گوترش مطرح کرد؛

موادمخدر پیچیده‌ترین معضل جامعه امروز است

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: چالش‌های موادمخدر از پیچیده‌ترین معضلاتی است که با آن‌ روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاوه مرادی معاون سازمان ملل در ایران در مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، پیام گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر را قرائت کرد.

متن پیام به شرح ذیل است:

چالش‌های موادمخدر از پیچیده‌ترین معضلاتی است که با آن‌ روبه‌رو هستیم، چرا که تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت و رفاه، خانواده‌ها و جوامع، امنیت و توسعه پایدار می‌گذارد.

همانطور که به اتفاق آرا در سند برآیند اجلاس ویژه مجلس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ تأکید شد، پرداختن به آن چالش‌ها نیازمند توجیهی جامع از بسیاری از جوانب است.

توقف شبکه‌های جرم سازمان یافته و قاچاقچیان مواد مخدر نیازمند همکاری‌های بین المللی و پاسخ‌های موثر انتظامی، با رعایت کامل حقوق بشر و طبق استاندارد‌های جهانی است.

در عین حال، باید رویکرد‌های علمی برای پیشگیری، درمان و حمایت داشته باشیم.

سند برآیند اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر گام‌های ملموس و مشخص برای اقدام متوازن تأکید می‌کند که ریشه در اصل مسئولیت مشترک دارد.

این سند همچنین به نحوی قابل انعطاف است که کشور‌ها می‌توانند سیاست‌های ملی مبارزه با موادمخدر خود را طبق نیاز‌ها و اولویت‌های خود پیاده کنند؛ همانطور که من در زمانی که نخست وزیر پرتغال بودم، انجام دادم. در راستای سه کنوانسیون بین‌المللی موادمخدر پاسخ‌های غیر کیفری را در صورت در اختیار داشتن موادمخدر برای مصارف شخصی معرفی کردم و در عین حال منابع را برای پیشگیری، درمان و بازگشت به اجتماع و مبارزه با جرایم مرتبط با قاچاق موادمخدر تقویت کرده‌ام.

راه حل‌های ساده‌ای در این راه وجود ندارد، اما بر اساس تجربه خود اعتقاد راسخ دارم که ما می‌توانیم مسیر بهتری را برای مبارزه با مشکل جهانی مواد مخدر در پیش گیریم.

بر اساس چارچوب‌های بین المللی توافق شده و با استفاده از توافق اتخاذ شده در اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان راهنما از کشور‌ها می‌خواهم خدمات پیشگیری درمان بازتوانی و بازگشت به جامعه را ارتقا بخشند؛ از دسترسی به دارو‌های تحت کنترل اطمینان حاصل کنند و در عین حال از انحراف و سوء مصرف جلوگیری کنند. جایگزین‌ها برای کشت غیرقانونی مواد مخدر را ارتقا بخشند و قاچاق و جرم سازمان یافته را متوقف کنند. همه این اقدامات نیازمند مساعدت عالی و گسترده و تلاش برای دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار دست در دست هم می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که همه افراد با سلامت، کرامت و صلح همراه با امنیت و سعادت می‌توانند زندگی کنند.

انتهای پیام/

متن پیام گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار