مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خبر داد؛

ممنوعیت کاشت برنج در لرستان/ با افراد سودجو به‌شدت برخورد قانونی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: کاشت برنج جز در استان‌های گیلان و مازندران در بقیه نقاط کشور ممنوع است و در روز‌های آینده با افراد سودجو به‌شدت برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  رضا میرزایی صبح امروز در جمع خبرنگاران بابیان اینکه کم‌آبی در منطقه بیرانشهر به علت احداث سد ایوشان کذب محض است و هیچ‌گونه ارتباطی به سد ایوشان ندارد، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به‌طور مستمر سازمان هواشناسی و وزارت نیرو موضوع کاهش بارندگی‌ها، وقوع خشک‌سالی، بحران آب و همچنین عدم کشت محصولات آب‌دوست را از طریق رسانه ملی، مطبوعات و سایر رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

وی افزود: سد ایوشان بر اساس دبی سیلاب‌های زمستانه طراحی‌شده و دبی پایه رودخانه و حق آبه زیست‌محیطی آن به‌طور طبیعی در بستر رودخانه در جریان است؛ علیرغم اخطار‌های مکرر آب منطقه‌ای مبنی بر عدم کاشت برنج و سایر محصولات آب‌دوست به علت کمبود آب، متأسفانه اهالی منطقه از پل هرو تا منطقه چغلوندی در سطح وسیعی اقدام به کاشت برنج، سیب‌زمینی، هندوانه و صیفی‌جات کرده‌اند که رودخانه به‌هیچ‌وجه ظرفیت این‌همه کشت برنج و سایر محصولات آب‌دوست را ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: این افراد که تعدادی از آن‌ها از استان‌های هم‌جوار و سایر شهرستان‌های دیگر هستند، منطقه را با بحران کم‌آبی مواجه کرده که با این وضعیت خشک شدن رودخانه کشکان در پایین‌دست در طی ماه‌های آینده محتمل است.

وی بابیان اینکه تأمین آب شرب مردم اولویت اصلی آب منطقه‌ای است تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد از حجم مخزن سد ایوشان خالی است و آبی برای رهاسازی محصولات آب‌دوست و برنج‌کاری پایین‌دست ندارد.

میرزایی گفت: بر اساس بخشنامه هیئت‌وزیران و تصمیمات کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، کاشت برنج به‌جز در استان‌های گیلان و مازندران در بقیه نقاط ممنوع است، با افرادی که اقدام به تحریک مردم منطقه جهت کاشت محصولات آب‌دوست و ایجاد بحران می‌کنند و همچنین افراد سودجویی که به‌طور غیرمجاز اقدام به نصب موتور تلمبه‌های غیرمجاز در بالادست کرده و منطقه را با بحران کم‌آبی مواجه کرده‌اند طی روز‌های آینده به‌شدت برخورد قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/د

کاشت برنج در لرستان ممنوع است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار