مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران:

آغاز انقلاب تابستانی در روز 31 خرداد

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت:انقلاب تابستانی از 31 خرداد ماه آغاز می‌شود و خورشید در این روز عمود بر زمین می‌تابد.

مهدی اسحاقی با اشاره به آغاز انقلاب تابستانی از 31 خردادماه در گفت و گوی اختصاصی باخبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار کرد:در این انقلاب که همزمان با شروع تابستان نیز است، از لحاظ نجومی خورشید به عمود ترین زاویه تابش خود به زمین قرار می‌گیرد و طولانی ترین روز وکوتاهترین شب سال را تجربه می‌کنیم.

وی افزود: نقطه مقابل این زمان در سال که همزمان با شب یلدا است انقلاب زمستانی نام دارد و در آن زمان مایل ترین زاویه تابش خورشید به زمین است که بلندترین شب و کوتاهترین روز را تجربه می کنیم.

 مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان  تصریح کرد:انقلاب تابستانه بهانه ای شده تا ساعات خورشیدی را که تنها معیار اندازه‌گیری زمان در گذشته بوده،به مردم بشناسانیم وبا توجه به نصب آن در اماکن مختلف،باب آشنایی با این سنت قدیمی باز شود.

اسحاقی با بیان اینکه از دو دهه‌ییش 31 خردادماه روز ساعت آفتابی نام گرفته،افزود:به مناسبت این روز جشنواره‌ای در مراکز نجوم مختلف وهمچنین مرکز نجوم ادیب با هدف آشنایی مردم با کاربرد ساعت‌های آفتابی در گذشته و معیار‌های هویت علمی وتاریخی دوران قدیم برگزار می‌شود.

مدیر  مرکز نجوم در مورد برنامه های این جشنواره گفت: ابتدا کارگاه‌های آموزشی دایر می‌شود وپس ازآن برنامه‌ی رصد خورشیدی وبازدید از ساعت آفتابی را در مرکز ادیب در نظر داریم.

وی افزود:بعد از برگزار شدن بازدید‌های داخل مرکز،تور گردشگری و بازدید از ساعات آفتابی در سطح شهر و اماکن تاریخی مانند جلفا،مسجد حکیم و چند ناحیه‌ی دیگر،به منظور آشنایی بابعد نجومی و تاریخچه و کارکرد آن را در برنامه داریم.

اسحاقی در مورد شیوه‌ی  ثبت نام وشرکت علاقه مندان به این برنامه گفت:برای ثبت نام می‌توانند با مرکز نجوم تماس حاصل فرمایند.

وی در پایان افزود:برگزاری این جشنواره و برنامه‌ها وکلاس‌های تابستانی در این مرکز،بهانه ای است تا علاقه‌مندان در تمام رده‌های سنی از پیش دبستان تا بزرگسال، با جذابیت‌های نجوم آشنا شوند و با شرکت در بحث‌های نظری و رصدی به صورت جامع و دقیق با مباحث نجومی آشنا شوند.

انتهای پیام /س

اظهار نظر مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان درباره انقلاب تابستانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.