در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نیاز به ترمیم در بخش اقتصادی دولت حس می شود/ مشکلاتی در سیستم اجرایی کشور وجود دارد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع طرح دوفوریتی برای ساماندهی بازار برگزار شد.

گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح دو فوریتی برای ساماندهی بازار موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 9 تیر ماه بود که با حضور محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی و احمد علی آبادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  برگزار شد.

امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس در ابتدای برنامه اظهار کرد: روز سه شنبه هیات رئیسه مجلس مصوبه ای داشت که جلسه ای با نمایندگان دولت و اعضای هیات رئیسه مجلس تشکیل شود تا مشکلاتی که برای مردم پیش آمده مورد بررسی قرار بگیرد و اگر چنانچه لازم باشد طرح دوفوریتی تدوین شود و برای امضا در اختیار نمایندگان مجلس قرار بگیرد و در صحن علنی مجلس مطرح شود.

وی ادامه داد: در جلسات متعددی که مجلس با نمایندگان دولت داشت، مواردی برای ساماندهی اقتصاد و بازارهای مختلف مطرح شد که 90 درصد موارد پیشنهادی دولت و مجلس مشترک بود.

امیر آبادی تصریح کرد: در این جلسات از نمایندگان دولت پرسیدم چه قوانین و مقرراتی نیاز داریم که در مجلس تصویب شود؛ برخی موارد را دولت باید اجرا کند، در برخی موارد نیز حمایت قوه قضائیه را نیاز دارد که مجلس می تواند در این مورد به دولت کمک کند.

مشکلاتی در سیستم اجرایی کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه در این جلسات مشخص شد خیلی مشکل قانونگذاری نداریم، گفت: یک سری مشکلاتی در سیستم اجرایی وجود دارد و نیاز به ترمیم در بخش اقتصادی دولت است که این تقاضا با امضای برخی نمایندگان مجلس به دولت اعلام شد.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه در طرح 2 فوریتی مجلس برای ساماندهی بازار 5 محور مهم مشخص شد ادامه داد: ساماندهی نقدینگی جامعه، واگذاری طرح های دولتی به بخش خصوصی ساماندهی وضعیت انرژی و سوخت، بحث ساماندهی بازار ارز و سکه و کارت رفاه اجتماعی ، 5 محور اصلی طرح دو فوریتی مجلس است.

در ادامه برنامه حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اینکه هیات رئیسه مجلس در این اوضاع پای کار آمده تا به دولت کمک کند جای تشکر دارد، اما من مخالف قانونگذاری در این شرایط در این حوزه ها هستم، اگر در شرایط حساس بخواهیم تصمیم گیری کنیم و قانون تعیین کنیم بعدا به مشکل بر می خوریم.

وی افزود: همچنین اکنون در هر 5 محور گفته شده ما قانون به میزان کافی داریم، مشکل از قانون نیست، در این شرایط حساس باید یک تصمیمات فوری برای رفع بحران بگیریم.

حسن نژاد گفت: به نظر بنده طرح دو فوریتی لازم نیست، این تصمیمات کنونی به ابهام بیشتر بازار دامن می زند، به طور مثال سازماندهی نقدینگی کاری همیشگی است و طرح دو فوریتی لازم ندارد.

در ادامه برنامه امیرآبادی تصریح کرد: قبول داریم تصویب قانون زمان کافی می خواهد تا اثر خود را بگذارد. تاکید مجلس بر این بود که دولت لایحه بیاورد، اما دو هفته هست که مجلس منتظر است و خبری از لایحه نیست و همین طور قیمت ارز بالا می رود.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه تا کنون چند طرح دو فوریتی در مجلس تهیه شده است، گفت: البته تصویب طرح دو فوریتی حتما باید با هماهنگی دولت باشد، چراکه اگر این طرح های دوفوریتی با هماهنگی دولت نباشد در اجرا مشکل ساز می شود.

