زارعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

جان 8 میلیون یمنی درخطر است/ یمن نباید به حاشیه‌ برود

کارشناس مسائل منطقه گفت: جان 8میلیون یمنی در خطر است و در جنگ 40 روزه تمام زیر ساخت‌های این کشور از بین رفته است.

جان 8 میلیون یمنی درخطر استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به تحولات اخیر یمن، گفت: امروز برخی قدرت‌ها حق طبیعی ملت یمن را نادیده گرفته‌اند و به ائتلافی بین المللی روی آوردند که فرانسه و آمریکا و دیگران در آن مشارکت دارند.

وی افزود: متاسفانه سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی، که در شعار حافظ امنیت جهان هستند، با صدور قطعنامه ای راه محاصره این ملت را تجویز کردند.

کارشناس مسائل منطقه بیان اینکه جنگی که در حال حاضر در یمن راه افتاده است ظالمانه و بی‌رحمانه علیه مردم یمن اتفاق می‌افتد، بیان کرد: در یک جغرافیایی دولت و رئیس جمهور را برکنار و دولت دیگری بر سر کار آمد یعنی حق طبیعی یک ملت را با پررویی برکنار کردند و جنگ طاقت‌فرسایی به نفع خودشان راه انداختند.

زارعی تصریح کرد: پیامد جنگ 40 روزه یمن این بود که تمام زیر ساخت‌های این کشور را با بمباران از بین بردند و مختصر امکانات موجود را تخریب کردند، از طرف دیگر شریان‌های اقتصادی و مالی آن کشور را هم قطع کردند، امروز خودشان اعتراف می‌کنند که ۸ میلیون یمنی برای اینکه امکان کمک های مادی و انسانی وجود ندارد، سلامت‌شان به خطر افتاده است.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه بیماری های مهلکی که روزانه جان بسیاری از مردم مظلوم یمن را می گیرد و نسل کشی در حال اتفاق است، تاکید کرد: باید ببینیم اینها عملیات نظامی را در یمن با چه تحلیلی شروع کردند؟ چند نکته را مد نظر داشتند، یکی اینکه آنها معتقد بودند خلاف سوریه، لبنان و عراق که ایران می توانست با اتصال زمینی و یا هوایی به آنها دسترسی داشته باشد، یمن اینطور نیست و ایران نمی‌تواند محاصره را بشکند و به آنها کمک کند.

وی گفت: حال باید دید عملیات نظامی را با چه تحلیلی آغاز کرده‌اند، مگر این جنایتکاران در عملیات گذشته شکست نخورده بودند. خلاف مواردی چون لبنان، فلسطین، سوریه و عراق که ایران یا اتصال سرزمینی با آنها داشت و یا امکان رفت‌وآمد وجود داشت به ادعای اینها در سرزمین یمن زمانی که محاصره شکل بگیرد امکان اینکه از ایران کمکی به مردم یمن برسد وجود ندارد.

زارعی با بیان دیگر تحلیل‌های آمریکایی‌ها و عربستان سعودی برای علت اصلی این جنگ اظهار کرد: به ظن خودشان انصارالله سلاح محدودی در اختیار دارد و این جنگ می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا انصارالله سلاح محدود خود را خرج کند و در واقع به گمان آنها می‌توانند انصارالله را خلع‌سلاح کنند.

کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اینها می‌گفتند فقدان توانمندی هواپیمایی و پدافندی یمنی‌ها آسمان را به طور مطلق در اختیار ما قرار می‌دهند و جنگ یک میدان یک طرفه به نفع سعودی‌ها و آمریکایی‌ها رقم می‌زند. به زعم خودشان می‌گفتند ما سعودی‌ها و آمریکایی‌ها می‌توانیم یک ائتلاف بین‌المللی شکل دهیم و با نفوذ آمریکایی‌ها جنگ در یمن مشروعیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: جنگ یمن تاکنون سه مرحله عملیات طوفانی، بازگرداندن امید و گرفتن عملیات سرپل‌گیری را به گفته جنایتکاران پشت‌سر گذاشته است؛ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها ناچار شدند هدف جنگ را در مرحله عملیات سرپل‌گیری تغییر دهند و همین یعنی اعتراف شکست در عملیات نظامی. اینها سه مرحله عملیات سرپل‌گیری را دنبال کردند اما در نهایت شکست خوردند و در واقع برای اینکه در عملیات سرپل‌گیری به نتیجه برسند فکر می‌کردند می‌توانند پرونده سیاسی منطقه را هم به نفع خود پیش ببرند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به همکاری پنهانی آمریکا، عربستان سعودی، امارات ، فرانسه و رژیم صهیونیستی علیه مردم یمن بیان کرد: یکی از شگردها و اقدامات جدیدشان این بود که این همکاری پنهان را علنی کردند، علنی کردن این همکاری عملاً یعنی اینکه سعودی‌ها به تنهایی هیچ کاری نتوانستند بکنند؛ اینها می‌گفتند ما با استفاده از مدل جنگ عراق می‌توانیم حدیده را هم بگیریم. لذا 6 لشکر آموزش‌دیده را وارد این مسأله کردند همچنین ناوهای نظامی آنها در دریای سرخ مردم یمن را گلوله‌باران کردند همچنین فکر می‌کردند با این حجم از گلوله‌باران انصارالله را خواهند ترساند.

زارعی گفت: فرماندهی عملیات یمن علیه حدیده را در دست گرفتند اما نتیجه این شد انصارالله هوشمند به اینها میدان داد و جنایتکاران را وارد میدان کرد و در نهایت با ضربات پی‌درپی امید آنها را سلب کرد.

وی افزود: انصارالله در واقع از طریق وارد کردن شافعی‌ها سعودی‌ها را با شکست مواجه کرد در حقیقت جنگ شافعی‌ها با انگلیسی‌ها، سعودی‌ها، فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها سبب به شکست کشاندن توطئه سنی‌های متحد انصارالله در یمن شد و نهایتاً انصارالله گرفتن تلفات را در دستور کار خود قرار داد، انصارالله با محاصره کردن نیروها توانست عملیات خود را پیش برده و هراس در دل جنایتکاران ایجاد کند. امروز وقتی آمریکایی‌ها بمباران می‌کنند بیش از اینکه انصارالله شهید دهند خودشان کشته می‌دهند.

کارشناس مسائل منطقه  تصریح کرد: از جمله توطئه جنایتکاران این بود می‌گفتند چون دسترسی ما ایرانی‌ها به یمنی‌ها آسان نیست بنابراین می‌توانند اهداف خود را پیاده کنند اما ما باید همواره ضمن همدردی با یمنی‌ها در روزنامه‌ها و رسانه‌هایمان از آنها حمایت کنیم چراکه پشتیبانی ما از یمنی‌ها برای آنها دلگرم‌کننده است همچنین در سطح مجامع تصمیم‌گیری هم دستوری برای به خاک مالیدن پوزه کثیف سعودی‌ها و آمریکایی‌ها باید شکل بگیرد.

زارعی در پایان تاکید کرد: یمن نباید به حاشیه‌ برود بلکه باید به متن بازگردد،  بنابراین مردم می‌توانند از طریق سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد برای نهضت کمک‌رسانی به مردم یمن وارد شوند و از آنها حمایت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۹ تير ۱۳۹۷
حق پیروز است اگر بسود بمیرد باز هم این دشمن است که ذلیل وزمین گیر است فرعون وقارون و امسال انها جنایکاران امریکا ومرتجعین منطقه نفسهای اخرش می کشند دلیل خشم انها در تحریمهای ملتها ودولتها کاملا مشهود است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۴۹ ۰۸ تير ۱۳۹۷
انشالله پیروزی یمن و نابودی اسرائیل والسعود ===
آخرین اخبار