نحوه سهم بندی پول دریافتی ایران از فیفا مشخص شد

فدراسیون فوتبال بعد از حضور تیم ملی فوتبال در روسیه درآمد هنگفتی بدست می‌آورد و فیفا به زودی این مبلغ را به فوتبال ما پرداخت خواهد کرد.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیم ملی فوتبال ایران با ارائه نمایشی آبرومندانه در گروه مرگ رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و کسب پیروزی یک بر صفر مقابل مراکش، تساوی یک - یک برابر پرتغال و متحمل شدن شکست خفیف یک بر صفر از اسپانیا توانست بهترین نتیجه تاریخ حضور خود در ادوار مختلف جام جهانی را به دست آورد و بیشتر کارشناسان و فوتبالدوستان عملکرد شاگردان کارلوس کی روش در روسیه را تحسین کردند.

نحوه سهم بندی پول دریافتی ایران از فیفا مشخص شد

با نمایش شورآفرین تیم ملی ایران در روسیه، فدراسیون فوتبال کشورمان هم که در ماه‌های اخیر مورد انتقاد‌های گسترده‌ای قرار گرفته بود توانست بار دیگر اعاده حیثیت کند. البته شرکت در این رقابت‌ها از لحاظ مالی هم سود هنگفتی به حساب فدراسیون واریز می‌کند چرا که فیفا به تمام تیم‌هایی که در مرحله گروهی جام جهانی شرکت کرده اند، هشت میلیون دلار پاداش می‌دهد و به میزان پیشروی تیم‌ها در مراحل حذفی، میزان پاداش دریافتی آن‌ها هم افزایش می‌یابد.

فدراسیون فوتبال ایران به دلیل حذف تیم ملی در مرحله گروهی، بیش از هشت میلیون دلار از فیفا عایدی ندارد، اما همین مبلغ هم می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات فعلی فوتبال ایران تاثیرگذار باشد. البته طبق قراردادی که فدراسیون با کارلوس کی روش به امضاء رسانده است ۱۰ درصد از این مبلغ یعنی ۸۰۰ هزار دلار به سرمربی پرتغالی تیم ملی تعلق دارد. در واقع کی روش با محاسبه دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی، ۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون و با محاسبه نرخ دلار آزاد، حدود هفت میلیارد تومان از جام جهانی درآمدزایی می‌کند.

نحوه سهم بندی پول دریافتی ایران از فیفا مشخص شد

بیشتر بخوانید:

افزایش چشمگیر پاداش بازیکنان تیم‌های ایرانی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸

پاداش یک و نیم میلیون دلاری فیفا به ایران کجاست؟

در مورد باقی مانده این مبلغ هم فدراسیون فوتبال تصمیم گیرنده است و می‌تواند این پاداش را صرف امور مختلفی مانند آماده سازی تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا، تجهیز و توسعه مرکز ملی فوتبال ایران، تیم‌های پایه و ... کند.

در کنار این امر جام جهانی ۲۰۱۸ را می‌توان برای باشگاه‌هایی که بازیکنشان در این رقابت‌ها حضور داشتند، یک منبع مالی خوب محسوب کرد چراکه فیفا با مارکتینگ و حق پخش تلویزیونی این رقابت‌ها به درآمد هنگفتی دست یافته که قرار است ۲۰۹ میلیون دلار از این درآمد را به باشگاه‌ها اختصاص دهد. در حقیقت هر باشگاه به میزان حضور بازیکنانش در اردو‌های فیفادی و زمان برگزاری جام جهانی از این مبلغ سود می‌برد.

۳۲ تیم حاضر در جام جهانی، ۷۳۶ بازیکن با خود به روسیه آورده بودند و به هر بازیکن برای یک روز ۸ هزار و ۵۳۰ دلار تعلق می‌گیرد.

تیم ملی فوتبال ایران هم با احتساب روز‌های برگزاری اردو‌های آماده سازی اش پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ و حضور در این مسابقات، ۲۶ روز درگیر جام جهانی بود و طبق این فرمول در مجموع به ۲۳ بازیکن ایران پاداشی معادل ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ دلار (حدود ۴۶ میلیارد تومان) اختصاص می‌یابد.

نحوه سهم بندی پول دریافتی ایران از فیفا مشخص شد

امیر صدیقی، کارشناس حقوقی فوتبال در گفتگو با خبرنگار ما درباره نحوه پرداخت پاداش ۲۰۹ میلیون دلاری فیفا به باشگاه‌های دارای بازیکن در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بیان کرد: فیفا در این جام جهانی از لحاظ مارکتینگ و حق پخش تلویزیونی به رشد قابل توجهی رسید و تصمیم گرفت این سود هنگفت را با باشگاه‌ها شریک شود. به همین دلیل ۲۰۹ میلیون دلار به این امر اختصاص داد که این مبلغ با نرخ فعلی دلار در کشورمان حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود. فیفا این مبلغ را برمبنای تعداد حضور بازیکنان در جام جهانی و تعداد روز‌هایی که طبق تقویم فدراسیون بین المللی فوتبال در اردو‌های آماده سازی شرکت می‌کنند، بین تمام ۷۳۶ بازیکن تیم‌های حاضر در جام جهانی تقسیم می‌کند. یعنی به هر بازیکن در یک روز حدود ۸۵۳۰ دلار تعلق می‌گیرد. این زمان هم از ۲ هفته پیش از شروع جام تا یک روز پس از پایان کار تیم‌ها در مسابقات درنظر گرفته می‌شود. یعنی تیم ملی ایران از ۱۰ خرداد تا ۵ تیر، ۲۶ روز درگیر این مسابقات بوده است و طبق همین فرمول باشگاه‌هایی که در تیم ملی بازیکن داشتند، برای هر بازیکن ۲۲۱۷۸۰ دلار درآمد دارند.

او افزود: البته فیفا برای اعطای این پاداش، سابقه 2 سال پیش از جام جهانی بازیکنان را بررسی کرده و به میزان حضور آن‌ها در هر باشگاه پاداش می‌دهد. به عنوان مثال تیم‌های پرسپولیس و اوستنده بلژیک که در طول ۲ فصل اخیر، رامین رضائیان را در ترکیب داشته اند برای این بازیکن نیمی از این مبلغ ۲۲۱۷۸۰ دلاری را دریافت می‌کنند یا بخش زیادی از پاداش مهدی طارمی که پیش از جام جهانی برای الغرافه قطر به میدان می‌رفت، به پرسپولیس می‌رسد چراکه طارمی در طول این ۲ سال تنها یک نیم فصل برای تیم قطری بازی کرد.

نحوه سهم بندی پول دریافتی ایران از فیفا مشخص شد

برای اطلاع از آخرین پیگیری‌های فدراسیون فوتبال نسبت به دریافت این پاداش با حمیرا اسدی، رئیس دپارتمان امور بین الملل فدراسیون تماس گرفتیم که او ضمن اعلام اینکه تاکنون هیچ پاداشی به حساب فدراسیون فوتبال واریز نشده است، اظهار داشت: فیفا تاکنون بخشنامه نحوه تقسیم پاداش‌های جام جهانی را هم به ما ابلاغ نکرده است و تا زمانی که این کار انجام نشود، نمی‌توانیم اطلاع رسانی دقیقی درباره میزان دریافتی هر باشگاه و تیم داشته باشیم. حتی احتمال دارد پاداش بازیکنان و باشگاه‌ها با همان هشت میلیون دلاری که فیفا برای فدراسیون‌ها در نظر گرفته است، ادغام شود.

امیرصدیقی درباره بخشی از اظهارات حمیرا اسدی مبنی بر اینکه فیفا تاکنون برای تقسیم پاداش‌ها بخشنامه‌ای به فدراسیون ابلاغ نکرده است، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این بخشنامه سال گذشته به تمام فدراسیون‌های حاضر در جام جهانی ابلاغ شد. درمورد زمان پرداخت پاداش هم باید بگویم معمولا پس از اتمام رقابت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با درنظر گرفتن جایگاه تیم‌ها پاداش بازیکنان، باشگاه‌ها و فدراسیون پرداخت می‌شود. البته اگر تحریم‌هایی که علیه کشورمان وجود دارد برای ما در راه دریافت پاداش فیفا مشکل ساز نشود.

