معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمدخبر داد؛

راه اندازی ۸ قرارگاه عملیاتی در مناطق کوهستانی کهگیلویه وبویراحمد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارکهگیلویه وبویراحمد گفت: به منظور پیشگیری و همچنین اطفاء حریق در مناطق کوهستانی و جنگلی کهگیلویه وبویراحمد ۸ قرارگاه عملیاتی دراستان راه اندازی می‌شود.

راه اندازی ۸ قرارگاه عملیاتی در مناطق کوهستانی کهگیلویه وبویراحمدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارکهگیلویه وبویراحمد در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفت:به منظور پیشگیری و همچنین اطفاء حریق در مناطق کوهستانی و جنگلی استان ۸ قرارگاه عملیاتی در ۸ شهرستان استان راه اندازی می‌شود.

فیلی با بیان اینکه در این قرارگاه‌ها ۲۰ دستگاه اجرایی و نهاد‌ها نظامی و امنیتی و همچنین بخش خصوصی عضویت دارند افزود: با توجه به بارش‌های بهاری در مناطق جنگلی و عرصه‌های منابع طبیعی استان پوشش گیاهی خوبی وجود دارد و همین امر موجب وقوع آتش سوزی در برخی مناطق استان از جمله شهرستان‌های گرمسیری بویژه شهرستان‌های لنده، بهمئی و باشت شده است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای اطفاء حریق به صورت متمرکز از سرجمع اعتبارات استانی تامین شود ادامه داد: برخی از تجهیزات مورد نیاز به ویژه بالگرد آب پاش و مکان‌های برای سوخت گیری این بالگرد‌ها در مکان‌هایی که بیشترین احتمال آتش سوزی وجود دارد پیش بینی می‌شود.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری هم گفت: در مواقع بحران از جمله آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی همه دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌ها موظفند با همه امکانات و نیروی انسانی همکاری کنند و حتی از ظرفیت بخش خصوصی و تجهیزات پیمانکاران مستقر در شهرستان حادثه دیده نیز برای اطفاء حریق استفاده  شود.

موسوی افزود: بیشترین عامل حوادث آتش سوزی در شهرستان‌های لنده و بهمئی، وجود کوره‌های زغالی و سودجویانی است که با قطع درختان اقدام به تهیه و فروش زغال به صورت قاچاق می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حادثه آتش سوزی کوه حاتم که حد فاصل سه شهرستان لنده، بهمئی و بهبهان از ظرفیت ۷ فروند بالگرد آب پاش و بیش از ۱۵۰ نیروی انسانی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی استفاده شد ادامه داد:مهمترین مشکل برای اطفاء حریق در این منطقه سخت گذر بودن و مرتفع بودن این مناطق است که از این پس از بالگرد با ظرفیت ۴ هزار لیتر استفاده می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم با بیان اینکه از ابتدای سالجاری با وقوع ۱۰ مورد آتش سوزی ۷۰ هکتار در مناطق گرمسری استان دچار آتش سوزی شد گفت: عمده علل این آتش سوزی‌ها وجود کوره‌های غیرمجاز زغال است که به صورت قاچاقی اقدام به تهیه و فروش زغال می‌کنند و چندین بار با ماموران منابع طبیعی درگیر و ضمن تهدید با اسلحه آنان را نیز کتک زدند.

فرماندار لنده هم میزان خسارات ناشی از آتش سوزی‌های اخیر به عرصه‌های منابع طبیعی در این شهرستان را ۴۵ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: عامل اصلی وقوع آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی وجود کوره‌های زغالی است که حدود ۱۵ سال در این منطقه افراد سوجو و فرصت طلب اقدام به قطع درختان و تهیه و فروش زغال می‌کنند.

کرمی با بیان اینکه زغال تولیدی به خاطر کیفیت مرغوب هر گونی ۲۰۰ هزار تومان در شهرستان بهبهان به فروش می‌رسد افزود:در این مدت بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ اصله درخت از سوی سودجویان قطع و به زغال تبدیل شده است.

فرماندار شهرستان بهمئی هم ضمن تایید ۱۵ سال قطع درختان در کوه حاتم از سوی سودجویان گفت: افرادی که اقدام به این کار می‌کنندشناسایی شده و در یکی از روستا‌های بخش تشان بهبهان سکونت دارند.

سنایی با بیان اینکه تاکنون برای ۳۰ نفر متعرض به عرصه‌های جنگلی در این روستا در خصوص کوره‌های زغالی پرونده تشکیل شده است گفت:مهمترین راهکار برای جلوگیری از کوره‌های زغالی برخود قاطعانه قضایی است.

انتهای پیام/غ

راه اندازی قرارگاه عملیاتی در یاسوج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.