع و میزان و فراوانی آسیب‌های اجتماعی، تعداد افراد و گروه‌های درگیر با انواع آسیب‌ها در کشور نیز نسبت به گذشته رو به افزایش است.

دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی با اشاره به نقش ارزیابی و رصد دقیق و بی‌طرفانه آسیب‌ها خاطرنشان کرد: رصد درست و بی‌طرفانه آسیب‌های اجتماعی در ارائه ارزیابی‌های صحیح و کاربردی برای کنترل و کاهش آسیب‌ها نقشی مهم و غیرقابل انکار دارد و می‌تواند در سیاست‌های عمومی کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و موجب افزایش آگاهی بخشی عمومی شود.

موسوی در ادامه یادآور شد: در جامعه فعلی همه ما خواهان توسعه کشور در بخش‌های مختلف هستیم و برای تحقق توسعه به معنای حقیقی باید ایراد‌ها و اشکالات موجود را برطرف کنیم و در این میان بخش گسترده‌ای از ایراد‌های موجود مربوط به آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به وجود دیدگاه غلط در کشور مبنی بر اینکه «آسیب‌های اجتماعی جزء ذاتی جامعه است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در روند توسعه ایجاد می‌شوند»، اضافه کرد: متاسفانه این تلقی در کشور مطرح است و این موضوع توسط جامعه شناسان رد شده و به هیچ عنوان مورد قبول نیست.

دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: وقتی در جامعه از «توسعه» فقط برداشت اقتصادی شود، باید در ادامه منتظر تشدید و گسترش انواع آسیب‌های اجتماعی مثل شرایط فعلی باشیم.

موسوی در خصوص وضعیت فعلی آسیب‌های اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گستردگی عناوین و تنوع آسیب‌های اجتماعی در ایران مواجه هستیم و اگر در گذشته با چند عنوان محدود از آسیب‌ها روبرو بودیم، امروز با چندین عنوان از معضلات و مشکلات اجتماعی درگیر هستیم.

وی در ادامه گفت: سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه برگزار می‌شود و در این همایش مراکز علمی-پژوهشی و همچنین برخی از سازمان‌های مردم نهاد حضور دارند و آسیب‌ها و معضلات اجتماعی را از جوانب و دیدگاه‌های مختلف نقد و بررسی می‌کنند.

دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: دو دوره قبلی همایش با مدیریت انجمن جامعه شناسی ایران در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۱ برگزار و نتایج آن در مجموع در ۱۴ جلد کتاب منتشر شد.

موسوی با اشاره به این مطلب که روند آسیب‌های اجتماعی در کشور با تغییرات گسترده‌ای همراه است، اضافه کرد: کنترل آسیب‌ها از دست خارج شده است و مسئولان و متولیان کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید در نظر داشته باشند که کنترل و مهار آسیب‌ها با صدور بخش نامه حل نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص میزان تاثیر فعالیت موسسات و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: نمی‌توان توقع داشت که معضلات اجتماعی با تاسیس موسسات خیریه حل شود و این مجموعه‌ها تنها نقش کنشگران اجتماعی را دارا هستند و می‌توانند سهمی اندک در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند و این نگرانی وجود دارد که آیا شکل گیری و تاسیس موسسات خیریه در این راستا هدفمند است یا خیر.

دبیر سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: تعدادی از مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش با نگاه و نگرش اسلامی به معضلات اجتماعی مرتبط است و از طرح چنین دیدگاه‌هایی در صورت ارائه الگو‌های مناسب استقبال می‌کنیم.

موسوی در ادامه نشست خبری یادآور شد: مواردی که به صورت پنل‌های تخصصی در سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، مواردی چون آسیب‌های خانواده، خشونت‌های خانگی، اعتیاد، فقر، موضوع انواع سکونتگاه‌های غیررسمی و نامطلوب، کودکان کار، آسیب‌های ناشی از گسترش فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و مباحثی از این دست را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ پنل و بیش از ۵۰ مقاله تخصصی در خصوص انواع آسیب‌های در سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی مطرح و ارائه می‌شود و متاسفانه علی رغم اینکه دست یاری خود را به سوی نهاد‌های رفاهی چون وزارت کار و سازمان بهزیستی کشور و دیگر نهاد‌های این حوزه دراز کردیم، هیچ یک از نهاد‌های فوق قدمی برای همکاری و حضور در این همایش برنداشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار