در نشست سندیکای برق ایران مطرح شد؛

بدهی وزارت نیرو به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید/ خاموشی‌ها ادامه دارد

عضو سندیکای برق گفت: میزان بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است و به دلیل عدم پرداخت بدهی، خاموشی‌های مکرر را شاهد هستیم.

بدهی وزارت نیرو به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید/خاموشی‌ها ادامه داردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، علی بخشی رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران امروز (شنبه 16تیر) در نشست خبری با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر صنعت برق، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز، بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه صنعت برق را به ورطه ورشکستگی کشانده است که به دلیل استراتزیک بودن این صنعت هر گونه خطا و نقصان می‌تواند آسیب‌های جدی به بار آورد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به اینکه از دو سال گذشته هشدار‌هایی در مورد خاموشی داده شده بود، تصریح کرد: با توجه به کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت، خاموشی‌های اتفاق افتاده دور از ذهن نبود و پیش‌بینی می‌شود میزان خاموشی‌ها در سال‌های آینده نیز بیشتر شود.

لغو معافیت وزارت نیرو ازپرداخت سهم یارانه نقدی

در ادامه پیام باقری نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به اینکه اقتصاد کلان ایران وابسته به درآمدهای نفتی است، تصریح کرد: به دلیل این وابستگی عمده نگاه ما در تدوین بودجه با تکیه بر درآمدهای نفتی است و از این بابت تا حدی در سالهای گذشته خوش خیال شدیم که در مجلس هفتم شاهد تثبیت قیمت حامل های انرژی به عنوان هدیه ای از سوی دولت به مردم بود. اما با تحریم های سال ۸۹ و مشکلات مربوط به انتقال درآمدهای نفتی به کشور، به اجبار به سمت حقیقی کردن قیمت های انرژی رفتیم.

وی ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه باید با افزایش قیمت برق اختلاف قیمت‌ها را جبران می‌کردیم، اما با وجود سپری شدن یکساله از برنامه ششم توسعه تاکنون  تنها ۴۶ ریال معادل ۷ درصد به قیمت برق اضافه شده است.

به گفته وی، میزان بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی و بانک‌ها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که به دلیل عدم پرداخت بدهی سرمایه‌گذاری جدیدی در این حوزه صورت نگرفته است و خاموشی‌های مکرر را شاهد هستیم.

باقری با اشاره به سهم وزارت نیرو در هدفمندی یارانه‌ها بیان کرد: وزارت نیرو در سال ۹۵ به دلیل حجم بالای بدهی‌های خود از پرداخت سهم یارانه به مبلغ ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیارد تومان در ماه معاف شد. این در حالی است که از سال ۹۶ مبالغی به رقم حدودی ۱۱۰۰ میلیارد تومان مجدداً برداشت شد و اوایل امسال نیز مبالغی به منظور سهم یارانه‌ای از محل درآمد‌های این وزارتخانه کسر شد.

 نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به اینکه در بودجه امسال سهم بودجه عمرانی به طور کل و صنعت برق به میزان ۱۴ درصد کاهش یافت، اظهار کرد: با کاهش بودجه عمرانی شاهد افزایش معوقات وزارت نیرو به بخش‌های مختلف هستیم و حتی دریافتی ۱۱۰۰ میلیاردی از محل قبوض مردک که باید به ساتبا پرداخت می‌شد، هنوز وصول نشده است و بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه‌های تولید انرژی‌های نو فعالیت خود را متوقف کرده اند.

وی با اشاره به افزایش سالانه مصرف برق در کشور بیان کرد: با وجود افزایش ۷ درصدی تقاضای برق که معادل ۵ هزار مگاوات است، وزارت نیرو تنها برای ۲ هزار مگاوات سرمایه گذاری انجام می‌دهد که می‌توان خاموشی‌های زیادی را به وجود آورد.

باقری با اشاره به تأثیر نوسانات نرخ ارز بر فعالیت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تصریح کرد: نوسانات نرخ ارز، بسیاری از فعالان بخش خصوصی را دچار مشکل کرده است و بدین منظور قرارداد‌هایی برای در نظر گرفتن پوشش ریسک تدوین شد که شرکت توانیر بدون در نظر گرفتن این موارد قرارد‌ادهای خود را تدوین کرده است.

به گفته وی؛ از سال ۸۹ تاکنون ۳۰۰ قرارداد به ارزش ۴ تا ۵ میلیارد تومان با بخش دولتی متوقف شده است.

کاهش ۱۹۹ میلیون یورویی صادرات تجهیزات برق

نصرالله رهنما نایب رئیس دوم هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به کاهش عملکرد بخش خصوصی در تولید برق اظهار کرد: در یک سال گذشته واحد‌های تولید برق به دلیل کمبود سرمایه گذاری حدود ۷ هزار نفر از نیرو‌های خود را تعدیل کردند.

نایب رئیس دوم هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به کاهش صادرات تجهیزات برق تصریح کرد: میزان صادرات تجهیزات برق از سال ۹۵ که حدود ۷۷۰ میلیون یورو بود به ۵۷۱ ملیون یورو رسیده است.

رهنما در پایان گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۹۴ حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که با کاهش ۲۰ درصدی به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
من برای پیگیری پرونده برق به نزد یکی از روسای حراست شرکت برق استان مراجعه کردم به یک مورد تامل انگیز برخورد کردم رئیس حراست داخل اتاقی نشسته بود آن اتاق ظاهرا سالون اجتماعات بود خیلی بزرگ بود روی میز حدود 12 متری بیش از صدها لو تقدیر انباشته شده بود بنظرم داخل آن لوح شبیه دفترچه هر کدام چند سکه طلا یا کارت بانکی بود شرکت مذکور قصد داشت آنرا بین مدیران خود توزیع کند حقوق نجومی را با اینگونه پرداختها جبران میکنند چرا باید وزارت نیرو بدهی خود را نپردازد باید جلوی این پرداختهای غیرقانونی گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۷ تير ۱۳۹۷
چار ساعت خاموشی با اطلاع بهتر از نیم ساعت خاموشی بدون اطلاعه
آخرین اخبار