گرفتن هرگونه وجه در مدارس دولتی غیرقانونی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با توجه به آغاز ثبت نام دانش آموزان، گرفتن هرگونه وجهی از اولیا در هنگام ثبت نام در مدارس دولتی و عادی غیرقانونی است.

گرفتن هرگونه وجه در مدارس دولتی غیرقانونی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، ناصرکرمی مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: هرگونه کمک اولیا به مدارس حتی به صورت داوطلبانه در هنگام ثبت نام غیرقانونی است و اولیا در هنگام ثبت نام به غیر از پرداخت هزینه کتاب و بیمه نباید مبلغ دیگری پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: هرچند مدارس به کمک، همراهی و مشارکت مالی اولیا در کنار مشارکت فکری آن‌ها نیاز دارند، ولی هرکمکی که برای اداره بهتر مدرسه از اولیای دانش آموزان گرفته می‌شود باید بعد از شروع سال تحصیلی و تشکیل انجمن اولیا و مربیان مطرح و به صورت داوطلبانه باشد.

کرمی بیان کرد: براساس قانون برای مدرسه‌های شاهد، تیزهوشان، استعداد‌های درخشان گرفتن مبلغی مشخص شده که باید دانش آموزان پرداخت کنند که با توجه به رایزنی‌ها امکان گرفتن این وجوه به صورت اقساط نیز وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر یادآور شد: با توجه به تاکید مقام عالی وزارت درمورد پرهیز از هرگونه فشار بر خانواده ها، اولیای دانش آموزان در صورت بروز هرگونه تخلف در زمینه دریافت وجه غیر از مواردی که بیان شد می‌توانند با شماره‌های ۳۳۳۳۳۴۹۶ و ۳۳۳۴۳۵۷۳ تماس و مراجع نظارتی را درجریان قرار دهند.

وی در باره نوبتی شدن ثبت نام درمدارس این استان گفت: شلوغی برخی مدارس پرمتقاضی در هنگام ثبت نام بیشتر مربوط به مرکز استان است و با وجود تاکید بر رعایت محدوده جغرافیایی در ثبت نام، ولی باز هم اولیا به این اصل توجه نمی‌کنند.

کرمی افزود: برخی از اولیا با این ذهنیت که برخی مدارس کیفیت بهتری نسبت به دیگر مدرسه‌ها دارند تلاش می‌کنند فرزند خود را با وجود اینکه شرایط لازم را ندارد در مدرسه مورد نظر خود ثبت نام کنند همین امر باعث ازدحام جمعیت در زمان ثبت نام و شلوغی کلاس‌های درس می‌شود.

وی با تاکید براینکه نزدیکترین مدرسه بهترین مدرسه برای هر خانواده تلقی می‌شود اضافه کرد: تلاش می‌شود با سامانه‌ای کردن ثبت نام در سال‌های آینده مشکل شلوغی برخی مدارس و ازدحام در زمان ثبت نام حل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: اصرار خانواده‌ها بر ثبت نام فرزندان خود در برخی مدارس خارج از محدوده جغرافیایی باعث شده برخی مدرسه‌ها در مرکز استان بیش از حد شلوغ و برخی دیگر زیر نرم جمعیت دانش آموز داشته باشند.

کرمی افزود: برای جلوگیری از جابه جایی دانش آموزان تلاش شده سطح امکانات و تجهیرات همه مدرسه‌ها در سطح استان بویژه شهر بوشهر به صورت یکسان دیده شود.

وی یادآورشد: براساس دستورالعمل ثبت نام تا تکمیل نشدن ظرفیت مدرسه اولویت ثبت نام با دانش آموزان محدوده جغرافیایی است و در گام بعد می‌توان از سایر دانش آموزان استفاده کرد.

کرمی با اشاره به افزایش ۵ درصدی جمعیت دانش آموزان در استان بوشهر اضافه کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۲۳ هزار دانش آموز کلاس اول و ۱۸ هزار و ۱۱۳ دانش آموز پایه هفتم داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در زمان حاضر هشت هزار کلاس درس دولتی در استان بوشهر فعال است.

وی درباره تراکم جمعیت دانش آموزی اضافه کرد: تراکم دانش آموزی در درسال تحصیلی ۹۶-۹۷ در مقطع ابتدایی ۲۴.۴، متوسطه اول ۲۴.۸، متوسطه نظری ۲۰.۲، فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۱۶.۵ و میانگین کل استان ۲۳.۴ درصد است.

کرمی یادآور شد: تراکم دانش آموزان در استان بالا نیست، ولی به دلیل اینکه توزیع نامناسبی می‌شود در برخی از مدارس تراکم غیرمعمول است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: سال گذشته ۲۱۴ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۳۶۹ مدرسه فعال در استان بوشهر مشغول به تحصیل هستند.

وی در ارتباط با وضعیت و کمبود نیروی انسانی اظهار داشت: امسال ۸۰۰ نفر از همکاران آموزش و پرورش در استان بوشهر شرایط بازنشستگی دارند که تلاش می‌شود ۲۰۰ نفر از آنان تمدید خدمت شوند.

وی یادآور شد: در مقابل ۶۰۰ نفر نیروی بازنشسته استان بوشهر ۲۰۰ نفر نیروی استخدامی و ۱۰۰ نفر فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش استان وارد می‌شوند که تلاش می‌شود مابقی کسری نیرو‌ها از راه اضافه تدریس، استفاده از همکاران بازنشسته و درصورت صدور مجوز تعدادی نیروی حق التدریس جذب شود.

وی افزود: یکهزار و ۱۰۰ نیروی حق التدریس در استان بوشهر در سال‌های ۹۴ و ۹۵ بکارگیری شده اند.

کرمی با اشاره به تکمیل نظام جدید آموزشی با استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ گفت: با استقرار این پایه تحصیلی سبد درسی دانش آموزان از ۲۴ ساعت به ۳۰ تا ۴۰ ساعت نسبت به دوره قبل افزایش ساعت دارند.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش دوره تحصیلی فنی و حرفه‌ای در سال جاری با کمبود فضای آموزشی و کارگاه روبه رو خواهیم بود که با رایزنی‌های انجام شده تلاش می‌شود از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی استفاده شود.

انتهای پیام/م

هیچگونه وجهی از اولیا هنگام ثبتنام گرفته نشود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.