برای دومین روز متوالی ؛

نفس کردستانی ها به شماره افتاد

آلودگی هوای کردستان دگر بار از مرز هشدار گذشت و شرایط را برای شهروندان با بحران روبرو ساخت.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پدیده ریزگردهای عربی در استان کردستان بیش از آنکه یک مشکل موقتی باشد تبدیل به معضلی دائمی شده بطوری که نفس مردمان این استان را به شماره انداخته است.
چند سالی است که با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا، آسمان کردستان را ریز گردهایی فرا گرفته، که از صدها کیلومتر آنسوتر از مرزهای کشورمان می آید و حیات انسان ها ، گیاهان و جانوران را تهدید می کند.
با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و نتایج حاصله از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در کردستان، امروز میزان ذرات معلق در هوا بیشتر از استانداردهای زیست‌محیطی بوده و آنچنان که پیداست این ذرات تا بعداز ظهر فردا میهمان ناخوانده کردستانی هاست.
اما دیگر بی ابتکاریها بس نیست؟ نفس کردستانی ها سنگین شده و طبیعتی را باید به نظاره نشست که رنگ خاکستریش دیدگان را آزار میدهد.
این روند که دیگر به موضوعی عادی در زندگی کردستانی ها تبدیل شده به نظر می رسد موضوعی هشدار دهنده برای آینده مردم استان کردستان است، آینده ای که شاید قربانیانی از جنس انسان داشته باشد.
استان کردستان که به عنوان قطب گردشگری در کشور مطرح است متاسفانه مدتهاست با سوء مدیریت منابع آبی در کشور به ویژه استان دست و پنجه نرم میکند، به طوریکه سالهاست به جای محاسبه روزهای آلوده، روزهای پاک را می شمارند
مدیر اداره امور آزمایشگاه های محیط زیست کردستان میگوید در این سالها کردستانی ها روزهایی را تجربه کرده اند که شاید به اندازه تعداد انگشتان دست، هوای پاک را استنشاق کرده‌اند.
کژال حبیب زاده افزود: در گذشته وزش باد که در فصل بهار از روی عراق عبور می کرد رطوبت باران را به سمت ایران می آورد اما اکنون به دلیل خشکی منطقه، وزش باد نه تنها باران به همراه ندارد، بلکه گرد و غبار منتقل می کند که هم عامل کاهش بارش و هم عامل از بین رفتن هوای پاک است.
عوارض مخرب گرد و غبار چون در فصل زایشی بهار صورت می گیرد، از نظر اقتصادی هم زیاد است .
گرد و غبار علاوه بر انسان، گیاهان، جانوران، ماکیان، صنعت زنبورداری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان هم با اشاره به اینکه منطقه زاگرس بیشتر در معرض گرد و غبار و خشکسالی است، گفت: این پدیده موجب شده تا سی درصد جنگل های منطقه زاگرس خشک شود.
پیمان باباپیری افزود: این ریزگردها با خود امراض و آفات و ویروس می آورد و مرگ درختان بلوط در منطقه زاگرس را رقم میزند.
ریزگردها نه تنها مردمان کردستان را از آسمانی صاف محروم ،بلکه سلامت جسمیشان را نیز با مشکلات و مخاطرات جدی مواجه کرده که از آن جمله می توان به خارش، سردرد، سوزش گلو و بینی واختلال در دستگاه تنفسی اشاره کرد.

فریبا رضایی مدیرکل محیط زیست کردستان هم با اشاره به اینکه روند آلودگی هوا در استان از شامگاه جمعه آغاز شده است، افزود: هم اکنون بیشتر شهرهای استان به ویژه سنندج و سقز آلوده است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای کردستان در حال حاضر بیش از پنج برابر استانداردهای زیست محیطی است، تصریح کرد: هوا در ارتفاعات در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد. 

بیدار پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم بیشترین تاثیر گرد و خاک را در بیماران قلبی، ریوی، افراد مسن و کودکان اعلام کرد واز مردم خواست تادر صورت امکان از تردد های غیر ضروری خودداری کرده یا از ماسک، لبنیات، سبزیجات و مایعات و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
ورود گرد و غبار یا همان ریزگردهای عربی به آسمان استان موضوعی تازه و جدید نیست و نزدیک به یک دهه است که مهمان ناخوانده کردستانی هاست اما مسوولان کشوری و استانی بارها برای پیدا کردن راه حلی برای رفع این معضل، جلساتی تشکیل داده اند ولی متاسفانه تمامی این راهکارها، طرحی بر روی کاغذ بوده و تا کنون هیچ کدام از وعده های اعلام شده جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.
به هر حال به نظر می رسد پدیده ریزگردهای عربی بیش از آنکه یک مشکل موقتی باشد تبدیل به معضلی دائمی شده است که باید برای عبور از این بحران زیست محیطی چاره اندیشی جدی از سوی متولیان امر صورت گیرد و در این راستا شاید علاوه بر پیگیری مستمر راهبردها و استراتژی های بین المللی از طریق نهادهای جهانی باید اطلاع رسانی و آگاهسازی از تبعات این پدیده در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام/م

ورود گرد و غبار به آسمان استان کردستان

 

برچسب ها: آلودگی هوا ، آب وهوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.