همدان سومین استان برتر کشور در سواد آموزی

همدان در سواد آموزی رتبه سوم کشوری را دارد.

همدان سومین استان برتر کشور در سوادآموزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد پور داوود، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: این استان در ابتدای دولت یازدهم در حوزه سواد آموزی رتبه 30 را در کشور داشت که این جایگاه سال گذشته به رتبه سوم در کشور ارتقا یافت.

وی در نخستین نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان همدان افزود: جایگاه این استان در حوزه سوادآموزی برای جامعه هدف 10 تا 49 سال، بالاتر از میانگین کشوری است با این وجود باید با قوت به فعالیت های سوادآموزی در استان ادامه دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اظهار داشت: سال گذشته سهم همدان در حوزه سوادآموزی، پوشش پنج هزارو 800 نفر در سه دوره سوادآموزی بود و همدان توانست 6 هزار نفر را در این حوزه زیر پوشش قرار دهد.

محمد پورداود با بیان اینکه امسال سهمیه استان همدان در این حوزه ، پوشش هفت هزار و 847 نفر در سه دوره سواد آموزی است گفت: امسال تعداد مراکز یادگیری محلی در استان همدان از چهار مرکز به 6 مرکز ارتقا می یابد تا مهارت های زندگی در این مراکز به جامعه هدف آموزش داده شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته 2 مرکز یادگیری محلی برای جذب بی سوادان، راه اندازی شد که یکی از این مراکز در زندان مرکزی همدان افتتاح شد تا جامعه هدف استان برای ریشه کنی بی سوادی شامل زندانیان نیز شود و یکی دیگر از این مراکز نیز برای جذب بی سوادان حاشیه های شهر، در شهرک ولیعصر همدان راه اندازی شد.

پورداوود افزود: در سال گذشته بیش از سهمیه مشخص شده برای همدان در حوزه سواد آموزی محقق شد با این وجود مشارکت همه دستگاه ها برای موفقیت های بیشتر در سال جاری بسیار پراهمیت است.

وی با بیان اینکه وجود حتی یک بیسواد در استان نیز خسران محسوب می شود گفت: نگاه حوزه سواد آموزی در استان باید برنامه محور، عملیاتی و مطابق با چشم انداز مشخص شده و بر مبنای برنامه ششم توسعه باشد.

رئیس اداره سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: بر اساس سرشماری سال 95 مشخص شد 234 هزار و 892 نفر بیسواد در استان همدان وجود دارد که 48 هزارو 916 نفر از این افراد در ردهسنی 10 تا 49 سال هستند که جامعه هدف سوادآموزی استان را تشکیل می دهند.

جعفر دهبانی بصیر افزود: در دوره سواد آموزی در سال 96 سه هزارو 835 نفر، در دوره انتقال یک هزار و 744 نفر و در دوره تحکیم 770 نفر در استان همدان زیر پوشش قرار داشتند.

وی حلقه های کتابخوانی، آموزش رایانه، آموزش احکام نماز و آموزش مهارت های زندگی را از جمله آموزش های مکمل درنظر گرفته شده برای سوادآموزان برشمرد.

بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال 95 ، جمعیت استان همدان یک میلیون و 738 هزار و 234 نفر است که طبق اعلام سازمان نهضت سوادآموزی، جامعه هدف نهضت سوادآموزی شامل افراد 10 تا 49 سال است و از جمعیت استان یک میلیون و 108 هزارو 462 نفر در این رده سنی در استان همدان باسواد هستند.

انتهای پیام/ا

سواد آموزی استان همدان پیشتاز در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.