باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد گزارش می دهد؛

هنگامی که استرس و افسردگی باهم ترکیب می شوند

استرس بیماری روانی است که جسم را تحلیل می برد و موجب از دست رفتن تعادل می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، فشار روانی یا استرس در روان شناسی به معنی فشار و نیرو است یعنی هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند وموجب از دست رفتن تعادل شود.

عصر حاضر را عصر استرس می نامند. استرس واکنش فیزیولوژیک بدن در مقابل هر تغییر ، تهدید یا فشار بیرونی است که تعادل روانی فرد را برهم می زند. استرس تنها شامل موضوعات منفی نیست بلکه موضوعات مثبت را نیز شامل می شود .در واقع زمانی ایجاد می شود که فشار بیش از آنچه فرد به آن عادت داشته به او وارد شود.

علایم شایع استرس

میرکی متخصص بیماری های داخلی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:کم اشتهایی و پرخوری، ناراحتی معده، افزایش ضربان قلب، خستگی، تیک عصبی، سردرد، درد قفسه سینه، اسهال یا یبوست، عصبانیت، افسردگی، کاهش حافظه و اختلال در خواب ازجمله علایمی هستند که در اثر استرس به وجود می‌آید.

بیماری های روان تنی

 متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد:گروه دیگری از بیماری هایی که در اثر استرس ایجاد می شوند معروف به بیماری های روان تنی اند که هم ریشه روانی و هم ریشه جسمانی دارند از جمله آنها زخم معده، زخم اثنا عشر،آسم،میگرن ،مثانه تحریک پذیر ،بیماری های قلبی به خصوص فشار خون بالا ،جوش های پوست ،اگزما و کهیر، دردهای مختلف به خصوص پشت درد ،کمر درد است.

اثرات روانی استرس

استرس نه تنها فرد را دچار بیماری های جسمانی می کند بلکه می تواند بیماری ها وآسیب های روانی ،اجتماعی نیز ایجاد کند که یکی از مهم ترین بیماری های روانی که با استرس ارتباط دارد ، افسردگی است .

بیشتر بخوانید: چقدر مراقب خودتان هستید؟ 

منصور حاجی کارشناس اجتماعی و روانشناس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: افسردگی یک حالت خلقی شامل بی حوصلگی وگریز از فعالیت یا بی علاقگی است ومی تواند بر روی افکار ،رفتار ، احساسات وتندرستی یک فرد تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: افرادی که دارای استرس واضطراب هستند احساس ناراحتی ،شرمساری، ناامیدی یا بیقراری دارند.این افراد ممکن است اشتیاق خود را در انجام کارهایی که زمانی برای آن ها لذت بخش بوده از دست بدهند ودچار افسردگی شوند.

تاثیرات استرس بر روی پوست

پوست در معرض انواع آسیب ها وآلودگی های محیطی از نور خورشید گرفته تا دود سیگار و آلاینده های محیطی و...قرار دارد و در واقع افشا کننده حالات روحی وروانی ماست .

دوران پر استرس وپر تنش که به طور طبیعی در زندگی همه افراد پیش می اید،باعث می شود پوست پژمرده وتیره به نظربرسد وآثار خستگی بر روی آن قابل مشاهده باشد.

اما اتفاق بدتر زمانی می‌افتد که دوره های پر استرس در زندگی طولانی شود.

در آن صوررت حاصل آن ریزش منطقه ای موی سر یا بروز آثار پیری و چین وچروک بر پوست می باشد که شاید جبران آن به سادگی ودر کوتاه مدت امکان پذیر نباشد.

تاثیر اضطراب بر عملکرد تحصیلی

وقتی فرد در حد طبیعی استرس دارد، خون رسانی و فعالیت مناطق خاصی از مغز که با تمرکز و یادگیری ارتباط دارد بیشتر می شود، اما وقتی استرس شدید و نامتناسب باشد، تأثیر بسیار بدی بر عملکرد تحصیلی او می گذارد.

فردی که استرس دارد در مواقع یادگیری، توجه و تمرکز ندارد، بیقرار است، نمی تواند تکالیف را شروع کند یا به پایان برساند، توانایی در فراخواندن مطالب از حافظه و استفاده از آن ها هنگام امتحان کاهش می یابد، شب ها نمی تواند خوب بخوابد و همین بی خوابی توجه و تمرکز او را پایین می آورد. برای اینکه فرد رفتارهای مناسب برای درس خواندن داشته باشد لازم است اضطراب واسترس منفی نداشته باشد.

منصور حاجی روانشناس در این باره گفت: برنامه ریزی منسجم یکی از راههای موفقیت در تحصیل و امتحانات است.دانش آموزان باید آرامش ذهنی داشته باشند واسترس واضطرابی که مانع از دقت و یادگیری مطالب می شوند را مدیریت کنند.

کاهش استرس

اگر چه روش های درمانی با دارو استرس را کاهش می دهد ولی استفاده از روش های غیر دارویی مانند ورزش، خندیدن و برخی توصیه های روانشناسی مفیدتر است.خنده مانند سلاحی مفید علیه استرس،سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند وبه عنوان یک پیشگیرنده ساده عمل می کند .فردشادمان امکان بروز استرس وترس در او کمتر است، می توان گفت خنده یک داروی مسکن طبیعی است.

تغذیه مناسب برای مدیریت استرس

یک رژیم غذایی سالم می تواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد ودر کاهش استرس نقش داشته باشد .ازجمله میوه و خوراکی هایی که باعث کاهش یا مهار استرس می شوند عبارتند از ویتامین ث موجود در پرتقال ، بلغور جو ، منیزیم موجود در اسفناج ،نوشیدن چای سیاه ومصرف پسته که سرشار از چربی هایی است که برای بدن مفید است .

استرس واقعیتی غیر انکار در زندگی وجامعه بشری است و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته شده است.

انتخاب شیوه مناسب زندگی می تواند در میزان استرس نقش داشته باشد.

گزارش از مینا نادر حیته

انتهای پیام/

برچسب ها: خانواده ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
ممنون بسیار خواندنی