گنبد فیروزه ات در شیرازم آرزوست؛

پرواز به سوی حرم ولایت امین

آنگاه که دلت بیقراری می‌کند و تاب ندارد، گنبد فیروزه‌ای حضرت احمد بن موسی (ع) را که می‌بینی دلت همچون کبوتر، به سوی حرمش پر می‌کشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آنگاه که برای دوری از شلوغی و هیاهوی شهر به دنبال کنج خلوتی می‌گردی تا دعایی بخوانی و راز و درد و دلت را بگویی نگین فیروزه‌ای حرم مطهر شاهچراغ (ع) است که تو را می‌خواند.

قدم به قدم که جلو می‌روی و به حرم نزدیک می‌شوی دلت بیقراری می‌کند و تاب ندارد، گنبد فیروزه ای را که می‌بینی دلت همچون کبوتر به سوی حرمش پر می‌کشد و آرامش تمام وجودت را فرا می‌گیرد. نماز زیارت می‌خوانی و غرق در راز و نیاز می‌شوی، می‌دانی که اینجا برای هر قفلی کلید اجابتی است چرا که اینجا آستانه کرامت است.تنها مجاورانش نیستند که به دیدارش می‌روند، مرد و زن، پیر و جوان از راه دور و نزدیک به میهمانیش می‌آیند.

پرواز به سوی حرم ولایت امین

در آرامگاه شاهچراغ، میر سید احمد (ع) (ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات الاعاظم)، پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) به خاک سپرده شده، او که برای دیدار برادرش (امام رضا (ع)) از مدینه راهی طوس شده بود توسط افراد مامون خلیفه عباسی در شیراز به شهادت رسید.

روز ولادت حضرت احمد بن موسی (ع) مشخص نیست از آن جهت در سال ۱۳۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ششم ذیقعده یعنی روز میانی دهه کرامت که با میلاد حضرت معصومه (س) اول ذیقعده آغاز و با تولد حضرت امام رضا (ع) یازدهم ذیقعده پایان می‌یابد را به عنوان روز بزرگداشت این امام بزرگوار تعیین کرد.

این دهه را از آن جهت کرامت نامیده اند که بزرگواری این امامزادگان، کرم، محبت، جلالت، شجاعت، عبادت و فضائل اخلاقی آن‌ها زبانزد خاص و عام است.

پرواز به سوی حرم ولایت امین

حضرت احمد بن موسی (ع) و امانتداری در ولایت

حجت الاسلام سلامی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ درباره شهرت احمد بن موسی (ع) به امین ولایت بیان کرد: پس از شهادت امام موسی کاظم (ع)، از آنجا که حضرت احمد بن موسی (ع) با کرامت، عابد، زاهد، پارسا و عالم بود شیعیان به در خانه آن حضرت آمده و بنا کردند که با وی بیعت داشته باشند، حضرت اعلام کردند که همه با هم به مسجد برویم، سپس بالای منبر رفته و اعلام کردند بعد از شهادت امام موسی بن جعفر (ع)، امام بر حق، علی بن موسی الرضا (ع) است و من قبل از شما با امام رضا (ع) بیعت کردم و همه مردم را به خانه امام رضا برده و آنجا با این امام بزرگوار بیعت می‌کنند به همین دلیل به امین ولایت معروف شده است.

وی ادامه داد: در آن زمان امام رضا (ع) در حق برادرشان شاهچراغ دعا کردند و فرمودند: خدا حق تو را ضایع نکند همانگونه که حق ما را ضایع نکردی.

پرواز به سوی حرم ولایت امین

سفر به خراسان برای دیدار حضرت امام رضا (ع)

حضرت احمد بن موسی (ع) به همراه برادرانش سید علاء الدین حسین (ع) و سید میر محمد (ع) و جمعی از مردم برای دیدار حضرت امام رضا (ع) عازم خراسان می‌شوند.

مجد الدین تجرد عضو جامعه روحانیت شیراز نیز درباره سفر حضرت احمد بن موسی (ع) به ایران و شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ تصریح کرد: خبر سفر آن حضرت و همراهانش به مامون خلیفه عباسی رسید و این موضوع موجب وحشت او شد چرا که فکر می‌کرد آن‌ها موجب تزلزل خلافت او می‌شوند.

وی اضافه کرد: مامون به حکام بلاد دستور داد هر کجا حضرت احمد بن موسی (ع) و همراهانش را دیدند آن‌ها را به مدینه برگردانند.

مجد الدین تجرد ادامه داد: در آن زمان حاکم شیراز شخصی بود به نام قتلغ خان، او و لشکرش در منطقه خان زنیان با حضرت احمد بن موسی (ع) و همراهانش درگیر می‌شود و لشکر پراکنده می‌شود.

تجرد افزود: این لشکر شکست خورده تدبیری اندیشید و در بالای بلندی‌ها فریاد زدند ولیعهد حضرت امام رضا (ع) وفات کرد.

عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: این موضوع باعث شد بسیاری از افراد سست عنصر احمد بن موسی (ع) را رها کرده و فرار کنند.

وی اضافه کرد: حضرت احمد بن موسی (ع) و نزدیکان او نیز شبانه به سمت شیراز رفته و در خانه یکی از مومنین سکنی گزید، اما پس از یک سال جاسوسان قتلغ خان او را پیدا کرده و به شهادت رساندند.

پرواز به سوی حرم ولایت امین

شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران

وجود امام زاده‌های واجب التعظیم و بخصوص بارگاه ملکوتی شاهچراغ از امتیازات استان فارس و شیراز محسوب می‌شود به طوری که به برکت همین امام زاده‌ها شیراز سومین حرم اهل بیت در ایران نام گرفته است.

حجت الاسلام سلامی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با بیان اینکه شیراز از مراکزی است که بیشترین قبور امام زاده‌های واجب التعظیم و بخصوص آرامگاه حضرت احمد بن موسی (ع) را در خود جای داده است، اظهار کرد: در سفر رهبر معظم انقلاب به استان فارس و شهر شیراز در سال ۱۳۸۷ این شهر به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» در ایران اسلامی نامگذاری شد و این نامگذاری وحدت ویژه‌ای بین حرم‌های مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد، حضرت معصومه (س) در قم و حضرت احمدبن موسی (ع) در شیراز ایجاد کرد.

اینک زائران و محبان اهل بیت (ع)، چون پروانه‌ای بیقرار گرداگرد حرمش به مدح و راز و نیاز با معشوق می‌پردازند.

همانطور که نورانی وصال شیرازی از استادان دانشگاه می‌گوید:

زائرین در این مقام انوار یزدان دیده اند*** عارفان این آستان را کعبه جانان دیده اند

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار