معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی؛

اجرای طرح اصلاح، احیاء و حفاظت از جنگل‌های ارسباران

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: طرح اصلاح، احیا و حفاظت از جنگل‌های ارسباران در دو بخش مختلف اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  یزدان‌پناه، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی، در رابطه با اجرای طرح اصلاح، احیاء و حفاظت از جنگل‌های ارسباران گفت: طرح اصلاح، احیاء و حفاظت از جنگل‌های ارسباران تحت طرحی به نام صیانت از جنگل‌های ارسباران که در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده بود، در دو بخش مختلف اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین قسمت حفاظت فیزیکی و گشت و مراقبت از جنگل‌ها توسط یگان حفاظت اداره‌کل در شهرستان جنگلی به وسعت ۱۶۴ هزار هکتار صورت می‌گیرد، افزود: توزیع سوخت نیز از جمله اقدامات دیگری است که برای حفظ و صیانت از جنگل‌های ارسباران انجام می‌گیرد.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: کمربند حفاظت حفاظتی برای تعیین مرز بین زمین‌های زراعتی، باغی از جنگل مشخص شده و در حال اجراست تا از این طریق بتوان از تعرض به جنگل‌ها جلوگیری کرد.

وی، بخش دوم اجرای طرح حفظ و صیانت از جنگل‌های ارسباران را احیاء و غنی‌سازی جنگل عنوان کرد و گفت: با توجه به ایجاد محله‌های لکه‌ای در قسمت‌های از جنگل و جهت رفع این لکه‌ها به همت مردم آن منطقه از نهال‌هایی تهیه شده در اداره‌کل منابع طبیعی استان به صورت کاشت در مناطق لکه‌ای استفاده شد تا از این طریق نسبت به لکه‌گیری و توسعه جنگل اقدام شود.

یزدان‌پناه افزود: البته لکه‌گیری در جنگل‌ها در قالب موافقت‌هایی است که همه ساله به اداره‌کل منابع طبیعی ابلاغ می‌شود.

وی با تاکید به اینکه جنگل‌های ارسباران بزرگترین ذخیره‌گاه ژنتیکی دنیاست، اظ‌ها کرد: این جنگل‌ها در عرض هزاران سال ایجاد شده و یک نعمتی است که خداوند متعال به این خطه عطا فرموده است که باید مراقب وجب به وجب آن باشیم.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی متذکر شد: از گردشگران خواهشمندیم بعد از روشن کردن آتش حتماً آن را خاموش کرده و از خاموش شدن آتش نیز مطمئن شوند.

یزدان پناه ادامه داد: گردشگران جنگل‌های ارسباران از روشن کردن آتش در زیر درختان جلوگیری کرده و برای تهیه آتش از شاخ و برگ درختان جنگل استفاده نکرده و اقدام به شکستن آن‌ها نکنند. 

 

انتهای پیام/ش

جنگل‌های ارسباران بزرگترین ذخیره‌گاه ژنتیکی دنیاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.