فدراسیون فوتبال ایران در دوره قبلی جام جهانی برای دریافت پاداش فیفا با دردسر‌های زیادی مواجه شد به شکلی که مسئولان و رئیس سابق فدراسیون بار‌ها به بهانه‌های مختلف از واریز نشدن این مبلغ میلیاردی به حساب فدراسیون خبر دادند، اما در نهایت مشخص شد بخش اعظمی از پاداش ملی پوشان فوتبال کشورمان در برزیل، برای تاسیس ساختمانی به نام ایفمارک در مرکز ملی فوتبال ایران هزینه شده است. این امر سبب شد کارلوس کی روش بار‌ها در مصاحبه‌های مختلف به زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی ایفمارک و علی کفاشیان تاخته و حتی به آن‌ها اهانت کند. به همین دلیل مهدی تاج و همکارانش برای جلوگیری از بروز چنین اتفاق‌هایی پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باید کاملا شفاف عمل کرده و اقدام‌هایی که با هزینه هشت میلیون دلار (حدود ۷۲ میلیارد تومان) انجامی می‌دهند به صورت جزئی شرح دهند.

به هر حال باشگاه‌هایی مانند استقلال، پرسپولیس، مشکی پوشان و پدیده اکنون با مشکلات مالی گسترده‌ای مواجه هستند می‌توانند با این پاداش بخش زیادی از بدهی هایشان را پرداخت کنند.

نحوه سهم بندی پول دریافتی ایران از فیفا مشخص شد

میزان دریافتی باشگاه‌های، بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران از پاداش ۲۰۹ میلیون دلاری فیفا

