خطر بیابان زایی در بیش از ۳۰۰ هکتار از مراتع گلستان

رییس اداره مرتع و بیابان زدایی گلستان گفت: خطر بیابان زایی بیش از ۳۰۰ هکتار از مراتع استان را تهدید میکند.

فرهنگ دوست رییس اداره مرتع و بیابان زدایی گلستان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: پیشروی بیابان‌ها و فروسایی زمین نواحی خشک، نیمه خشک و مناطق نیمه مرطوب را دربرمی گیرد و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هکتار از مراتع پایین دست استان تحت تاثیر پدیده بیابان زایی قرار دارند که دلیل اصلی آن استفاده بیش از حد و بهره برداری نامناسب از منابع طبیعی و تغییر آب و هوا است.

وی افزود: در استان شوره زار‌های بسیاری از گمیشان تا مراوه تپه وجود دارد که بهره برداری سنتی از مراتع، افزایش جمعیت انسانی و دامی بیشتر متکی بر مرتع و عدم رعایت اصول زراعت موجب افزایش آن شده است.

فرهنگ دوست ادامه داد: از بین رفتن پوشش گیاهی، ضرر زدن به اقتصاد افراد بومی، کاهش محصولات دامی، کاهش تولید علوفه مرتعی، فقر اقتصادی برای مردم مرز نشین، مهاجرت و کوچ افراد بومی از جمله تاثیرات منفی پدیده بیابان زایی است.

رییس اداره مرتع و بیابان زدایی گلستان ادامه داد: پارسال و پس از انجام مطالعات پیرامون مناطق بیابانی طرح‌هایی مانند احداث سازه‌های هلالی آبگیر در سطح ۷۵۰ هکتار در شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و آق قلا به منظور تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی و تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌شود.

وی در ادامه گفت: اقدام دیگر بوته کاری در سطح ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار در این مناطق و همچنین تولید گونه‌های مرتعی و بیابانی به تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله شامل انواع آتری پلکس‌ها، قره داغ، قیچ و آلن گاتوم است.

فرهنگ دوست افزود: از دیگر طرح‌های اجرایی زمان بندی چرا برای دامداران، کاشت نهال، گل محمدی و جنگل کاری در منطقه ترسیب کربن در شهرستان آزادشهر و گالیکش و آموزش حدود ۱۰ هزار نفر ساعت از افراد بومی این مناطق است.

وی ادامه داد: در حاضر ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از مراتع استان تحت حفاظت کامل قرار دارند.

انتهای پیام/فا/م

 

در بیش از ۳۰۰ هکتار از مراتع گلستان خطربیابان زایی وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.