بیمه شالیزار خوب یا بد؟!

در حالی که محصول برنج در صدر محصولات خسارت دیده گیلان قرار دارد، اما شالیکاران فقط ۱۶ درصد از شالیزار‌های خود را بیمه کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ بر اساس شاخص‌های معاونت خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان ، محصول برنج در صدر محصولات خسارت دیده استان قرار دارد و بیشترین خسارات آن ناشی از باران‌های سیل آسا هنگام برداشت ، خشکسالی و سرمازدگی هنگام خزانه گیری و کشت برنج است ، اما شالیکاران امسال فقط ۱۶ درصد از شالیزار‌های خود را بیمه کردند.

بیمه شالیزار خوب یا بد

بی رغبتی شالیکاران گیلانی از بیمه شالیزار

پیمان معمار زاده معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان گفت: دهم تیر امسال ، در حالی مهلت بیمه شالیزار‌ها به پایان رسید که با وجود ۴ مرحله تمدید این فرصت ، شالیکاران گیلانی فقط ۳۸ هزار و ۲۵۰ هکتار از شالیزار‌های خود را  زیر چتر بیمه بردند که ۲۶ درصد کمتر از سطح شالیزا‌های بیمه شده  سال گذشته است.

بیمه شالیزار خوب یا بد

بی خبری یا بی اعتمادی شالیکاران

محمد دادرس سرپرست اداره کل هواشناسی گیلان گفت: کارشناسان هواشناسی و کشاورزی قبل از شروع سال زراعی نسبت به گرمای بی سابقه هوا ، خشکسالی و کم آبی‌های احتمالی به شالیکاران هشدار داده بودند.

وی افزود: گرمای بی سابقه هوا در این استان، میزان تبخیر آب در برخی روز‌ها را هم نسبت به حالت طبیعی ۳ برابر کرده است.

بیمه شالیزار خوب یا بد

همچنین کاظم لطفی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم از کاهش ۳۵ درصدی ورودی آب سد سفید رود خبر داد و گفت: این در حالی است که سد سفید رود آب زراعی ۱۷۰ هزار هکتار شالیزار را تامین می‌کند، اما با همه این هشدار‌ها شالیکاران رغبتی برای بیمه شالیزار‌های خود نداشتند.

بیمه شالیزار خوب یا بد

پرداخت نشدن به موقع و کامل خسارات، پرداخت تدریجی و مرحله به مرحله غرامت ها، انتظار و دیدگاه نادرست شالیکاران از بیمه به علت نا آشنایی آنان با فعالیت‌های بیمه و بی اعتمادی شالیکاران به نحوه محاسبه و تخمین خسارت، از مهم‌ترین دلایل رغبت نه چندان مطلوب بهره برداران از بیمه کشاورزی در گیلان است.

بیمه شالیزار خوب یا بد

نوبت بندی آب برای گذر از تنش آبی

علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اگرچه با نوبت بندی آب، آب زراعی ۱۷۰ هزار هکتار از شالیزار‌های آبخور سد سفید رود، تامین شده، اما حدود ۶۸ هزار هکتار از شالیزار‌هایی که با استفاده از منابع آبی سنتی آبیاری می‌شوند، با تنش آبی مواجه اند، این درحالی است که در فصل خوشه زنی برنج که وابسته به آب کافی است، به سر می‌بریم و اگر گرمای هوا به همین منوال ادامه یابد، ممکن است محصول برنج با خسارت‌های فراوانی روبرو شود.

بیمه شالیزار خوب یا بد

درد و دل‌هایی از جنس رنج برنج

اگرچه برخی از شالیکاران بیمه را قوت قلبی برای خود می‌دانند و هرسال شالیزار‌های خود را بیمه می‌کنند، اما برخی هم، دل ِخوشی از بیمه کشاورزی ندارند و شالیزارهایشان را بیمه نکردند و می‌گویند بیمه در سال‌های گذشته غرامت محصول را با تاخیر و کمتر از میزان خسارت وارده پرداخت کرده و این در حالی است که دفاتر بیمه، تعرفه بیمه کشاورزی را یک باره و تمام و کمال دریافت می‌کنند، اما هنگام پرداخت غرامت امروز و فردا می‌کنند و همه این موارد موجب بی رغبتی بیمه شد.

بیمه شالیزار خوب یا بد

تامین نشدن اعتبارات، زمان پرداخت غرامت شالیزار‌ها را با تاخیر مواجه می‌کند

پیمان معمار زاده معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان با بیان اینکه تا سال زراعی ۹۴-۹۳ فاصله بین وقوع خسارت تا دریافت غرامت فقط ۴۵ تا ۶۰ روز طول می‌کشید گفت: تا آن زمان برای اینکه غرامت کشاورزان زودتر به دست شان برسد از منابع بانک کشاورزی استفاده می‌شد و پس از آن بانک مطالبه اش را از دولت پس می‌گرفت.

