راشا تودی در گزارشی بررسی کرد؛

جدال اقتصاد جهان با شش جنگ تجاری در طول تاریخ

راشا تودی در گزارشی به بررسی شش جنگ تجاری در طول تاریخ و پیامد‌های آن‌ها اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، راشا تودی در مطلبی نوشت: تشدید احتمال وقوع جنگ تجاری میان آمریکا و چین در هفته‌های اخیر خبرساز شده است، بر بازارهای مالی تاثیر گذاشته است و نگرانی‌ها درباره وقوع جنگی تجاری و تمام عیار در سطح جهانی را تشدید کرده است.

درحالیکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به تازگی در پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر جنگ‌های تجاری را «خوب» توصیف کرده و گفته است «پیروزی در آن‌ها ساده است»، اما تاریخ تصویری بسیار متفاوت را ترسیم می‌کند.

راشا تودی در ادامه به 6 جنگ تجاری در گذشته و اثرات زیان‌بار آن‌ها بر اقتصاد جهان اشاره کرد:

جنگ‌های تریاک
هنگامی که چین در اواسط قرن نوزدهم میلادی تلاش کرد تجارت تریاک را متوقف کند، تلاش‌های این کشور به وقوع جنگی نظامی انجامید. تجارت تریاک، اقدامی غیرقانونی بود که اغلب از جانب تجار انگلیسی انجام می‌شد و به اعتیاد گسترده و مشکلات اجتماعی در چین دامن زده بود.

یک تحلیلگر در این‌باره گفت: «دلیل اعلام جنگ انگلیس علیه چین این بود که این کشور از تصمیم مقامات چینی مبنی بر جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و نیز ضبط این مواد، ناراضی بود.»

شش جنگ تجاری که جهان تاکنون با آن‌ها روبرو شده است

چین بیش از 20 هزار صندوق تریاک را به آتش کشید. درگیری‌های ناشی از این اقدام به واگذاری هنگ کنگ به انگلیس و افزایش تعداد بنادر پیمانی برای تجارت خارجی انجامید.

درگیری دوم در حالی ایجاد شد که نیروهای انگلیس، این‌بار به همراه نیروهای فرانسه، بار دیگر برای افزایش حقوق تجاری خود در این منطقه وارد جنگ شدند. نتیجه این درگیری‌ها، ایجاد بیش از 80 بندر پیمانی جدید، قانونی شدن واردات تریاک، و اعطای حق به تمامی تجار خارجی برای سفر در داخل چین بود.

جنگ تجاری فرانسه و ایتالیا
ایتالیا که قصد داشت صنایع نوظهور خود را تقویت کند، در سال 1886 سیاست حمایت‌گرایی تجاری را در پیش گرفت و توافق تجاری خود را با فرانسه به پایان رساند و تعرفه‌هایی تا 60 درصد را بر واردات کالاهای فرانسوی وضع کرد. فرانسه نیز به این اقدام واکنش نشان داد و تجارت میان دو کشور به طرز چشمگیری کاهش یافت.

نتیجه این جنگ تجاری، وضع سیاست حمایت‌گرای موسوم به «تعرفه ملین» در سال 1892 از جانب فرانسه بود که این کشور را از تجارت آزاد خارج کرد. همچنین از دیگر پیامدهای ناخواسته این جنگ تجاری، نزدیک‌تر شدن روابط ایتالیا با آلمان و امپراتوری اتریش مجارستان پیش از وقوع جنگ جهانی اول بود.

جنگ‌های تجاری آمریکا و کانادا
«پیمان دوجانبه کانادا و آمریکا» که در سال 1854 به امضا رسید، توافقی تجاری میان آمریکا و انگلیس بود که برای دارایی‌های استعماری انگلیس، از جمله کانادا اعمال می‌شد.

پس از جنگ داخلی آمریکا، این پیمان با کانادا لغو شد. این اقدام، به واکنش‌های متقابل و وضع تعرفه‌های گمرکی تلافی‌جویانه میان کانادا و آمریکا در چند دهه پس از آن منجر شد. از دیگر پیامدهای این جنگ تجاری، خارج شدن بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از این کشور و ورود آن‌ها به کانادا شد.

قانون تعرفه «اسموت هاولی»
برخی قانون تعرفه سال 1930 اسموت هارلی را یکی از دلایل تشدید «رکود بزرگ» می‌دانند. این قانون که به منظور حمایت از شرکت‌های آمریکایی وضع شد، تعرفه‌هایی گمرکی بر بیش از 20 هزار کالای وارداتی وضع کرد. این در حالی بود که بیش از 1000 اقتصاددان طوماری علیه این قانون به امضا رسانده بودند و دیگر کشورها نیز تهدید به مقابله با مثل با آمریکا کرده بودند.

شش جنگ تجاری که جهان تاکنون با آن‌ها روبرو شده است

این قانون، آنگونه که طراحان آن انتظار داشتند، به بهبود اقتصاد آمریکا منجر نشد. با این حال، این قانون موجب شد در سال‌های پس از امضای آن، 26 درصد از حجم تجارت جهانی کاسته شود.

جنگ مرغ
طیور ارزان‌بها در دوران جنگ سرد، جنگی تجاری را میان آمریکا و اروپا ایجاد کرد. جنگ مرغ در سال 1963 پس از آن رخ داد که فرانسه و آلمان درباره واردات مرغ‌های ارزان‌بها از آمریکا شکایت کردند.

فرانسه و آلمان بر طیور وارداتی از آمریکا تعرفه گمرکی وضع کردند و آمریکا نیز در مقابل، تعرفه مالیاتی 25 درصدی بر واردات مینی‌بوس‌های فولکس واگن، نشاسته سیب‌زمینی و کالاهای مشابه وضع کرد.

این تعرفه به شدت به شرکت خودروسازی آلمانی فولکس واگن آسیب زد. این تعرفه‌ها تا به امروز برای کامیون‌های وارداتی سبک از این شرکت به آمریکا اعمال می‌شود.

تحریم کوبا
نخستین تحریم تجاری آمریکا علیه کوبا در اکتبر 1960 انجام شد و صادرات تمام کالاهای آمریکایی به کوبا را به جز دارو و مواد غذایی خاص پوشش داد. این تحریم در سال 1962، گسترش یافت و ممنوعیت واردات کالاهای کوبایی به خاک آمریکا را نیز شامل شد. جان اف کندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا، در اعتراض به نقش فیدل کاسترو و نزدیکی وی به اتحاد جماهیر شوروی این تحریم‌ها را علیه کوبا وضع کرد.

شش جنگ تجاری که جهان تاکنون با آن‌ها روبرو شده است

جالب اینجاست که چند ساعت پیش از به امضا رساندن این تحریم، کندی 1200 سیگار کوبایی را برای استفاده شخصی سفارش داده بود.

تحریم کوبا تاکنون اجرا شده است. لغو این تحریم، نیازمند رای کنگره است که البته در شرایط کنونی که جمهوری‌خواهان کنترل دولت و کنگره را به دست گرفته اند، بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

تاریخ نشان می‌دهد ادعای ترامپ مبنی بر جنگ تجاری «خوب» که پیروزی در آن نیز ساده باشد، اشتباه است.

در حقیقت، جنگ‌های تجاری پیروزی بزرگی برای هیچکدام از طرف‌ها به بار نمی‌آورند و پیامدهای منفی آن می‌تواند دهه‌ها گریبان‌گیر جهان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار