زایمان در آب، روشی طبیعی برای کاهش درد زایمان/سزارین در ایران ۳ برابر بیشتر از آمار‌های جهانی است

یک متخصص زنان و زایمان در شیراز، زایمان در آب، را روشی طبیعی برای کاهش درد زایمان دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ لیلا کاظمیان متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری، اظهار کرد: هنوز هم ترس از درد زایمان، از مهمترین علت‌های خودداری بانوان از زایمان طبیعی است، اما روش‌های جدیدتری برای کاهش این نگرانی، به کمک مادران آمده که از آن جمله زایمان در آب است.

وی، با معرفی زایمان در آب به عنوان یک روش زایمان طبیعی، ادامه داد: طبق آمار‌های اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گسترش سزارین در ایران به طور متوسط ۳ برابر بیشتر از آمار‌های جهانی بوده، اما این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته برای کاهش عمل سزارین، برنامه‌ریزی می‌شود.

کاظمیان با بیان اینکه علاوه بر ترس از درد زایمان، باور‌های نادرست از روند زایمان نیز سبب پناه بردن و اصرار مادران باردار به انجام سزارین می‌شود، گفت: آگاهی مادران باردار از شیوه‌های تسکین درد زایمان، بسیار اندک بوده و اغلب آن‌ها به عنوان تنها جایگزین، عمل جراحی سزارین را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به روش‌های علمی که می‌تواند بدون عارضه برای مادر یا جنین، درد را به کمترین حد خود برساند، تصریح کرد: در طول یک و نیم قرنی که از به کارگیری نخستین روش‌های تسکین درد زایمان می‌گذرد، توجه به روش‌های غیردارویی به تدریج، بیشتر شده است.

کاظمیان با بیان اینکه قدرت شفابخشی آب، قرن‌ها است که ثابت شده و اثر بی‌وزنی آب، سبب خلق فشار یکسان بر تمام اعضای بدن می‌شود، این امر را سبب کاهش انرژی از دست رفته، ایجاد شل‌سازی (Relaxation) در آب و در نتیجه کاهش درد دانست.

این متخصص زنان و زایمان گفت: مکانیسم این اثر، به صورت فعال کردن گیرنده‌های اعصاب حسی محیطی است و سبب کاهش درد، افزایش کیفیت انقباض‌ها، افزایش ترشح اندورفین‌ها، کاهش ترشح استرس هورمون‌ها، ترشح آدرنالین و افزایش حرکت مادر و قرارگیری در وضعیت‌های مناسب در مراحل مختلف زایمان می‌شود.

وی ادامه داد: در این روش، روند طبیعی زایمان حفظ شده و در مرحله نخست زایمان، درد کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و از سویی دیگر، به آمادگی قبلی مادر از نظر تکنیک‌ها و تمرین‌های تنفسی در ماه‌های پایانی بارداری، نیاز مبرمی وجود نداشته و با آموزش موقت و کوتاه مدت نیز امکان‌پذیر است.

کاظمیان گفت: کاهش تجویز دارو‌های از بین برنده درد، از جمله مزایای زایمان در آب، است.

وی اضافه کرد: در زمان انجام زایمان در آب، مادر عملکرد به مراتب آسان تری از زایمان بر روی تخت داشته و از میزان مداخله پزشکی هنگام زایمان نیز کاسته می‌شود.

این پزشک متخصص زنان و زایمان افزود: کاهش آسیب‌های کانال زایمانی و نیاز کمتر به برش در ناحیه پرینه برای تسریع خروج جنین و در نتیجه کاهش تروما، ضربه و آسیب به نوزاد، حرکت‌های آزاد مادر در آب، شرکت فعال او در امر زایمان و ورود ملایم نوزاد، از دیگر مزایای زایمان در آب است.

وی نشانه‌های آرامش‌دهنده آب را سبب کاهش اضطراب و ترس مادر برشمرد و تصریح کرد: این خود سبب کاهش درد زایمان نیز می‌شود، کاهش درد منجر به ذخیره انرژی مادر شده و در مرحله دوم زایمان که مرحله خروج جنین است، بسیار کمک کننده است، از سویی دیگر در این روش، شاهد کاهش مشکلات «breast feeding» یا همان تغذیه با شیر مادر پس از زایمان هستیم.

کاظمیان بیان کرد: این شیوه زایمان نیز مانند تمام روش‌های رایج، دارای عوارض است و مادران به این نکته توجه داشته باشند که باید در محیط درمانی و بیمارستانی، زیر نظر متخصص زنان و ماما‌های با تجربه انجام شود.

انتهای پیام/ن

زایمان در آب روشی برای کاهش درد زایمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.