پل آزمایش؛ گزینه پیشنهادی برای دومین پروژه مقاوم سازی

مدیر گروه تعمیر و مقاوم‌سازی پل‌های شهر تهران گفت: پل آزمایش مراحل مربوط به مقاوم سازی لرزه ای را پشت سر گذاشته و روکش اپوکسی آن دائما نیازمند مرمت است.

پل آزمایش؛ گزینه پیشنهادی برای دومین پروژه مقاوم سازیبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی پورشاسب مدیر گروه تعمیر و مقاوم سازی پل های شهر تهران در نشست تخصصی مقاوم سازی پل کریمخان گفت: پل کریمخان در سال های ابتدایی دهه 50 شمسی و به منظور بهره برداری طی یک دوره عمر 5 ساله احداث شده است، پیش از اجرای اقدامات مربوط به مقاوم سازی و نوسازی مشکلاتی همچون مقاومت ناچیز در برابر زلزله و سایر نیروهای جانبی، هزینه های بالای مرمت روکش و نوارهای درزگیر، ارتفاع نامناسب هندریل ها، نفوذ آب به کوله ها و بخش های زیر سازه و همچنین نیاز مستمر به تقویت اتصالات رداشت.

وی افزود: سایر پل های فلزی شهر تهران نیز نیازمند هزینه هایی قابل ملاحظه برای مرمت و نگهداری هستند و از این رو تغییر وضعیت این سازه ها ضروری به نظر می رسد.

پورشاسب با اشاره به هزینه بالای جمع آوری پل کریمخان و اجرای یک مسیر زیرگذر یا پل روگذر جدید به جای سازه موجود، وجود معارضات تاسیساتی، ملاحظات ترافیکی و همچنین عبور خط 6 مترو از زیر پل کریمخان را از جمله دشواری های اجرای سایر گزینه های پیشنهادی دانست و افزود: در حالی که اجرای هر یک از این پیشنهادات به بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، پروژه مقاوم سازی و تغییر وضعیت پل کریمخان، این پل موقت و ناایمن را با صرف هزینه ای معادل 9 میلیارد تومان به یک پل دائمی و مقاوم در برابر بارهای ناشی از زمین لرزه تبدیل کرد.

وی با اشاره به رعایت دقیق برنامه زمان بندی و اجرای اقدامات مربوط به نوسازی عرشه های شمالی و جنوبی پل کریمخان طی 2 بازه زمانی 2 هفته ای را از دیگر دستاوردهای این پروژه ذکر و تصریح کرد: خوشبختانه پروژه مقاوم سازی و تغییر وضعیت پل کریمخان با وجود اجرا در یکی از پرتردد ترین مناطق شهر تهران، با هیچ حادثه ای مواجه نبود؛ امری که نشان دهنده مدیریت صحیح HSE در پروژه های تعمیر و مرمت پل های سواره رو پایتخت است.

مدیر گروه تعمیر و مقاوم سازی پل های شهر تهران گفت: در میان 6 پل فلزی شهر تهران، پل آزمایش گزینه مناسبی برای تعریف و اجرای دومین پروژه تغییر وضعیت به شمار می آید چراکه این پل فلزی مراحل مربوط به مقاوم سازی لرزه ای را پشت سر گذاشته و روکش اپوکسی آن نیز دائما نیازمند مرمت است.

شهر تهران هم اکنون دارای 6 پل سواره‌رو فلزی شامل پل تقاطع خیابان‌های حافظ و طالقانی، پل تقاطع خیابان های حافظ و جمهوری، پل چوبی، پل کالج، پل نصر و پل آزمایش است و تبدیل آنها به پل‌های کامپوزیت بتنی، راهکاری مناسب برای بهینه سازی هزینه‌های نگهداری و مرمت به شمار می آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار