باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نبود اهرم نظارتی قوی در کنترل کشت چغندرقند /مناقشه چغندرکاران با دولت ادامه دارد

کشت چغندرقند، موضوعی است که به مناقشه کشاورزان و دولت تبدیل شده است و امسال نیز با کشت این محصول زمزمه تکرار مشکلات سالیان گذشته دوباره آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛برنامه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه و اجرای برنامه هایی، چون محدود سازی کشت چغندرقند، این موضوع به مناقشه کشاورزان و دولت تبدیل شده است و امسال نیز با کشت این محصول زمزمه تکرار مشکلات سالیان گذشته دوباره آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از بالا بودن کشت این محصول پر آب، ولی سودده خبر می‌دهد و اینکه در زمان فروش، امسال نیز مشکلاتی گریبانگیر چغندکاران استان خواهد شد.

اسمعیل کریم زاده از تهاتر این محصول با شکر و فروش آن به زیر قیمت خبر می‌دهد و می‌افزاید:سال ۹۶ حدود ۳۷ هزار هکتار چغندرقند در استان کشت شده بود که میزان مازاد بر سهمیه ابلاغی استان بود.

وی با بیان اینکه راندمان تولید چغندرقند بالا است یادآور شد:این محصول آب بری بالایی نسبت به سایر محصولات کشاورزی دارد و به ازای هر هکتار ۱۵ هزار متر مربع آب مصرف می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه چغندرقند محصول مرسوم این استان است گفت: کارخانه‌های قند استان که بیش از ۷۰ سال قبل احداث شده اند این انگیزه را در بستر اراضی برای کشاورزان ایجاد می‌کنند تا محصول چغندرقند را تولید کنند.
 
نبود اهرم نظارتی قوی در کنترل کشت چغندرقند /مناقشه چغندرکاران با دولت ادامه دارد

اسمعیل زاده با بیان اینکه با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، در سال‌های اخیر کشت چغندرقند محدود شده، ولی، چون کشاورزان از کشت این محصول سود بیشتری می‌برند، نسبت به کشت آن نیز راغب هستند گفت: باید شرایطی فراهم شود تا کشت جایگزین را برای کشاورزان معرفی و برای این منظور نیز ظرفیت‌های خوبی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اهرمی قوی برای کشت چغندرقند نداریم افزود:اگر به دنبال کاهش سطح زیر کشت این محصول هستیم باید ملزومات قانونی نیز داشته باشیم و در این میان داشتن اهرم قوی برای برخورد با افرادی که از این امر تبعیت نمی‌کنند داشته باشیم.

این مسئول یادآور شد:در این میان باید برای کشت جایگزین نیز حمایت‌های ویژا‌ای داشته باشیم تا کشاورزان رغبت بیشتری دراین زمینه داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال نیز کشت مازاد بر سهمیه ابلاغی کشت، اذعان داشت:سطح ابلاغ کشت چغندرقند استان ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است در حالی که این میزان در واقعیت رقمی بیش از این است.

وی نبود اهرم نظارتی قوی و عدم حمایت از کشت جایگزین را عمده مشکلات در زمینه چغندرقند اعلام کرد.
 
نبود اهرم نظارتی قوی در کنترل کشت چغندرقند /مناقشه چغندرکاران با دولت ادامه دارد
 

اصلاح الگوی کشت باید در حوزه دریاچه ارومیه عملیاتی شود

 
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این خصوص گفت:یکی از سیاست‌های دولت یازدهم در قالب راهکار‌های احیای دریاچه ارومیه، محدود سازی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در کشت محصولات پر آب بر است که محصول چغندرقند از جمله آن هاست.

فرهاد سرخوش یادآور شد:بر این اساس برنامه‌هایی برای کاهش کشت این محصول در دستور کار دولت قرار گرفته است، ولی وجود ۵ کارخانه قند بزرگ در این منطقه سبب شده تا کشاورزان نسبت به کشت این محصول رغبت بالایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه کشت چغندرقند در حوضه دریاچه ارومیه محدود شده است نه کل استان، یادآور شد: کشت این محصول به دلیل نیاز آبی بالا در حوضه دریاچه ارومیه محدود شده است و کشاورزان می‌توانند این محصول را در شمال استان کشت کنند.

این مسئول گفت:اصلاح الگوی کشت باید در حوزه دریاچه ارومیه عملیاتی شود به طوری که برای کمک به احیای این دریاچه نیاز است از کشت‌های کم آب بر همچون ذرت استفاده کرد که بین ۶۰ تا ۶۴ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

سرخوش ادامه داد:در استان کشت چغندرقند در ۲۳ هزار هکتار در اراضی کشاورزی محدود شده است که از ایم میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار در اخل حوضه دریاچه قرار دارد که در راستای کاهش مصرف آب و کمک به احیای دریاچه ارومیه در یک برنامه زمانی با جایگزینی کشت‌های کم آب بر در داخل حوضه دریاچه، کشت چغندر به زمین‌های کشاورزی خارج از حوضه انتقال خواهد یافت.
 
نبود اهرم نظارتی قوی در کنترل کشت چغندرقند /مناقشه چغندرکاران با دولت ادامه دارد

وی بر جلوگیری از کشت مازاد بر نیاز کارخانجات تولید قند استان و ممانعت از خروج محصول چغندرقند از استان بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت:مراقبت از برنامه کشت محصولات کم آب بر و جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی به همراه استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در صنایع مرتبط با بخش کشاورزی در دستور کار سازمان‌های مرتبط قرار گرفته است و باید به نحوی مسائل مرتبط با سرمایه گذاری‌های در این بخش هدایت شوند که در سال‌های آتی با کمترین مشکل مواجه شوند.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.