رویترز: اشتیاق ترامپ برای بهبود روابط با روسیه در کنگره با تردید‌هایی مواجه شده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به انتقادات گسترده قانون‌گذاران آمریکایی از عملکرد ترامپ در دیدار با پوتین پرداخت و نوشت موضوع بهبود روابط واشنگتن با مسکو در کنگره با تردید‌هایی مواجه شده است.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: قانون‌گذاران ارشد آمریکایی از جمله اعضای سرشناس حزب جموری‌خواه روز دوشنبه به دنبال نشست مشترک دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در هلسینکی فنلاند از آنچه که به باور آن‌ها ناتوانی ترامپ برای رویارویی با پوتین در مسئله دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در جریان این نشست خبری بود، به شدت انتقاد کردند.

ترامپ که پس از نخستین نشست مشترک با پوتین در هلسینکی صحبت می‌کرد گفت هیچ دلیلی نمی‌بیند که برآورد‌های نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور باور کند، در شرایطی که کرملین اطمینان می‌دهد در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است.

به دنبال این اظهارات بود که بلافاصله موجی از انتقادات از ترامپ راه افتاد و قانون‌گذاران آمریکایی رئیس جمهور این کشور را ضعیف و بزدل خطاب کردند و حتی جان مک کین، سناتور سرشناس آمریکایی، که از منتقدان همیشگی ترامپ و همچنین نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکاست، نشست سران دو کشور را یک اشتباه تراژیک توصیف کرد و گفت: ترامپ نتوانست از همه آن چیزی که باعث می‌شود ما یک جمهوری متشکل از افراد آزاد و متعهد به آرمان آزادی چه در آمریکا و چه در همه جهان باشیم، دفاع کند.


بیشتر بخوانیدموج محکومیت اظهارات ترامپ در نشست خبری با پوتین از سوی مقامات آمریکایی


کاخ سفید در بیانیه‌ای بدون اشاره به هیچ گونه جزئیاتی اعلام کرد ترامپ روز سه‌شنبه با قانون‌گذاران آمریکایی دیدار می‌کند.

روز جمعه یک شورای ویژه در آمریکا اتهاماتی رسمی را علیه دوازده جاسوس روس مطرح کرد که به نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای حزب دموکرات آمریکا در قالب بخشی از دخالت‌ها در انتخابات این کشور متهم هستند. این دومین دور اتهامات علیه برخی اتباع روس در پرونده‌ای است که ترامپ آن را بی مورد و مغرضانه می‌داند.

به دنبال نشست هلسینکی دست‌کم دو سناتور آمریکایی یعنی پَت تومی از پنسیلوانیا و چاک شومر، سناتور ایالت نیویورک و رهبر اقلیت سنای آمریکا، احتمال وضع جریمه‌های جدید را علیه روسیه مطرح کردند. البته هنوز مشخص نیست آیا روسای سنا و مجلس نمایندگان از چنین اقدامی حمایت می‌کنند یا خیر و اینکه تحریم‌های جدید تحت چه عنوانی می‌خواهد مطرح شود.

روابط مسکو و واشنگتن در پایین‌ترین سطح خود پس از دوران جنگ سرد قرار دارد. ترامپ از نشست هلسینکی به عنوان فرصتی برای بهبود روابط دو طرف نام برد. روابط مسکو و واشنگتن حتی پیش از طرح اتهامات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا به علت نگرانی‌های مسکو از گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، موضوع الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت نظامی مسکو از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، بسیار پرتنش بود.

رویترز در ادامه نوشت: اشتیاق ترامپ برای بهبود روابط با روسیه در کنگره با شک و تردید‌هایی مواجه شده است و قانون‌گذاران آمریکایی در سال ۲۰۱۷ به اتفاق آراء تحریم‌های سختی علیه مسکو وضع کردند.

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به انتقادهای مقامات سابق و فعلی آمریکا از عملکرد رئیس جمهور آمریکا در دیدارش با همتای روس خود نوشت: البته همه جمهوری خواهان کنگره نیز از رفتار ترامپ در هلسینکی عصبانی نبودند.

رند پل، سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی، گفت: «من قطعا در این موضوع با رئیس جمهور موافق هستم که جامعه اطلاعاتی آمریکا پر از افراد مغرض و جانبدار بود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار