یکی از نامه‌های آلبرت اینشتین در روزی که شهروندی آلمانی خود را انکار کرد زیر چکش حراج رفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی فوروارد، نامه آلبرت اینشتین، فیزیکدان معروف در روزی که شهروندی آلمانی خود را انکار کرد، در لس آنجلس زیر چکش حراج رفت. حراج این نامه با قیمت پایه 25 هزار دلار آغاز شد و در نهایت، به قیمت 30 هزار و 250 دلار به فروش رسید.

اینشتین در آستانه ظهور حزب نازی در آلمان متوجه شد کشور محل تولدش دیگر جای ادامه زندگی نیست. به همین منظور طی نامه ای شهروندی آلمانی خود را انکار کرد.

او این نامه را روی عرشه کشتی بلژیکی «اس‌اس بلگنلند» زمانی که برای تفریح از آمریکابه زادگاه خود بازگشته بود، در تاریخ 28 مارس 1933 نوشته است. در این نامه که چند دقیقه پیش از حرکت کشتی از بندر آنتورپ نوشته شده است، او خطاب به همسرش السا و خواهرش مایا وینتلر در مورد اوضاع وخیم در آلمان هشدار می دهد. یک روز پیش از آن، اینشتین پاسپورت خود را تحویل کنسولگری آلمان در آنتورپ داده و ملیت آلمانی خود را انکار کرده بود.

پس از آنکه حزب نازی قدرت را در ژانویه 1933 به دست می گیرد، به خانه اینشتین یورش می برد، اما او و همسرش مدت ها قبل به آمریکا مهاجرت کرده بودند. اینشتین چند ماه پس از سفر به آمریکا، به زادگاهش باز می گردد تا تابستان را در اقامتگاه خود در شهر کاپوث استراحت کند. با این حال، پس از اطلاع از حمله نازی ها به خانه اش و شرایط اسف بار در آلمان تصمیم می گیرد علاوه بر تحویل گذرنامه، ملیت آلمانی خود را نیز انکار کند.

پیش از این نیز، یکی دیگر از نامه های اینشتین که در سال 1938 برای کمک به پناهندگان یهودی نوشته بود، به قیمت 31 هزار و 250 دلار  فروخته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار