بیزینس میلیاردی سهراب سپهری/تمام رکوردهایی که در شب ٣٢ میلیارد تومانی حراج تهران شکسته شد!

بیزینس میلیاردی سهراب سپهری/رکوردهایی که در شب ٣٢ میلیارد تومانی حراج تهران شکسته شد!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سهراب سپهری در صدر قیمت های پیشنهادی است و دست آخر ٥ میلیارد تومان فروش می رود. تابلویی که از دیوار خانه خانواده گلستان پایین آمده است و همین شاخص ارزش آن را بیشتر کرده است. سهراب سپهری، شاعر معاصری است که همیشه برای ایرانی ها نوستالژی و خاطره داشته است، به ویژه این که نقاشی اخیر را به سفارش مادر لیلی گلستان کشیده و در آن خانه نصب شده است. هر اثر هنری البته در ابتدا وامدار امضای هنرمند است اما در وهله بعدی مهم است که از کدام گنجینه به حراج گذاشته شده است. به همین دلیل است که وقتی دو تابلوی آخر سهراب سپهری به خانواده گلستان گره می خورد، یکی یک میلیارد و نهصد میلیون تومان و دیگری ٥ میلیارد تومان فروش می رود در حالی که همیشه تابلوهای سهراب سپهری در«سری درختان» جزو پرفروش‌ترین ها است اما این دو تابلو در ردیف «انتزاعی منظره نگاری» قرار می‌گیرد اما خوب چکش می خورد. بازار فروش تابلوهای این شاعر معاصر اگرچه در حراج های بین الملی خیلی خوب نیست اما در میان ایرانی ها طرفداران زیادی دارد. حالا در روزهای پر تب و تاب اقتصادی نهمین حراج تهران با رکورد گران قیمت ترین نقاشی تاریخ هنر ایران همه را شگفت زده کرده است.

چه گذشت؟

شامگاه هشتم تیر در نهمین حراج تهران ٨٠ اثر ارایه شد که همان ابتدا اعلام شد دو اثر علی اکبر صادقی و بهجت صدر به این دلیل که به دلیل افزایش قیمت دلار خواهان تصحیح قیمت شده بودند، از دور حراج خارج شده است. در این میان ٧٦اثر با ارقامی حیرت‌انگیز به فروش رسیدند تا یک بار دیگر ثابت شود اقتصاد هنر می‌تواند زمینه‌ای مطمئن برای سرمایه‌گذاری شاغلانی باشد که خسته از فضای دلالی دنبال فضایی مناسب برای فعالیت می‌گردند. در این بین تنها آثاری که فروش نرفتند، دو اثر از حسین زنده رودی و کوروش شیشه گران بودند.

مهمترین اتفاق شب حراج تهران اما شکسته شدن رکورد گرانقیمت‌ترین نقاشی تاریخ هنر ایران و ثبت آن به نام سهراب سپهری بود؛ و البته فروش پنج اثر بالای یک‌میلیارد تومان و نیز چکش خوردن ٦٣ اثر بالای یکصد‌میلیون تومان؛ که مجموعا فروشی ۳۱‌میلیارد و ۳۷۸‌میلیون تومانی را به بار آورده و این دوره حراج تهران را رونقی آشکار بخشید.

گران‌ترین‌ها

گران‌ترین اثری که در حراج نهم چکش خورد، همان‌گونه که گفته شد اثری از سهراب سپهری بود. تابلوی بزرگ و استثنایی سهراب که از سوی خانواده گلستان به این حراج ارایه شده بود و درنهایت هم ٥‌میلیارد و یکصد‌میلیون تومان چکش خورد. دیگر گران‌های شب حراج، اثری از حسین زنده رودی بود که ٢‌میلیارد و ٣٠٠‌میلیون تومان چکش خورد و البته کاری دیگر از سهراب سپهری که یک‌میلیارد و ٩٠٠‌میلیون تومان فروخته شد. نقاشی یک‌میلیارد و ٣٠٠‌میلیون تومانی منصور قندریز و اثر یک‌میلیارد و ١٠٠‌میلیون تومانی رضا مافی دیگر آثار گران شب حراج بودند.

دیگر گران‌ها

در نهمین حراجی تهران نقاشی مینیاتور پیدایش از محمود فرشچیان به قیمت ٩٠٠‌میلیون تومان؛ اثری بدون عنوان از منوچهر یکتایی به مبلغ ٨٠٠‌میلیون تومان؛ و آثاری چون اثر با آینه منیر فرمانفرماییان، مجسمه پرنده بهمن محصص و نقاشی فریده لاشایی هر یک ٧٥٠‌میلیون تومان چکش خوردند. پرتره‌ای از رجال دوران کمال الملک ٧٠٠‌میلیون تومان، نقاشی دو قطعه‌ای از آیدین آغداشلو ٦٥٠‌میلیون تومان، آثاری از پرویز تناولی و سید محمد احصایی هر یک ٦٠٠‌میلیون تومان، دو اثر از کوروش شیشه‌گران و سیراک ملکونیان هر یک ٥٥٠‌میلیون تومان و اثر آیینه کاری از منیر فرمانفرماییان ٥٢٠‌میلیون تومان حایز رتبه‌های بعدی فروش حراج تهران شدند.

ارزان‌ترین‌ها

در شب حراج جالب این‌که از بین ٨٠ اثر ارایه شده فقط سیزده اثر زیر یکصد‌میلیون تومان به فروش رسیدند؛ که رکوردی حیرت انگیز برای حراجی بود که به نظر می‌رسید در شرایط فعلی رونقی نخواهد داشت، اما رکوردشکن هم شد؛ و این اتفاق مهمی بود.

منبع:شهروند

انتهای پیام/

جزئیاتی از حراج بزرگ تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار