انتقال آب دریا تنها راه مقابله با خشکسالی درسیستان وبلوچستان

انتقال آب دریای عمان (مکران) تنها راه حل مقابله با خشکسالی، بحران بی آبی و تامین آب پایدار کشاورزی، آشامیدنی و صنعت در نقاط مختلف استان سیستان وبلوچستان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، غلامرضا مجیدی فرماندار شهرستان چابهار  اظهار داشت: وقتی بیش از ۴۰۰ روستای این شهرستان همجوار با آب‌های اقیانوسی فاقد آب هستند تکلیف بقیه روستا‌های بی آب در سایر نقاط استان مشخص است.

 

غلامرضا مجیدی افزود: چنانچه اعتبار لازم برای شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان اختصاص پیدا کند و آب به نقاط شهری و روستایی انتقال یابد علاوه بر تامین آب آشامیدنی، هزاران هکتار اراضی کشاورزی به زیر کشت خواهد رفت.

وی ادامه داد: انتقال آب دریا تضمین کننده افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی، رونق صنعت و ایجاد هزاران شغل جدید است.

‌مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیزاظهار داشت: بحران بی آبی در روستا‌ها بیداد می‌کند، بطوریکه ۴۸ درصد آب‌های زیرزمینی این استان به مرحله بحران و تنش آبی رسیده است.

عبدالاحد ریگی افزود: برای تامین آب ۵ هزار و ۵۹۴ روستای سیستان و بلوچستان با مشکل جدی رو به رو هستیم.

وی به کاهش میزان ۷۵ درصدی بارندگی نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: نبود بارندگی و ادامه خشکسالی ۲۰ ساله موجب کاهش سفره‌های آبی و سطح آبدهی چاه‌های آب آشامیدنی شده است.

وی بر تکمیل مطالعه طرح انتقال آب از دریای عمان به تک تک نقاط روستایی وشهری سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: در فاز نخست ۲۱۹ میلیون مترمکعب آب باید انتقال پیدا کند.

‌مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان تنها راه حل برون رفت از مشکلات بی آبی این استان کم آب را شیرین سازی و انتقال آب دریا عنوان کرد و افزود: در ابتدا تمام نقاط ساحلی آبرسانی شوند و بعد کم کم سایر نقاط آب انتقال پیدا کند.

ریگی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۷۰ روستای سیستان وبلوچستان از شبکه آبرسانی برخوردارند و بیش از نیمی از این‌ها با بحران بی آبی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: سه هزار و ۲۴ روستای سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند که بوسیله تانکر آبرسانی سیار انجام می‌شود.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: شیرین سازی آب دریای عمان بهترین راه برای رفع مشکل بی آبی ومقابله با خشکسالی‌های پی در پی است.

عبدالغفور ایران نژاد افزود: شیرین سازی وانتقال ۵۰۰ هزار مترمکعب آب می‌تواند آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت بیش از ۵۵۰ هزار نفر از جمعیت حوزه انتخابیه چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در افق ۲۰ ساله را تامین کند.

وی ادامه داد: خشکسالی علاوه بر خسارت‌های میلیاردی سبب مهاجرت مردم از روستا‌ها و افزایش جمعیت حاشیه نشینی در شهر‌هایی نظیر چابهار شده است.

انتهای پیام/ع

خشکسالی در سیستان وبلوچستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار