الگویی برای تحقق یک توصیه/منصوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مشکل اصلی در بحث کاهش هزینه سفرها، اراده مسئولان است

سفیر سابق ایران در چین گفت: مشکل اصلی در بحث کاهش هزینه سفرها اراده مسئولان است، زیرا تابحال اراده‌ای وجود نداشته است.

جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه کاهش هزینه‌ها و کم کردن سفرها و تعداد افراد حاضر در سفرها، اظهار کرد: وزارت امور خارجه در راستای اجرای وظایفش سفرهای کاری متعددی انجام می‌دهد که نسبت به کل سفرهای دولتی چندان نیست، این درحالی است که برخی از وزرا پروازهای زیادی به طور اختصاصی و با تعداد افراد زیاد انجام می‌دهند که باید به این موضوع توجه شود.

منصوری تصریح کرد: گاهی سفرهای رئیس جمهوری با 100 نفر انجام می‌گیرد، این درحالی است که علی‌رغم اینکه بارها در این زمینه تذکراتی داده شد، اما متاسفانه ترتیب اثر جدی نسبت به این مسئله داده نشده و همچنان این سنت و رویه ادامه دارد.

سفیر سابق ایران در چین ادامه داد: در کشور ما شرکت‌ها، موسسات و نهادهای ما سفرهای خارجی زیادی دارند که لازم است نگاهی ویژه جهت صرفه جویی بیشتر هزینه‌ها به این سفرها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بحث کاهش هزینه‌های سفر تقریبا از ابتدای انقلاب تاکنون وجود داشته است، گفت: هرچه به جلوتر می‌رویم تعداد سفرها و تعداد اعضای حاضر در این سفرها و همچنین هزینه‌های این سفرها رو به افزایش است که باید در این زمینه راهکاری دقیق اندیشید تا از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری شود.

منصوری با اشاره به سفرهای زیاد وزارت امور خارجه برای اجرای وظایفش، افزود: ما برای این سفرها قوانینی داریم اما متأسفانه به قوانین کشور عمل نمی‌شود، به طور مثال برای سفرها هیئت‌های سه نفره در ریاست جمهوری مسئولان باید بررسی کنند و در صورت تأئید آنها سفرها انجام شود، اما معمولا این هیئت‌ها تشکیل نمی‌شود یا به نظراتش توجهی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: برخی کشورها در سفرهای رئیس جمهور با 5 یا 8 نفر و با یک هواپیمای تجاری به کشور دیگر سفر می‌کنند ولی در کشور ما همین سفرها با پروازهای اختصاصی با قریب 100 نفر انجام می‌شود که هزینه زیادی در بر دارد.

سفیر سابق ایران در چین خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در بحث کاهش هزینه اراده مسئولان است، چرا که تابحال اراده‌ای از مسئولان برای تنظیم صحیح روابط خارجی وجود نداشته، لذا اراده مسئولان می‌تواند راهگشا باشد ضمن اینکه باید راهکاری درست در این زمینه اندیشید تا از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری شود.

گفتنی است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر امسال با تأکید بر اینکه ملت ایران باید بیدار و هوشیار باشد و توطئه‌ها را بشناسد، افزودند: امروز توطئه اصلی دشمن عبارت از «فشار اقتصادی» به توده‌های مردم برای خسته و ناامید کردن آنان است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همه دستگاههای حاکمیتی و مسئولان را به تلاش بی‌وقفه برای مقابله با این توطئه توصیه و خاطرنشان کردند: یک کانون مرکزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشکیل شده است که این کانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال کند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا کند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آحاد مردم نیز برای مقابله با این توطئه وظایفی دارند، افزودند: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد، «پرهیز از اسراف و زیاده‌روی» است.

ایشان، دست اندرکاران تجارت و بازرگانی خارجی را نیز به پرهیز از واردات کالاهای غیرضرور و کالاهایی که مشابه داخلی دارند، توصیه مؤکد کردند و گفتند: یکی از عادت‌هایی که میان برخی از مردم رواج دارد و باید کنار گذاشته شود، سفرهای تفریحی و غیرضروری به خارج از کشور است.

انتهای پیام/

کاهش هزینه سفرهای خارجی حرکتی ملی برای خنثی کردن طرح های دشمن است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار