جهانگیری در بیست و دومین همایش روز ملی صنعت و معدن مطرح کرد؛

ایجاد 800 هزار شغل در سال گذشته/ هنوز در ابتدای مسیر صنعتی شدن هستیم

معاون اول رئیس جمهور، گفت: ما هنوز در ابتدای مسیر صنعتی شدن هستیم و صنعتگران و فعالان بنگاه‌ها نقش‌ها و رسالت‌هایی دارند و دولت باید به وظیفه خودش دقیق عمل کند.

ایجاد 800 هزار شغل در سال گذشته/ هنوز در ابتدای مسیر صنعتی شدن هستیمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور امروز (دوشنبه دهم تیرماه) در بیست و دومین همایش روز ملی صنعت، معدن و تجارت که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، با تأکید بر اینکه صنعت نقطه توسعه اقتصاد کشور است، اظهار کرد: بیشترین سهم فعالیت اقتصادی کشور، همگی در واحد تولید خلاصه می‌شود.

وی افزود: ما هنوز در ابتدای مسیر صنعتی شدن هستیم و صنعتگران و فعالان بنگاه‌ها نقش‌ها و رسالت‌هایی دارند و دولت باید به وظیفه خودش دقیق عمل کند.

جهانگیری با بیان اینکه سیاست‌های دولت به ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی تأکید دارد، گفت: در سیاست خارجی بالاخره به برجام رسیدیم و ایران توانست در مذاکره نفس‌گیر 18 ماهه دولت یازدهم به یک توافق برسد و همه قبول کنند که بر مبنای این توافق با هم کار کنیم. 

وی افزود: اشتغال زایی در اقتصاد شکل گرفت و تورم را کاهش دادیم و در 5 سال اخیر به طور متوسط سال 500 هزار شغل ایجاد شد و سال گذشته 800 هزار شغل ایجاد شد. 

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: زمانی که یک شوک اقتصادی ایجاد می‌شود و درآمد مردم به شدت کاهش می‌یابد، یک دوره طولانی باید طی شود که درآمد مردم و قدرت خرید مردم به قبل از شوک اقتصادی برگردد، شوک اقتصادی که در سال 84 تا 92 صورت گرفته بود، به شدت قدرت خرید مردم را کاهش داده بود.

جهانگیری تصریح کرد: بررسی‌‎ها نشان می‌دهد حلقه متشکله از اسرائیل و آمریکا و سعودی‌ها در حال برهم زدن آرامش اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری‌ها خارجی هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره برخی کشورهای اخلالگر در امنیت کشور تصریح کرد: بعدها نام کشورهایی که تلاش برای برهم زدن امنیت کشورمان را داشتند خواهیم برد و از آنها خواهیم پرسید که آیا شما توانایی مدیریت خلیج فارس را در خود می‌دید؟!

وی افزود: در دنیا البته این طبیعی است، کشور دیگری که به این حجم از اسکناس نیاز داشته باشد، یا نیست یا بسیار کم است، بنابراین وقتی که روی اسکناس محدودیت اعمال کردند، تقاضای اسکناس با تقاضاهای دیگری روبرو شد، پس وقتی که فضا ملتهب باشند، عده ای به بازار مراجعه می کنند تا اسکناس بخرند تا در منزل نگاه دارند؛ حجم این تقاضا روشن نیست و وقتی که اسکناس نیز فروخته می‌شود، مشخص نیست مصرف اصلی آن نیست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تامین اسکناس به راحتی مشخص نیست و البته حجم تقاضا نیز معلوم نشده است؛ این تقاضا بازار اسکناس را تحت تاثیر قرار داده و قیمت ارز را تغییر داد. این در حالی است که در ماههای آبان و آذر، نفت به خوبی فروش می رفت و ارز آن را می گرفتیم، پس تقاضا و عرضه عدم تعادل نداشت؛ البته تلاطمی مشاهده می‌شد.

جهانگیری گفت: اقتصاد دچار امراض مختلفی است نظیر افزایش نقدینگی که علت این افزایش دولتی بودن شرکت‌هاست و باید جدی‌تر از هر بحثی، اصل ۴۴ را به اجرا در بیاوریم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: قادریم مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذاریم به شرط امیدوار بودن و اتکا به توانایی داخل چرا که در زمان جنگ خود را ثابت کرده است. راهبرد اول در داخل کشور تعریف می‌شود و آن وحدت بین قوای سه گانه و تمام قبایل و قشرهای مردمی است.

وی افزود: با تمام قدرت‌ها و کشورهایی که توان گفت‌وگو دارند پای میز مذاکره می‌نشینیم تا به دنیا ثابت کنیم مبنای کار ایران صلح و گفت‌وگو است.

جهانگیری با اشاره به مقابله با تحریم‌ها، تصریح کرد: روابط بین‌الملل برایمان بسیار حائز اهمیت است و اگر کشوری ادعا می‌کند ما را هوشمندانه تحریم کرده‌اند باید بداند ما هم هوشمند مقابله خواهیم کرد.

وی با اشاره به تهدیدات آمربکا در صنعت نفت گفت: ادعای عجیب این دولت مبنی بر به صفر رساندن تولیدات نفتی ایران، موجب شد تا به بدعهدی‌ها و تصمیمات هیجاناتی این کشور پی‌بریم هرچند این روزها آمریکا به دست و پای سعودی‌ها افتاده است.

جهانگیری تشریح کرد: مطمئن هستیم برای فروش نفت سیاست های دولت کاملا موثر است و هیچ جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به صادرات غیر نفتی تأکید کرد: صادرکنندکان بدانند نقطه بعدی تحریم این کشورها تبادلات پولی ما و موارد صادراتی ماست که باید از شما خواهش کنم مانند یک سرباز خط مقدم برای تجارت با دنیا عمل کنید.

معاون اول رئیس جمهور گفت: سیاست‌های جدید ارزی متناسب با شرایط موجود بیان می‌کند که باید شفافیت در سیستم صادراتی حاکم شود.

وی افزود: باید علاوه بر افتخار به افزایش میزان صادرات کشور ارز این امر را به اقتصاد کشور تزریق کنیم.

جهانگیری با اشاره به تصمیمات ارزی دولت تصریح کرد: در بخش واردات در دریافت ارز دولتی باید صادق بود و به میزان دریافت ارز کالا وارد کند و از میزان آن نکاهد.

وی گفت: برای اینکه یک مبنای واقعی برای ارز داشته باشیم، ارز مختص به بخش غیردولتی(غیر دولتی واقعی) باید در بازار ثانویه صورت بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گروه اول تخصیص ارز دولتی گفت: گروه یک؛ کالای جدی و اساسی روزمره جامعه که عدم وجود آن موجب وارد شدن خدشه به معیشت مردم می شود، تلقی می شود که دستور دادیم با هر قیمت جهانی تهیه شود.

وی تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت اولویت‌های خود را به سرعت تأمین کند تا کارخانه ها و واحدهای تولیدی به مشکل بر نخورند.

جهانگیری در تبیین محدودیت‌های خارجی در کشور گفت: وقت آن شده است که بند و بست‌ها از پای فعالان و بنگاه های اقتصادی باز شود تا بتوانیم نیازهای اساسی جامعه را سریع‌تر فراهم کنیم.

وی گفت: ممنوعیت واردات ۴.۷میلیارد دلار کالای مشابه داخلی، این اجازه را از کشورهایی که به راحتی وارد بازار ایران می‌شدند سلب می‌کند.

جهانگیری گفت: برای افزایش فعالیت پیمانکاران در ۲۹ میدان نفتی مناقصه داخلی عرضه شده است که مبلغی بالغ بر ۶ میلیارد دلار را شامل شده که از بازار سرمایه کشور تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: قابل توجه است علاوه بر اینکه، تحریم‌ها زمانی برای استفاده از فرصت هاست، زمانی هم برای عده ای سودجوها و رانت خوران است و آنها بدانند در این برهه از اقتصاد، کار این افراد خیانت به ملت و غیرقابل بخشودنی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: از همه شما فعالان عرصه اقتصاد توجه ویژه به اقشار ضعیف جامعه که بیشترین ضربه را حس خواهند کرد را خواستارم.

جهانگیری در پایان گفت: بدانید اتحاد و توجه ویژه به بخش خصوصی رمز موفقیت ما است.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
کو کجاست؟ من در به در دنبال کارم ... چیزی ندیدم ... می گم من چیزی ندیدم ...
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۶:۰۶ ۱۰ تير ۱۳۹۷
ایجاد اشتغال بحث مهمی است اگر مطرح شود
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۳:۱۶ ۱۰ تير ۱۳۹۷
آقای وزیر کو اشتغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۰ تير ۱۳۹۷
کو شغل کو کار ؟
آخرین اخبار