وی افزود:، اما از ۴ سال پیش دستگاه‌های نظارتی با این شیوه یعنی استفاده از منابع بانک کشاورزی که جزو منابع مردمی است، مخالفت و مصوب کردند غرامت محصولات کشاورزی از جمله برنج باید از محل منابع دولتی پرداخت شود که به علت کمبود منابع دولتی و تامین نشدن اعتبارات، از آن پس غرامت‌ها با تاخیر و به تدریج پرداخت می‌شد که این امر شالیکاران را نسبت به بیمه بی اعتماد کرد.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل پارسال برای نخستین بار ردیف اعتباری ویژه‌ای برای بیمه کشاورزی تعریف شد که از طریق آن توانستیم ۹۲ درصد غرامت پارسال شالیکاران گیلانی معادل ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را به آنان پرداخت کنیم.

بیمه شالیزار خوب یا بد

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان: آگاه نبودن شالیکاران از بیمه کشاورزی، علت نارضایتی آنان است.

در حالی که کشاورزان از پایین بودن میزان غرامت و بالا بودن تعرفه بیمه گلایه دارند، اما پیمان معمارزاده معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل نارضایتی شالیکاران، آگاه نبودن آنان نسبت به نوع خدمات بیمه و چگونگی محاسبه و پرداخت غرامت‌ها است.

وی افزود: بیمه کشاورزی، فقط غرامت خسارت‌هایی را که بر اساس عوامل طبیعی، چون خشکسالی، باران‌های سیل آسا و آبگرفتگی است پرداخت می‌کند این درحالی است که برخی شالیکاران پرداخت خسارت بر اثر آفات و همچنین خوابیدگی شالیزار‌های شان که ناشی از کود دادن زیاد است را از بیمه مطالبه می‌کنند.

بیمه شالیزار خوب یا بد

بیمه شالیزار خوب یا بد

تخفیف حق بیمه یکی از سیاست‌های حمایتی کشاورزان

پیمان معمارزاده معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان به یکی از سیاست‌های حمایتی بیمه برای ترغیب بهره برداران اشاره کرد و گفت: بیمه گزارانی که در یک سال زراعی مشمول دریافت غرامت نشده اند، هنگام بیمه محصول خود در سال بعد، از تخفیف ۱۰ درصدی حق بیمه برخوردار می‌شوند.

وی افزود: شالیکاران، بیمه گزار، اگر دو سال پیاپی خسارتی متحمل نشده وغرامتی دریافت نکنند، در سال سوم از تخفیف ۲۰ درصدی تعرفه بیمه کشاورزی برخوردار می‌شوند و به ازای هر سال تا ۵ سال متوالی اگر خسارت و غرامتی برای شان تعریف نشود، هرسال ۱۰ درصد به تخفیف تعرفه بیمه شان افزوده می‌شود و به ۵۰ درصد تخفیف می‌رسد.

بیمه شالیزار خوب یا بد

آگاه بخشی کشاورزان از فواید بیمه

علی اصغر جدی نیا مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: برای رغبت هرچه بیشتر کشاورزان به ویژه شالیکاران، برنامه‌های مختلفی برای آگاه بخشی کشاورزان از فواید بیمه تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: چاپ و نصب ۵ هزار پوستر آموزشی، تولید ۶۰ دقیقه برنامه تلویزیونی و برگزاری ۱۰ دوره ترویجی با موضوع فواید بیمه و معرفی خدمات آن به کشاورزان از جمله برنامه‌های مدیریتی این سازمان برای آگاه بخشی هرچه بیشتر کشاورزان درباره فواید بیمه بود.

بیمه شالیزار خوب یا بد

بیمه شالیزار خوب یا بد

اگرچه از پارسال بر اساس برنامه ششم توسعه، ردیف اعتباری ویژه‌ای در بوجه سالانه برای پرداخت خسارت به محصولات کشاورزی تعیین و تخصیص یافته، اما اجرای کامل و دقیق این تعهدات است که می‌تواند رغبت و اعتماد شالیکاران به بیمه کشاورزی را دوچندان کند و ضمن رضایتمندی کشاورزان می‌توان به رونق تولید و پویایی اقتصاد بیش از پیش کمک کرد.

 

 

انتهای پیام/م.ع

بیمه کشاورزی بودن یا نبودن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.