قلدری‌های تجاری آمریکا، باعث تشدید وخامت اقتصاد جهانی

کارشناسان چینی معتقدند تعرفه‌های اخیر دولت آمریکا قلدری تجاری این کشور است که باعث تشدید اقدامات تلافی جویانه در بزرگترین جنگ تجاری جهانی خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شین هوا، کارشناسان چینی معتقدند تعرفه‌های اخیر دولت آمریکا قلدری تجاری این کشور است که باعث تشدید اقدامات تلافی جویانه در بزرگترین جنگ تجاری جهانی خواهد شد.

پس از گذشت چند روز از اجرایی شدن اعمال تعرفه‌های آمریکا به ارزش ۳۴ میلیارد دلار بر تولیدات و کالا‌های چینی، دولت ترامپ اکنون آماده اعمال تعرفه‌های دیگر به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار بر واردات پکن می‌شود. در ماه‌های اخیر دولت چین ضمن درخواست از دولت آمریکا برای متوقف کردن اقدامات قلدرمابانه در مقابل شرکای تجاری و همچنین نادیده گرفتن نظام تجاری چندجانبه، از مقامات این کشور خواستار اتخاذ سیاست برد-برد شد.

در حالی که آمریکا به رغم شکیبایی چین، جنگ طلبی‌ها و اقدامات یکجانبه خود را افزایش داده است، نه کاخ سفید توجیهی برای اینگونه اقدامات دارد و نه پکن راه بهتری برای دفاع از منافع ملی و مبارزه علیه اینگونه قلدری‌های تجاری واشنگتن خواهد داشت.

اسناد تاریخی نشان می‌دهد، زمانی که هربرت هوور رئیس جمهور وقت آمریکا قانون تعرفه را که به موجب آن تعرفه بیش از ۲۰ هزار کالای وارداتی افزایش یافت، در ۱۹۳۰ امضا کرد، شرکای اصلی تجاری آمریکا در اقداماتی تلافی جویانه تعرفه کالا‌های وارداتی آمریکایی را افزایش دادند. تاریخ نگاران معتقدند سیاست حمایت گرایی آمریکا که باعث شد بیش از نیمی از صادرات این کشور نابود شود، متعاقبا تشدید رکود بزرگ را در این کشور در پی داشت.

در حالی که شرایط اوضاع اقتصادی آمریکا از دهه سی تاکنون بهبود یافته است لذا مقامات کاخ سفید نباید فراموش کنند تقویت انعطاف و رقابت اقتصادی در آمریکا منوط به همکاری با شرکای تجاری این کشور خواهد بود، زیرا سیاست حمایت گرایی و انزواگرایی فقط به وخامت اوضاع کمک می‌کند. با توجه به اعمال میلیارد‌ها دلار تعرفه‌های تلافی جویانه چین بر صادرکنندگان آمریکایی می‌توان گفت، خانواده‌ها و بازرگانان آمریکا ناگزیر به پرداخت چندین میلیارد دلار تعرفه‌های جدید خواهند شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند اعمال تعرفه‌ها فقط باعث تشدید جنگ تجاری خواهد شد و هزینه‌های گزافی برای بازار اشتغال و رشد اقتصادی آمریکا به همراه خواهد داشت. براساس اظهارات کارشناسان اتحادیه خرده فروشی آمریکا، در صورتی که دولت این کشور تعرفه‌های تهدید آمیز خود را اعمال کند، تولید ناخالص ملی این کشور چه بسا با کاهش ۳ میلیارد دلاری باعث از بین رفتن ۱۳۴ هزار فرصت شغلی خواهد شد.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول معتقد است اقدامات تجاری یکجانبه می‌تواند مخرب باشد و ممکن است حتی باعث واکنش و تاثیرات منفی در کارکرد نظام تجاری و اقتصادی جهانی شود. این در حالی است که چین از بروز جنگ تجاری با امریکا هرگز نهراسیده و مهمات کافی و جایگزین‌های مناسب برای مقابله با تهدیدات آمریکا خواهد داشت.

افزون برآن مقامات پکن قصد دارند به منظور حمایت از منافع مشروع خود شکایات جدیدی را در سازمان تجارت جهانی مطرح کنند. از اینرو، به نفع و صلاح دولت ترامپ است که به منظور بررسی و رفع مناقشات سرمایه گذاری و تجاری، به گونه‌ای سازنده با چین و دیگر شرکای تجاری همکاری کند.

انتهای پیام/

چینی‌ها تعرفه‌های آمریکایی را قلدری تجاری می‌دانند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار