برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تحولات ترکیه برگزار شد.

گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تحولات ترکیه موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 4 تیر ماه بود که با حضور محمد علی دستمالی و جعفر حق پناه کارشناسان مسائل بین الملل برگزار شد.

حق پناه استاد دانشگاه تهران با اشاره به نتایج انتخابات ترکیه گفت: یکی از علت های پیچیده بودن انتخابات، زودرس بودن آن است که فضای خاصی را بوجود آورد.

وی ادامه داد: ریسک زودهنگام برگزار کردن انتخابات تجربه خوبی برای اردوغان بود و تحلیل او از وضعیت رقبا و گسستگی آنها منجر به این شد که او فکر کند رقبا نمی‌توانند به خوبی عمل کنند و علیرغم تمام شایعه ها از متحدان سابق او‌ کسی وارد انتخابات نشد و فرصت یکه تازی اردوغان فراهم شد.

در ادامه دستمالی کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه اردوغان تکلیف حزب خود را روشن کرد گفت: ترکیه در پرونده های سوریه و عراق حضور داشت و پس از کودتا، اردوغان به دنبال به حاشیه بردن منتقدان خود بود و در این انتخابات پیروز شد.

وی با اشاره به برنامه های اردوغان افزود: حرکت اردوغان در انتخابات به سمت مسائل اقتصادی بود، بطوری که در آستانه انتخابات او فرودگاه بزرگ و مدرن کشورش را برای تبلیغات افتتاح کرد. موضوع مهم این است با وجود اینکه اردوغان قدرت بالایی دارد، اما حزب عدالت و توسعه با امکانات بسیار پیروزی ویژه ای به دست نیاورد و تعدادی از کرسی های خود را از هم از دست داد.

حق پناه با اشاره به موفق نشدن اینجد رقیب اروغان گفت: مهم ترین ویژگی احزاب این انتخابات، مخالفت آنها با اردوغان بود و این مسئله تبدیل به نقطه ضعف همه رقبای او شد. تناقضات ساختاری بین گروه های کردی و صوری بودن ائتلافات نشان از این دارد که این احزاب برنامه خاصی نداشتند و دیدیم که در شهرهای کرد نشین رای ها به صندوق اردوغان ریخته شد.

در ادامه برنامه شعیب بهمن کارشناس مسائل بین الملل در ارتباطی تلفنی درباره زود هنگام برگزار شدن انتخابات ترکیه گفت: نمی توان به طور قطعی گفت که علل اقتصادی سبب زود هنگام برگزار شدن انتخابات بود؛ اردوغان با شرایطی که از ترکیه می‌دانست این برنامه را آغاز کرد، البته اقدامات ترکیه در سوریه هم سبب زود برگزار شدن انتخابات شد و اردوغان به دنبال بهره وری هرچه بهتر از شرایط موجود بود.

اردوغان اعتقاد دارد حزب اعتدال و توسعه باید ترکیه را توسعه دهد

دستمالی درباره نظام سیاسی پارلمان ترکیه اظهار کرد: تا قبل از انتخاب اردوغان رئیس جمهور در پارلمان شخصیت جنبی و غیر مهمی داشت و وظیفه ها بر عهده نخست وزیر بود، اما از زمانی که اردوغان ساختار را تغیر داد رئیس جمهور توانست شخصیت پارلمانی پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: ساختار اردوغان و توجه او به مسائل حزبی، سبب تقویت حزب او شد، او اعتقاد دارد حزب اعتدال و توسعه باید ترکیه را توسعه دهد.

وی گفت: در حال حاضر پارلمان جایگاه خاصی ندارد و رئیس جمهور همه کاره است و می بینیم تعداد وزارت خانه ها به ۱۶ رسیده، در واقع اروغان دولت راکوچک و متمرکز کرد.

دستمالی با اشاره به کابینه اردوغان خاطرنشان کرد: اردوغان وزرا را خود او انتخاب می کند و اگر حزب حرکت ملی نبود، حزب اردوغان نمی‌توانست موفقیت هایی را کسب کند و از اردوغان انتظار می‌رود که کرسی وزارت را به حزب حرکت ملی بدهد.

علیرغم سیاست های ترکیه، جمهوری اسلامی ایران روابط دو‌ کشور را مدیریت  می کند

بهمن درباره ارتباطات ایران و ترکیه اظهار کرد: روند تعامالات این دو کشور رو به رشد است و ثبات سیاسی ایران و حمایت از دولت های اسلامی سبب شده که علیرغم سیاست های ترکیه، جمهوری اسلامی ایران روابط دو‌ کشور را مدیریت کند و علیرغم تحرکات غربی ها بر علیه ایران و ترکیه، روابط تهران و آنکارا گسترش پیدا کند.

حق پناه درباره چالش های پیش روی دولت اردوغان گفت: مهم ترین چالش دولت او ساختار حقوقی است، برای مثال در نظام های ریاستی کشورهای دیگر مانند آمریکا، گنکره و ریاست جمهوری موازنه ایجاد می کنند، اما در ترکیه سلطه بر روی رئیس جمهور و همه ساختار ها دست اردوغان است.