  • پرسپولیس- علیرضا بیرانوند، وحید امیری، مهدی طارمی (یک فصل و نیم) رامین رضائیان (یک فصل) ۶۰۸۸۹۵ دلار (حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)
  • الغرافه قطر- مهدی طارمی (یک نیم فصل) ۵۵۴۴۵ دلار (حدود ۵۰۰ میلیون تومان)
  • اوستنده بلژیک- رامین رضائیان (یک فصل) ۱۱۰۸۹۰ دلار (حدود یک میلیارد تومان)
  • ذوب آهن اصفهان- محمدرشید مظاهری- ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • استقلال- روزبه چشمی- مجید حسینی- امید ابراهیمی- پژمان منتظری (یک فصل) ۷۷۶۲۳۰ دلار (حدود هفت میلیارد تومان)
  • الاهلی قطر- پژمان منتظری (یک فصل) ۱۱۰۸۹۰ دلار (حدود یک میلیارد تومان)
  • سایپا: مهدی ترابی- ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • آخمت گروژنی روسیه- میلاد محمدی- ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • السد قطر- مرتضی پورعلی گنجی- ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • پدیده مشهد - محمدرضا خانزاده (یک فصل) ۱۱۰۸۹۰ دلار (حدود یک میلیارد تومان)
  • مشکی پوشان دیار خراسان مشهد - محمدرضا خانزاده (یک فصل) ۱۱۰۸۹۰ دلار (حدود یک میلیارد تومان)
  • سپاهان اصفهان- احسان حاج صفی (یک فصل) ۱۱۰۸۹۰ دلار (حدود یک میلیارد تومان)
  • پانیونیوس یونان- کریم انصاری فرد و احسان حاج صفی (نیم فصل) مسعود شجاعی (یک فصل و نیم) ۲۷۷۲۲۵ دلار (حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون)
  • روستوف روسیه- سردار آزمون و سعید عزت اللهی (یک فصل) ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • آنژی ماخاچ قلعه روسیه- سعید عزت اللهی (یک نیم فصل) ۵۵۴۴۵ دلار (حدود ۵۰۰ میلیون تومان)
  • آمکار پرم روسیه- سعید عزت اللهی (یک نیم فصل) ۵۵۴۴۵ دلار (حدود ۵۰۰ میلیون تومان)
  • آ. ا. ک. آتن یونان- مسعود شجاعی (یک نیم فصل) ۵۵۴۴۵ دلار (حدود ۵۰۰ میلیون تومان)
  • المپیاکوس یونان: کریم انصاری فرد (یک فصل و نیم) احسان حاج صفی (یک نیم فصل) ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • اوسترشوندس سوئد- سامان قدوس (۲ فصل) ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • آلکمار هلند- علیرضا جهانبخش (۲ فصل) ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • وولفسبورگ آلمان- اشکان دژاگه (یک نیم فصل) ۵۵۴۴۵ دلار (حدود ۵۰۰ میلیون تومان)
  • ناتینگهام فارست انگلیس- اشکان دژاگه (یک نیم فصل) ۵۵۴۴۵ دلار (حدود ۵۰۰ میلیون تومان)
  • هیرنوین هلند- رضا قوچان نژاد (۲ فصل) ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • روبین کازان روسیه- سردار آزمون (یک فصل) ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • باریئرنسه پرتغال- امیر عابدزاده (یک فصل) ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)
  • ماریتیمو پرتغال امیر عابدزاده (یک فصل) ۲۲۱۷۸۰ دلار (حدود ۲ میلیارد تومان)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۱ تير ۱۳۹۷
برای پرسپولیس رضاییان رو جمع نزدید
-
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۷ تير ۱۳۹۷
عشق سردار ازمون دمت گرم
-
سینا
۲۳:۳۴ ۱۴ تير ۱۳۹۷
خدا وکیلی اگه پول رو مستقیم بدن مردم بهتره
فقط میگم به بچه های تیم ملی خدایی دستتون درد نکنه لااقل آبروی ایران و ایرانیو خریدین.
Germany
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۳ تير ۱۳۹۷
سوال ؟؟؟ این درآمد ها شامل پرداخت مالیات هم می شوند ..میزان مالیات آن چقدر است ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۷
چه سودی برای ما داره ؟ این همه وقت مردم را سر کار گذاشتید که چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۳ تير ۱۳۹۷
بهتر بود بیشتر از بازیکنان شاغل در لیگ خودمون استفاده میکردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۳ تير ۱۳۹۷
زنده باد علیرضا بیرانوند دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۲ تير ۱۳۹۷
که اینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۲ تير ۱۳۹۷
شماره کارت منو به فیفا بدین بگین کل مبلغ لطفا کارت به کارت کنند ، ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۲ تير ۱۳۹۷
نوش جونشون...کم زحمت نکشیدند...همینقدر که سعی کنن توی ایر ان خرج کنند نفعش به همه میرسه..خدا روزی رسونه...
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۱:۱۴ ۱۲ تير ۱۳۹۷
حالا کی روش تیم رو برده جام جهانی نباید دستمزدشو بگیره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۲ تير ۱۳۹۷
بیت المال ملت رو همینطوری خرج فوتبال میکنن انصافا چرا این فوتبال رو خصوصی نمی کنن تیمای استقلال و پرسپولیس بخصوص آخه چطوری وجدانشون قبول میکنه میلیارد میلیارد پول ملتو میدیدن به یه عده تازه جالب ترش این که شنیدم برخی بازیکنای تیم ملی به خاطر شاهکار تو جام جهانی درخواست معافیت از خدمت سربازی رو کردن واقعا دیگه همه جوره شورشو در آورده این فوتبال چند میلیارد برای یه بازیکن به خاطر بازی کردن
Germany
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۲ تير ۱۳۹۷
برای تمرینات تیم ملی از پول بیت المال و مردم خرج می کنند ولی همیشه سودش توی جیب عده خاصی میره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۲ تير ۱۳۹۷
برادر من از کارگران شهرداری بوده ۱۵ میلیون وام ۲۷ درصد گرفته ثامن الان هم مریض شده و اخراجشم کردند چکار باید کنیم خدا خودت به داد ما برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۲ تير ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
ای خدا تو عادل و دادگستر و دانایی، من میشه روزهایی که پول خرید یک کیلو موز رو ندارم تا از شرمندگی بچه هام بیروم بیام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۲ تير ۱۳۹۷
چه جالب اون وقت من لنگ یک ملیون تومنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
آیا تحریم ها برای دریافت پول مشکلی ایجاد نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۲ تير ۱۳۹۷
خوبه دیگه پول گرفتید بکنید جیبتون به کسی ندید حالشو ببربد کی به کیه .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۲ تير ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
آخرین اخبار