وی ادامه داد:در بحث ساماندهی نقدینگی، بحث افزایش سود بانکی مطرح است، اما مدیران بانک ها شدیدا با افزایش نرخ سود مخالف بودند، اما با سپرده ارزی موافق بودند.

به جای امضا برای ترمیم کابینه، باید استیضاح کنیم تا دولت متقاعد شود برخی مدیران اقتصادی را تغییر دهد

امیر آبادی تصریح کرد: مقرر شده بحث ساماندهی نقدینگی با همکاری مدیران اقتصادی از جمله وزیر اقتصادف مدیرعامل بورس و اقتصاد دان های مجلس پخته تر شود.

در ادامه برنامه حسن نژاد اظهار کرد: مجلس دلسوزی می کند، اما گاهی اوقات دایه مهربانتراز مادر می شود. ما نظارت را از دست داده ایم . به جای امضا برای ترمیم کابینه، باید استیضاح کنیم تا دولت متقاعد شود برخی مدیران اقتصادی را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه دو بازار ارز و سکه، اقتصاد را به هم ریخت، گفت: تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار اشتباه بود اما در آن زمان مجبور به اجرای این طرح بودیم؛ باید مراقبت بیشتری صورت می گرفت تا رانتی ایجاد نمی شد.

حسن نژاد تصریح کرد: اکنون نسخه من این است به جای اینکه دلار 4200 تومانی به واردکننده بدهیم و بعد دنبال آن برویم که تخلف ایجاد نشود، یا ثبت سفارس را متوقف کنیم و خودمان کالا وارد کنیم یا کالا با دلار آزاد وارد شود، بعد به آن کسی که کالا را تامین کرده سوبسیت بدهیم.

در ادامه امیر آبادی در خصوص بازار ثانویه ارز گفت: در این طرح که البته هنوز قانون نیست یک نرخ ترجیحی ارز برای تامین کالاهای اساسی مردم داریم و یک بازار متشکل رسمی در بورس تشکیل می شود که عرضه و تقاضا قیمت را تامین می کند و باید طوری حساب شده انجام شود که بازار سومی شکل نگیرد.

در ادامه برنامه امیر آبادی تصریح کرد: قراردادهایی برای بعد از برجام با شرکت ها بسته شده بود، اما به دلیل فشارهای آمریکا، برخی شرکت ها عقب نشینی کرده اند. در حوزه خودروسازی، خودروسازها در رابطه با تولیدات داخل مشکلی ندارند، اما نسبت به تعهدات جدیدی که قرار بود در پسابرجام اتفاق بیفتد امکان دارد مشکل داشته باشند.

وی افزود: خودروسازان عدد خیلی مناسبی در جمع آوری نقدینگی به ما اعلام کردند. همچنین معاونان وزارت راه و شهرسازی طرح های مناسبی در خصوص بافت های فرسوده به مجلس آورده بودند که نیازی به قانون جدید ندارد و نمایندگان پذیرفتند که با همین طرح مشکل صنعت ساختمان رفع می شود.

در ادامه برنامه حسن نژاد گفت: مردم نگران نباشند، ما با این همه سرمایه معدنی، نفتی و انسانی کشور نمی شکنیم و بازار ثبات خواهد یافت.

وی افزود: اگر برای واردات، دلار4200 تومانی به همه داده شود، 8 هزار میلیارد تومان رانت به جیب تاجر می رود، اما اگر بازار متشکل تشکیل بدهیم هم جلوی قاچاق گرفته می شود و هم 8 هزار میلیارد تومان عاید ملت می شود و می توان با این رقم نیاز ضروری مردم را با دلار 3700 تومانی تامین کرد.

در جنگ اقتصادی هستیم و همه باید لباس رزم بپوشیم

امیرآبادی گفت: از دولت می خواهیم تمام توان خود را برای رفع مشکلات بگذارد، البته ما هم در مجلس نظارت خواهیم داشت. ما اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و همه باید لباس رزم بپوشیم.

الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه امروزه بازسازی اعتماد عمومی مردم به سیاست ها در اعمال مدیریت اقتصادی مطرح است تصریح کرد: با توجه به محدودیت های بانک مرکزی، نرخ ارز دولتی فقط باید به مصارف ضروری کشور اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه سیاست هایی که امروزه دولت پی می گیرد باید سیاست هایی باشد که مردم به آن اعتماد کنند، افزود: سیاست یک ماهه سکه فقط 4 روز کار کرد، چطور سیاستی را در جریان می گذارند که فقط4 روز دوام می آورد.

الله داد با اشاره به اینکه 60 تن طلا پیش فروش شده آیا نقدینگی قابل قبولی جذب شده است؟ اظهار کرد: امروزه نقدینگی 4 برابر شده است و به هزار و500 هزار میلیارد رسیده است.

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد دانان گفته اند که این روش سرکوب ارز غلط است عنوان کرد: بازار دوم باید باشد تا صادرکننده ارز خود را بتواند در آنجا عرضه کند.

وی با اشاره به اینکه 11 میلیارد دلار صادرات واقعی غیر نفتی داریم ادامه داد: امروزه فروش نفت دچار وضعیت تحریم نابرابر شده است، باید در بخش صادرات تسهیلات ایجاد شود این امر می‌تواند از طریق تعرفه، مالیات و یا مشوق‌های صادراتی باشد.

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید در بازار نظارت و مدیریت خود را اعمال کند، افزود: ایجاد تحولات ساختاری در بخش واقعی اقتصاد ضروری است،کسری بودجه به معنای افزایش نقدینگی است، باید به تولید و صادرات اجازه شکوفایی دهیم تا به این صورت ارز در خدمت کشور باشد و در نهایت سبب رونق بیشتر اقتصادی شود.

الله داد با اشاره به اینکه در بحث اقتصادی، دولت وقتی نرخ ارز را سرکوب می‌کند رانت بزرگی به وجود می آید گفت: در شرایط اضطرار دولت باید تصمیم بگیرد که آیا نیاز به لایحه هست، ما بحران آب، مشکلات زیست محیطی و بحران بانکی داریم، در بحث مشارکت بخش عمومی و دولتی اقداماتی شده و کمیته ای نیز تشکیل شده است.

امیر آبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه 84 میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم و این در حالی است که در روز90 میلیون لیتر تولید داریم، گفت: تولید بنزین بیشتر از مصرف آن است، با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس چندین میلیون لیتر بنزین یورو پنج اضافه می شود.

به نظر می رسد باید به طرف کارتی کردن بنزین برگردیم

این عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه به نظر می رسد باید به طرف کارتی کردن بنزین برگردیم تا مصرف مدیریت شود خاطرنشان کرد: در رابطه با تامین بنزین هیچ مشکلی نخواهیم داشت، ما تمام تلاش مان را به کار خواهیم گرفت تا مشکلات به حداقل برسد، دولت باید مصارف را مدیریت کند .

امیر آبادی تاکید کرد: ما در منطقه دست بالا را داریم، تمام دشمنان این ملت جمع شده بودند تا ما را به زمین بزنند، آنها از ملت ایران ناراحت هستند، واقعیت این است که ملت ایران پیروز میدان خواهد شد، ما وجود مشکلات را در کشور قبول داریم، هر وزیری کار نکند بی رودربایستی استیضاح می کنیم لذا، اراده ملت ایران در کشور حاکم است.

صمد عزیز نژاد اقتصاددان در بخش دیگری از این برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه قوانین فعلی کشور برای شرایط عادی است اما برای شرایط خاص نیز باید قوانین خاص با مقررات اجرایی خاص داشته باشیم اظهار کرد: دولت باید برای مواجه با شرایط غیر عادی طرح خود را ارائه دهد، سه ماه از سال می گذرد اما دولت طرح جامعی را ارائه نداده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۰ تير ۱۳۹۷
کارتی کردن بنزین طرح خیلی خوبی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۱۰ تير ۱۳۹۷
این همه تورم و بیکاری ایجاد شده ؟
آخرین اخبار