وی ادامه داد: در انتخابات اخیر مشاهده کردیم فرهنگ فردگرایی غلبه پیدا کرده و این آفت بزرگی برای این کشور است، در هر حزب یک شخص بالا می‌رود، همچنین ادبیات نامناسب ترکیه چالش بزرگ اردوغان است .

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: چالش های امنیتی ترکیه داخلی است و این موضوع را در قضیه کردها مشاهده کردیم و در ساختار جدیدِ این کشور قرار است مشکلات سرخوردگی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حل شود، زیرا کشورهای اروپایی نگاه ضدانتخاباتی به اردوغان و نگاه حمایتی از مخالفان اردوغان دارند.

حق پناه با بیان اینکه چالش ها همه به تیم اردوغان مربوط است، اظهار کرد: اساسا سیاست خارجی ترکیه از سال ۲۰۱۰ تا به امروز، دوره پر چالشی را پشت سر گذاشته و درگیری های او در سوریه نشانگر همین موضوع است.

اردوغان مشکل اداره کردن رابطه ترکیه با دیگر کشورها را دارد

دستمالی با اشاره به مشکل دولت اردوغان در سیاست خارجی گفت: اردوغان مشکل اداره کردن رابطه ترکیه با دیگر کشورها را دارد و رفتار سیاسی مناسبی را ار چاووش اغلو نمی بینیم و حتی احتمال برکناری او می‌رود.

این کارشناس مسائل بین الملی ادامه داد: اردوغان تصمیم گیر نهایی همه پرونده های خارجی است، اما مشکل ادبیاتی و بیانات کنایی و تند او برای سیاست خارجی کشور ترکیه مشکل ساز شده است. اردوغان فکر می کند چون در منطقه پر چالش قرار دارد، باید امتیازات بسیاری را از آمریکا دریافت کند اما ترامپ توجهی به اردوغان ندارد و اگر با همین نگاه پیش برود ارتباطات انکارا و واشنگتن به مشکل برمی خورد.

دستمالی درباره روابط اروپا با ترکیه گفت: در برخی از مسائل، کشورهای اروپایی رفتار تبعیض آمیزی با ترکیه دارند، بخشی از انتقادات اروپا از ترکیه به جا و حق است، اما برخی از آن برای منافع خود کشورهای اروپایی است.

شعیب بهمن کارشناس مسائل سیاسی در ادامه ا اشاره به اینکه ترکیه در سال‌های گذشته به ویژه از سال ۲۰۱۱ به بعد فاقد ثبات راهبردی در سیاست خارجی خود بوده است افزود: سیاست خارجی ترکیه در مناطق مختلف و به واسطه تحولات به وجود آمده دچار چرخش اساسی شده است.

وی با بیان اینکه دولت ترکیه با محاسبات اشتباه خود در روابط با غرب سبب شد تا روابطش با روسیه تنش آميز شود، اما پس از مدتی به بازسازی روابط خود با مسکو پرداخت و سیاست واقع بینانه ای را در پیش گرفت ادامه داد: ترکیه به واسطه بازسازی روابط خود با مسکو در روند حل و فصل سیاسی در مسئله سوریه نیز نقش قابل توجهی داشت.

بهمن تصریح کرد: پیش بینی می شود در آینده با توجه به تحرکات غربی ها علیه جمهوری اسلامی ایران و تحرکاتی که در ماه های گذشته علیه دولت ترکیه به وجود آمده است، روابط تهران و آنکارا گسترش پيدا کند.

به نظر می رسد اردوغان در آینده بخواهد روابط خود را با روسیه ادامه و توسعه ببخشد

بهمن با اشاره به اشتباهات راهبردی ترکیه در سوریه و عراق عنوان کرد: به نظر می رسد در آینده اردوغان بخواهد روابط خود را با روسیه ادامه و توسعه ببخشد.

محمد علی دستمالی کارشناس مسائل ترکیه در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه دولت اردوغان مشکل جدی در بحث سیاست خارجی و دیپلماتیک دارد گفت: ترکیه باید در رفتارها ی خود در خاورمیانه و جهان تجدید نظر کند.

وی با بیان اینکه اردوغان همیشه در ادبیات و سخنرانی های خود کاری می کند که کار برای تیم سیاست خارجيش سخت می شود، اظهار کرد: تیم سیاست خارجی اردوغان باید تکلیفش را با آمریکا مشخص کند.

دستمالی با اشاره به اینکه در دوران ترامپ شیفت تحولات به سمت عربستان سعودی بود گفت: در گذشته داوود اوغلو نظرات خاص خود را داشت به طوری که دارای گفتمان بود و لذا در آن دوران، پختگی را در سیاست خارجی ترکیه می توان ديد، اما در رفتار دولت جدید پختگی را نمی بینیم.

این کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: رفتار های اردوغان به صورت تهاجمی است و نمی تواند کلاس ویژه اروپا را مدیریت کند.

حق پناه کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه اردوغان اخیرا ادبیات تندی بر علیه رقبای خود به کار گرفته است گفت: چالش های امنیتی ترکیه سبقه داخلی و خارجی دارد و از سوی دیگر رویکرد رسانه های اروپایی به سمت حمایت از مخالفان اردوغان بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار