حمله یک قلاده خرس قهوه ای به جوان مشگین شهری

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین شهر از حمله یک قلاده خرس قهوه ای به یک جوان 23 ساله در ارتفاعات روستای لنج آباد خبر داد.

یوسف محمدی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: پیرو گزارش مردمی مبنی بر حمله یک قلاده خرس قهوه ای به یک جوان 23 ساله در ارتفاعات روستای لنج آباد از توابع بخش مشگین شرقی در دامنه سبلان ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان به محل اعزام شدند.

وی افزود: این حادثه در محدوده دره ای مشرف به ارتفاعات ضلع جنوبی روستای لنج آباد رخ داده و فرد مصدوم هنگام مواجهه ناگهانی با یک قلاده خرس قهوه ای، در یک لحظه در اثر ضربه چنگال خرس، از بالای تخته سنگی به پایین سقوط کرده و از ناحیه کمر و صورت زخمی می گردد که بلافاصله با اعزام به بیمارستان و انجام اقدامات فوریتی خوشبختانه در حال حاضر وضع عمومی جوان آسیب دیده مساعد می باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین شهر ضمن اظهار تاسف از این پیشامد، اظهار داشت: با عنایت به مجاورت روستاهایی از این دست با زیستگاه خرس قهوه ای، لزوم رعایت حریم زیستی و عدم حضور در محل زیستگاه و تحریک نکردن این پستانداران بزرگ جثه نقش بزرگی در تعامل بین انسان و حیات وحش داشته و باعث کم شدن مواجهه انسانی با این گونه ارزشمند می گردد.

محمدی همچنین از تشکیل پرونده تعیین خسارت به فرد مصدوم جهت جبران خسارات ناشی از این حادثه خبر داد.

وی گفت: وجود خرس‌ها در هر اکوسیستمی بسیار حیاتی است و آنها نه تنها با تغذیه از جانورانی همچون موش ها و سایر جوندگان، ملخ ها و مورچه‌ها جمعیت آنها را کنترل می کنند، بلکه بسیاری از دانه‌های جنگلی تا زمانی که از معده آنها عبور نکنند، قدرت رشد نمی یابند.

وی افزود: اثر طبیعی ملی سبلان و دامنه های آن یکی از بزرگترین زیستگاه های خرس قهوه ای است و جمعیت این گونه ارزشمند در سال های اخیر رشد قابل توجهی در این منطقه داشته است.

انتهای پیام/ح

حمله خرس قهوه ای در مشگین شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
از اهالی روستای لنج آباد که بدون آسیب زدن به خرس به کمک این جوان مصدوم شتافتند کمال تشکر و قدردانی را داریم. نکته حائز اهمیت که تاکنون به هیچ عنوان از سوی مسئولین در خصوص لزوم حفظ محیط زیست اعلام نشده بود این است که محیط زیست مشگین اینبار سنت شکنی کرده و اعلام فرمودند که این جانداران از جمله خرس به متعادل سازی تعداد جوندگان از جمله موش و خرگوش و روییدن گیاهان مختلف که برای چرای دام مورد نیاز است کمک فراوانی میکنند. این گونه آگاه سازی ها فرهنگ سازی بسیار مهمی در جهت حفظ محیط زیست می باشد.